Nieuws

Blog van Cees Corstanje

15 juni 2017

Méér Muziek in de Klas wordt actief gesteund door een grote groep ambassadeurs. Ze vertegenwoordigen alle partijen die een belangrijke rol spelen bij muziekonderwijs op de basisschool. Maar wie zijn de ambassadeurs precies? Wat beweegt hen om een bijdrage te leveren aan structureel muziekonderwijs? En op welke manieren zetten ze zich hiervoor in? Cees Corstanje, Voorzitter College van Bestuur Archipel Scholen, werd onlangs toegevoegd aan ons platform ambassadeurs. In zijn blog leren we hem alvast iets beter kennen. 

                                                                     Muziekkansen


Muziek is een belangrijk onderdeel van mijn dagelijks leven. Zowel op mijn werk als thuis heb ik altijd muziek aan staan. Dikwijls tot ongenoegen van mijn wederhelft; het volume kan zij niet altijd waarderen.  

Gemiste kans
Als onderwijzer voor de klas - heel wat jaren geleden inmiddels - heb ik achteraf gezien veel te weinig aandacht besteed aan muziek in de klas. Ik beschouwde het als een verplicht vak. Ik maakte in mijn muziekles alleen gebruik van een liedbundel of een zwart schijfje (35 toeren) met een gedeelte muziek en een gedeelte muziek en zang. Ik heb dan ook nooit écht de kans benut om muzikaal talent aan te wakkeren of om muziekplezier mee te geven aan mijn leerlingen.

Inhaalslag
Waar ik in mijn tijd voor de klas te veel heb laten liggen op het gebied van muziekles, wil ik nu als schoolbestuurder de kans wél grijpen om op muziekgebied een inhaalslag te maken. Binnen onze stichting Archipelscholen heeft muziek een prominente plaats gekregen. We hebben een vakspecialist muziek aangesteld die met enthousiasme aan de muziekbeleving op onze scholen werkt. Niet alleen de kinderen worden enthousiast gemaakt, maar ook de leerkrachten die affiniteit hebben met muziek. 

Samen in actie voor Méér Muziek
Als ambassadeur van Méér Muziek in de Klas wil ik zoveel mogelijk partners bij elkaar brengen die onder (of na) schooltijd de basisschoolkinderen in onze regio muziekonderwijs kunnen geven. Ik ben ermee bezig om alle mogelijke muziekpartners in beeld te krijgen: studenten, muziekprofessionals, bestuurders, opleiders, noem maar op. Het valt me op dat velen Méér Muziek in de Klas al kennen en dat het programma en de activiteiten volop enthousiasme kweken om daadwerkelijk in actie te komen. Samen met de medewerkers van Méér Muziek in de Klas ga ik de uitdaging aan om meer muziek in alle klassen te krijgen.