Acties Méér Muziek in de Klas onderzocht

Acties Méér Muziek in de Klas onderzocht

29 jan. 2020 — Een impactonderzoek door de Boekmanstichting

Om ervoor te zorgen dat onze activiteiten een zo groot mogelijk effect hebben, laten we regelmatig onafhankelijk onderzoek doen. Afgelopen jaar vroegen we de Boekmanstichting impactonderzoek te doen naar het effect van onze activiteiten op het gebied van bewustwording, deskundigheidsbevordering en Méér Muziek in de Klas Lokaal onder leerkrachten, ouders, pabostudenten en andere stakeholders. 

In het onafhankelijke impactonderzoek van de Boekmanstichting over onze activiteiten, geven de bevraagde leerkrachten, ouders, pabostudenten en andere stakeholders aan dat er goed werk is verricht en veel is bereikt. Zij geven ook aan dat er nog meer nodig is om landelijke dekking en verankering van muziekonderwijs te bereiken. De Boekmanstichting heeft tien aanbevelingen uit het onderzoek gedestilleerd om te komen tot die landelijke dekking en verankering van muziekonderwijs. 

Ga zo door!

Voor ons komt deze aanbeveling met stip op 1: Ga zo door! Alle doelgroepen waarderen de beweging Méér Muziek in de Klas en de manier waarop het muziekonderwijs onder de aandacht is gebracht. Dat nemen we ter harte: we gaan door! De overige aanbevelingen helpen ons om door te gaan op een wijze die nog effectiever is. We sommen er een aantal op: 

  • Versterk bestaande samenwerkingen en help bij het opzetten van nieuwe - Deze aanbevelingen heeft betrekking op het programma Méér Muziek in de Klas Lokaal. Sinds 2016 hebben 12 steden, regio’s en provincies een MuziekAkkoord gesloten, waarin samenwerkende organisaties als scholen, overheden, muziekverenigingen en private partijen afspreken zich in te zetten voor de verankering van muziekonderwijs. Hoe zorgen we ervoor dat nieuwe partners aanhaken bij bestaande MuziekAkkoorden, en dat de samenwerkingsverbanden sterk blijven?

    Méér Muziek in de Klas Lokaal speelt op deze aanbeveling in, door regelmatige Muziektafeldagen te organiseren waarin de samenwerkingsverbanden onderling en kruislings kennis en ervaring kunnen delen. Ondertussen jagen we het proces om te komen tot een MuziekAkkoord harder aan, door nog meer vanuit het onderwijs te opereren. Want is het onderwijs enthousiast, dan gaat de omgeving vaak ook mee. 
     
  • Behoud de actieve rol op het gebied van kennisdeling en deskundigheidsbevordering – Deze aanbeveling krijgt onder meer vorm in de uitvoering van de regeling Professionalisering muziekonderwijs pabo’s, waar alle pabo’s in Nederland aan deelnemen. Zij werken hiervoor samen met de Nederlands conservatoria. Hierdoor krijgen de leerkrachten van de toekomst al veel meer kennis van en vaardigheden voor het geven van muziek in de klas. Samen met de pabo’s en conservatoria werken we in 2020 toe naar een langetermijnsamenwerking en kennisdelingsplatform.  

  • Verrijk communicatie-uitingen met meer concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan – De afgelopen jaren hebben we veel nieuwsbriefabonnees en volgers op onze sociale media verzameld. Uit het onderzoek is gebleken dat de abonnees en volgers waarderen wat we communiceren, maar toe zijn aan een volgende stap: actie. Daar zijn we natuurlijk blij mee en geven we graag gehoor aan. Door nog meer concrete handvatten te bieden voor lesideeën voor leerkrachten en stagiaires, mogelijkheden om de school van je kind te informeren over het belang van muziekonderwijs en goede praktijkvoorbeelden te delen. Het begin is al gemaakt op Instagram en Facebook.

Meer weten?

Wil je alle aanbevelingen lezen? Lees dan dit artikel. Wil je het hele onderzoek lezen? Ga dan naar de website van De Boekmanstichting


Lees alle aanbevelingen hier

Nieuwste artikelen

  • Train-de-trainer cursus richt zich op muziektechnologie

    25 apr. 2024

  • Op zoek naar autonomie tijdens kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs

    22 apr. 2024

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024