Iedere regio is uniek
Elke regionale samenwerking is gebaat bij een gedreven kartrekker ter plekke. Dat kan iedereen zijn, iedereen die het belangrijk vindt om structureel muziekonderwijs voor zijn of haar regio te organiseren. En dat kan voor iedere regio anders zijn. In sommige regio’s nemen de pabo’s het initiatief. Maar we zien ook directeuren uit het bedrijfsleven en wethouders van gemeenten het initiatief nemen.
Financiering
Om die regionale verduurzaming te realiseren is er geld nodig. De gelden zijn nu vaak nog afkomstig uit subsidies die tot doel hebben een impuls te geven aan muziekonderwijs. Nu is het tijd om die impuls om te zetten naar iets structureels en dus te zoeken naar structurele financieringsvormen. Zoals de inzet van de werkdrukgelden, langetermijnbijdragen vanuit gemeente of investeringen vanuit het regionale bedrijfsleven. Zij vormen daarmee ook een belangrijke partner in de stuurgroep. Lees meer op onze pagina over Financiering.
Maak het zichtbaar
Om de afspraken die de stuurgroep maakt te beklinken en zichtbaar te maken, wordt er een Muziekakkoord ondertekend. Alle betrokken partijen komen bij elkaar en zetten hun handtekening onder de belofte die ze maken aan het kind. Daar gaat een aanzuigende werking vanuit: als een Muziekakkoord eenmaal is ondertekend en de samenwerking meer bekendheid krijgt, sluiten nieuwe partijen zich vaak alsnog aan.
Muziektafels
De stuurgroep komt na ondertekening in een nieuwe fase: de Muziektafel. In deze fase monitoren de stuurgroepleden de gemaakte afspraken en stellen die bij als dat nodig is. Méér Muziek in de Klas Lokaal houdt hierbij een oogje in het zeil. Daardoor is het geen eenmalige actie. Door met elkaar te blijven samenwerken, vindt er verduurzaming plaats en krijgt het niet alleen een structurele plek in het onderwijs, maar ook een structurele plek in het leven van kinderen.
Meer weten?
Onze website staat vol voorbeelden van succesvolle samenwerkingen, groot en klein, verteld vanuit allerlei perspectieven. Ook vind je er info over het effect van muziekonderwijs op de ontwikkeling van kinderen, tips voor financiering, werkdocumenten om een samenwerking op te starten en meer. Dus of je nu schoolbestuurder of leerkracht bent, betrokken bij een muziekvereniging of serviceclub, of bij een gemeente, provincie, podium, regionaal bedrijf of kunstinstelling werkt: iedereen kan aan de slag!