Het lesmateriaal
In twee groepen schreven de studenten meespeelpartituren en begeleidende werkvormen die de leerkracht kan gebruiken bij de muziekles in de MuziekSpeeltuin. In de meespeelpartituren wordt gebruikgemaakt van een kleurnotatie die correspondeert met de kleuren van onder andere boomwhackers. Zo kunnen leerlingen tegelijkertijd op het toestel en met instrumenten spelen, waardoor de hele klas meedoet.
> Download hier de lesbrief voor de onderbouw
> Download hier de lesbrief voor de bovenbouw
Studentenchallenge
De ontwikkeling van lesmateriaal voor de MuziekSpeeltuin is de eerste studentenchallenge die voortkomt uit het MuziekopleidersAkkoord. Het doel van deze challenges is om pabo- en conservatoriumstudenten samen te laten werken aan een opdracht op het gebied van muziekonderwijs en zodoende van elkaar te leren. In de toekomst worden er meer challenges opgezet.
Deze studenten deden mee aan deze challenge: Thijs de Feijter, Laura van Duffelen, Lisanne Martijn, Floor van Dijk, Valisha Jutte, Naomi van Vliet en Merel Timmerman.
De studenten werden begeleid door Bert van Uffelen (muziekdocent Hogeschool Rotterdam en voorzitter van het kernteam Muziek- en onderwijstechnologie) en Jelle Ruijssenaars (muziekdocent en eindredacteur studentencommunity 'Studenten voor Méér Muziek in de Klas').