Koningin Máxima aanwezig bij start onderzoek cultuureducatie
Het was vandaag een bijzondere dag! In aanwezigheid van onze erevoorzitter Koningin Máxima trapten we samen met scholen, cultuurpartners en andere betrokkenen een landelijk onderzoek naar de praktijk van cultuureducatie in de school af. De bijeenkomst vond plaats bij Hogeschool Leiden.

Unieke samenwerking: Verschillende lectoraten van kunst- en muziekeducatie werken mee aan het onderzoek
Het onderzoek is een samenwerking tussen de verschillende lectoraten van kunst- en muziekeducatie en wordt uitgevoerd onder leiding van prof. dr. Edwin van Meerkerk, hoogleraar cultuureducatie aan de Radboud Universiteit.
‘Het is een doorbraak dat we in dit onderzoek de krachten bundelen, om samen tot inzichten te komen waar scholen wat aan hebben,’ aldus Edwin.
We startten de dag met een keynote van Heddy Lahmann, professor of international education. Ze presenteerde de belangrijkste resultaten van haar onderzoek naar de status van kunsteducatie in scholen wereldwijd. Aansluitend presenteerde Van Meerkerk de opzet van het Nederlandse onderzoekstraject.
Tijdens de verschillende werksessies gingen de onderzoekers met deelnemers in gesprek over de juiste onderzoeksvragen en de gewenste uitkomst. Zodat de resultaten scholen helpen om cultuureducatie waar te maken. En andere betrokkenen en beleidsmakers overtuigen van het belang van kunst en cultuur op school.
Het onderzoek in een initiatief van Méér Muziek in de Klas en in samenwerking met LKCA, Cultuurconnectie en ELJA Foundation. De lectoraten van Hogeschool Leiden, Hogeschool van Amsterdam, De Hanzehogeschool in Groningen, Hogeschool Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen werken mee aan het onderzoek. Het onderzoek brengt in kaart hoe cultuureducatie is ingericht en wat de impact is op leerlingen, scholen en de samenleving.