Art Camp mbo blijft groeien
Petra van Selling voelt weer heel eventjes hoe het is om student te zijn. De docent drama bij Landstede doet mee aan workshops Hiphopdance en Storytelling & Music tijdens Art Camp mbo. âDan denk je wel eventjes, help, kan ik dit wel!â zegt ze lachend. âWat je daarvan meeneemt, is dat je het gewoon moet doen. Niet te veel nadenken, niet te veel praten, maar in actie komen.â
Petra ziet hoe haar studenten iets vergelijkbaars doormaken tijdens de workshops van Art Camp. âVan tevoren zegt het puberbrein nog weleens âDit voelt als een verplichting.â Ze moeten echt een drempel over. Op de dag zelf hoor je dat er steeds meer wordt gelachen.â Ook valt het Petra op hoe creatieve processen zorgen voor verbinding tussen studenten van verschillende opleidingen. âOndanks dat ze elkaar niet kennen, maken ze snel contact met elkaar. Ze komen echt uit hun comfortzone.âÂ
Na aarzeling vol overgave
Art Camp mbo dompelt studenten Onderwijsassistent en Pedagogisch Werk onder in kunst en cultuur. Tijdens een dag vol workshops ontdekken ze hun eigen talenten en interesses. Daarna organiseren ze op hun opleiding een Art Camp voor hun medestudenten, die deze ervaring weer toepassen tijdens hun stages. Het einddoel is kunst- en cultuuronderwijs mogelijk maken voor alle kinderen en jongeren.Â
Afgelopen maanden werd Art Camp mbo verder uitgebreid met edities in Haarlem voor Nova College locaties Hoofddorp en Beverwijk, en in Zwolle, waar de drie plaatselijke mboâs â Deltion, Landstede en Menso Alting – de handen ineensloegen voor een groot Art Camp in poppodium Hedon.Â
Net als Petra ziet Hanneke Trieling, docent op het Nova College, hoe haar studenten na aanvankelijke aarzeling zich vol overgave in de workshops stortten: âZe waren echt betrokken, luisterden goed en gingen met veel plezier aan de slag.â Haar collega John van Duin vult aan: âWij proberen op het Nova College onze studenten op te leiden om les te geven aan een volgende generatie. We zagen hier mooie voorbeelden van hoe ze op een creatieve manier iets kunnen overbrengen.âÂ
Tekst gaat verder onder de fotoâs.
De kunst van het stimuleren
Een vast onderdeel van Art Camp zijn de werksessies voor professionals uit het primair onderwijs, kinderopvang en het culturele veld. Deze vinden plaats als het studentenprogramma erop zit. Dan gaan docenten, onderwijsmanagers en culturele stakeholders uit de regio het gesprek aan over de rol van pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten bij kunst en cultuur in de kinderopvang en op de basisschool. Ook schuiven altijd studenten aan om van zich te laten horen.Â
Studenten die in Zwolle aanschuiven voor de werksessie, beamen wat de docenten ook opvalt. Dat veel studenten Art Camp aanvankelijk zien als iets dat ze moeten. Dat verandert als je het echt ervaart. âIk heb veel anderen horen zeggen dat ze van tevoren niet goed wisten wat ze op deze dag zouden gaan doen, maar dat ze wel blij zijn dat ze het gedaan hebben.â Dit levert een levendig gesprek op over de kunst van het stimuleren van studenten en het creĂ«ren van een veilige setting.
Het levert nieuwe inzichten op voor de Art Camps van 2026 en de jaren daarna. Een mooie uitkomst van de sessie in Zwolle: het voornemen om een vijfjarenplan te schrijven. Hierin gaat worden gekeken hoe we Art Camp mbo optimaal kan worden ingebed in de opleidingen, met hulp van het werkveld en het culturele veldÂ
Een eigen mening
âArt Camp mbo is heel belangrijk voor deze groep studentenâ, zegt Petra stellig. âAls zij zich vertrouwd voelen met kunst en cultuur, geven ze dat straks ook weer door op hun stages en op hun werk op scholen of op de opvang.â Kennis en vaardigheden vindt ze hierbij belangrijk, maar minstens zo belangrijk is dat ze er plezier in krijgen en ook zelf een mening gaan vormen over wat ze mooi en minder mooi vinden. Â

