Nieuws ma 8 dec 2025

MuziektafelXL Helmond: Jij maakt het verschil

Het is spannend voor de leerlingen van Kindcentrum Dierdonk. Pas drie keer hebben ze gerepeteerd, maar vanavond zingen ze al voor een volle zaal. Begeleid door een orkestje van schoolgenoten brengt het jonge koor een quodlibet: twee liedjes door elkaar, in het Engels én in het Nederlands. Het effect is betoverend. De kinderen stralen wanneer het publiek hen trakteert op een warm applaus.

Met dit optreden wordt op 5 november 2025 de MuziektafelXL Helmond (Noord-Brabant) geopend. Schoolleiders, (vak)leerkrachten en andere betrokkenen gaan er met elkaar in gesprek over de centrale vraag: hoe maken we het doel van Méér Muziek in de Klas Helmond werkelijkheid —namelijk dat alle Helmondse basisschoolkinderen op korte termijn méér en beter muziekonderwijs krijgen?

Het quodlibet zet meteen de toon voor de avond. Als dit al mogelijk is na drie repetities, wat kan structureel muziekonderwijs dan teweegbrengen? Jij maakt het verschil . Dat is de boodschap van de avond aan alle aanwezigen.

Vaste leerkrachten

De concertzaal van culturele hotspot De Cacaofabriek ademt muziek. Eclectische, vernuftige nieuwe snufjes—instrumenten en technieken die andere manieren van muziek maken mogelijk maken—worden gedemonstreerd. Na de kinderen treden andere artiesten op, en zowel zanger Jeangu Macrooy als Helmondse wethouder Marita van Lierop spreken het publiek inspirerend toe.

Maar bovenal is het een avond van de praktijk. De pedagogische, pragmatische en financiële kanten van muziekonderwijs komen uitgebreid aan bod. Niels Bevers en Astrid Willems, directeur en adjunct-directeur van Dierdonk, vertellen wat muziekonderwijs op hun school tot een succes maakt. Het moet stap voor stap, zegt Niels: ‘Kinderen die nog nooit met muziek in aanraking zijn geweest, moet je verleiden met kleine proefmomenten. Een keer een viool vasthouden, één noot spelen, en dan ervaren dat ze meer kunnen dan ze dachten. Die trots werkt aanstekelijk.’

Astrid benadrukt het belang van de vaste aanwezigheid van de vakleerkracht op school, in plaats van losse projecten. Ook de samenwerking met het team is cruciaal: groepsleerkrachten gebruiken muziek in hun dagelijkse lessen, waardoor kinderen stof beter leren en onthouden. Als de vakleerkracht verder gaat waar de groepsleerkracht ophoudt, ontstaat er een mooie doorgaande lijn. En het resultaat is zichtbaar én hoorbaar: ‘Waar gezongen wordt, wordt niet geruzied.’

‘Daar krijg je betere mensen van’

Erwin van den Berkmortel, voorzitter van Méér Muziek in de Klas Helmond, gaat met de zaal in gesprek over wat nodig is om muziekonderwijs structureel te maken. Samenwerking met de ‘grote S’—scholen—speelt daarbij een grote rol. ‘En dan niet alleen in muziek,’ zegt hij. ‘Het gaat om cultuur in al haar vormen.’

Financiering blijft een belangrijk vraagstuk. ‘We willen samen met de landelijke stichting Méér Muziek in de Klas onderzoeken waar we middelen vandaan kunnen halen. Scholen zullen zelf ook moeten bijdragen. Het kan niet allemaal komen van overheden en bedrijven; we moeten het samen doen.’ Maar uiteindelijk draait het om de kinderen, besluit hij: ‘Als zij opgroeien tot mensen die sociaal zijn en hebben leren luisteren naar elkaar, dan zijn we geslaagd. Daar krijg je betere mensen van. Daar zijn we van overtuigd.’

Het verschil

De avond gaat verder met een kort optreden van zanger Dave Vermeulen van de band Voltage. Achteraf vertelt de zanger over zijn basisschoolleerkracht Michel Coumans, die voor hem het verschil maakte, met al zijn activiteiten in (en buiten) de klas op het gebied van muziek en theater. Dit vormde voor hem de inspiratie vormde om er een professionele carrière van te maken. ‘Hij maakte voor mij hét verschil!’

Méér weten
Wil je ook een samenwerking opzetten in jouw regio en weet je niet waar te beginnen? Of wil je een verbindend project opzetten? Neem contact op met de regioadviseur. Zij kunnen je doorverwijzen naar de juiste partijen in je buurt.
Lees méér

Beeld: Dave van Hout