Muzieklessen op de basisschool leiden tot betere cognitieve vaardigheden

Muzieklessen op de basisschool leiden tot betere cognitieve vaardigheden

18 apr. 2018 — Onderzoek

Mooie resultaten uit onderzoek naar muzieklessen op de basisschool! Onlangs verscheen de longitudinale studie van Artur Jaschke, Henkjan Honing en Erik Scherder naar cognitieve vaardigheden van basisschoolkinderen. Uit het onderzoek blijkt dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen muziekles en cognitieve vaardigheden bij kinderen.

Onderzoek

Tweeënhalf jaar lang werden 147 leerlingen van zes basisscholen in Nederland onderzocht. De basisscholen werden geselecteerd uit een grote database en door een expertisecentrum willekeurig verdeeld in drie groepen: muziek, beeldende kunst of geen aanvullend kunstonderwijs (controlegroep). Alle scholen hadden van tevoren nog geen kunstonderwijs in het reguliere curriculum.

Tijdens de onderzoeksperiode moesten de leerlingen van alle scholen om de zes maanden neuropsychologische tests maken. Alle tests werden op dezelfde manier afgenomen en gaven een indruk van de verbale intelligentie, het niveau van planning, inhibitie en het korte termijn- en werkgeheugen. Daarnaast werden de resultaten van de Cito-toets gebruikt om de algemene leerprestaties te meten.

Muziekles verbetert cognitie

De kinderen van de verschillende basisscholen werden onderling met elkaar vergeleken. Bij de leerlingen die muziekles kregen namen de scores significant toe op het gebied van planning, inhibitie en verbale intelligentie. Deze verandering was niet te zien bij de kinderen die beeldende kunst of geen kunstonderwijs op school kregen.
De resultaten laten ook zien dat er een mogelijk far transfer effect is van structureel muziekonderwijs op de algemene leerprestaties (bemiddeld door de gemeten executieve functies).

Mooie aanbeveling

Op basis van deze resultaten pleiten de onderzoekers ervoor om muziek, beeldende kunst en de andere kunstdisciplines aan te bieden in een gemengd kunstonderwijsmodel om het belang van de kunsten in de menselijke cultuur te benadrukken en de positieve invloed van kunsten op de cognitieve ontwikkeling te blijven ondersteunen. 

Benieuwd naar het hele onderzoek? Lees het hier.

Nieuwste artikelen

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024

  • MuziekAkkoord speciaal onderwijs breidt uit

    5 apr. 2024

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024