Nieuws 22 mei 2025

Kookles maakt de klas creatief

Vandaag staan er wiebel wokkels op het menu. Wiebel wokkels zijn fusilli met tomatensaus en verse groenten, maar door deze speelse naam wordt de verbeelding van de leerlingen van groep 3 van De Zevensprong extra geprikkeld. Het zet meteen de sfeer voor de kookles op de Almeerse basisschool. Vol overgave begint de klas met groenten snijden.

‘Door kinderen op jonge leeftijd te laten kennismaken met koken, leren ze zoveel meer dan simpelweg een gerecht bereiden’, zegt leerkracht Renate Vliestra. ‘Ze leren plannen, samenwerken en omgaan met materialen. Ook is het een laagdrempelige manier om te werken aan onderwerpen als gezondheid, burgerschap en zelfredzaamheid.’

Daarom is koken een onderdeel van zowel het schoolaanbod als het naschoolse aanbod op De Zevensprong. Afgelopen voorjaar vroeg De Zevensprong bij Méér Muziek in de Klas het starterspakket koken aan, dat scholen op verschillende manieren kunnen inzetten om hun kooklessen vorm te geven. De Zevensprong koos voor een combinatie van een pakket kookspullen en een gastles van kookdocent Bastiaan Koenders van TommyTomato.

'Zo werken leerlingen aan hun executieve vaardigheden.'

Groenten snijden

‘We maken een grote pan met wiebel wokkels, waar iedereen wat aan bijdraagt’, zegt Bastiaan. ‘We beginnen met een korte introductie. We lopen de ingrediënten langs, ik vertel waar die vandaan komen en ik behandel de technieken. Vervolgens gaan we aan de slag in kleine groepjes. Zo werken leerlingen aan hun executieve vaardigheden.’

Groepsleerkracht Celeste Nouwen ziet haar klas groeien tijdens de kooklessen. ‘Toen ze in het begin groenten gingen snijden, zag je meteen welke leerlingen dit thuis nooit doen. Gelukkig vragen ze ons en ook elkaar om hulp. Ongelukjes gebeuren altijd, maar je ziet dat het er iedere kookles steeds minder wordt, omdat ze steeds beter worden.’

De growth mindset

Maar kookles gaat niet alleen over handigheid. Het gaat ook over smaak en creativiteit. ‘Het leukste is als we aan het einde van de les aan de leerlingen vragen welk cijfer ze het gerecht geven’, vertelt Bastiaan. ‘De een geeft het een tien, de ander een drie. Maar dan vragen we wat we zouden moeten doen om daar een hoger cijfer van te maken. Dan gaat ineens de growth mindset aan en hoor je de leukste suggesties.’

‘De manier waarop deze les werd gegeven maakte de klas heel enthousiast’, sluit Celeste af. ‘Ik hoop dat we dit dus vaker kunnen doen. Twee keer per maand zou heel mooi zijn. Kleinere groepjes lijkt me dan ook fijn. Dan heb je iets meer focus.’

Heb je interesse in kookles op jouw school?  Neem contact op met Anne Gardien of kijk hier.