Professor Erik Scherder over de meetbare effecten van muziek

Professor Erik Scherder over de meetbare effecten van muziek

'Muziek levert een unieke bijdrage aan de ontwikkeling van het kinderbrein'

Leestijd: 2 min.

'Muziek is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat blijkt uit talloze studies’, zegt hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder. Actief zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen. Scherder: ‘Muziek zet je hersenen in werking; dat is geweldig voor het opgroeiende brein.'

De meetbare effecten van muziek
Als kinderen opgroeien in een omgeving waarin ze blootgesteld worden aan muziek, ontstaan meetbare effecten op het brein. 'Niet alleen als je zelf zingt of een instrument bespeelt, maar ook als je luistert naar muziek', aldus Erik Scherder. ´Naarmate de blootstelling langer duurt, wordt het effect structureler. Er ontwikkelen zich nieuwe verbindingen en structuren in het brein.’

Cognitieve reserve groeit
Erik Scherder: ‘Muziek in de les bouwt aan de cognitieve reserve van het kinderbrein. Studies tonen aan dat hun brein complexer wordt door allerlei nieuwe verbindingen aan te leggen. Het vermogen om verbanden te leggen en om te plannen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal. Dat is een fantastische investering in de langetermijnontwikkeling van het kind.'

Muziek en het brein

Dit is wat onderzoek aantoont.*

Lees meer

Podcast Erik Scherder

Luister ook naar de podcast waarin Erik Scherder vertelt over hoe muziek ons brein verrijkt en hoe het kinderen helpt bij hun ontwikkeling.

Luister naar de podcast
inspiratiesessie muziekonderwijs Erik Scherder
Effect muziekonderwijs Erik Scherder
Erik Johan Anton (Erik) Scherder (Amsterdam, 1 december 1951) is een Nederlandse hoogleraar Neuropsychologie. Hij is verbonden aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam.

*Lees meer!
Wil je meer weten over de effecten van muziek op het (kinder)brein? Bekijk hier een college van Erik Scherder of lees hieronder meer over (Engelstalige) onderzoeken naar muziek en het brein:

  • Arthur Jaschke, Henkjan Honing en Erik Scherder toonden met hun onderzoek uit 2018 aan dat kinderen die muziekles hadden op de basisschool beter scoorden op planning, werkgeheugen en controle van gedrag in vergelijking met kinderen die geen muziekles hadden.
  • Simone M. Ritter en Sam Ferguson onderzochten in hoeverre muziek van invloed was op creativiteit. Uit hun onderzoek bleek dat vooral vrolijke muziek ertoe bijdroeg dat mensen creatiever gingen denken.
  • Onderzoek (2008) van de Universiteit van St. Andrews (Schotland) wees uit dat het spelen van een instrument goed is voor de ontwikkeling van de motoriek en cognitieve functies. Kinderen die op jonge leeftijd een instrument hadden leren spelen, ontwikkelden een beter taalgevoel en een betere motoriek.
  • Het vroeg in aanraking komen met het maken van muziek draagt bij aan de ontwikkeling van goed kunnen luisteren en heeft een groot effect op het ontstaan van betere hersenverbindingen. Dit laatste effect kan weer bijdragen aan de manier waarop hersenhelften met elkaar communiceren.
  • Erik Scherder stelt dat muziek bijdraagt aan de ontwikkeling van het empathisch vermogen. In een interview met het Parool vertelt hij hier meer over.

Bekijk ook

  • Structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in het Caribisch gebied

  • Allereerste MuziekSpeeltuin voor basisschoolleerlingen in Rotterdam

  • Good Practices