Nieuws vr 24 okt 2025

Onderzoek Mark Mieras: ‘Dans is een fysieke en mentale multitool’

Dans heeft een brede en positieve invloed op de hersenen van leerlingen. Dat is de conclusie van een literatuurstudie van Mark Mieras. In een artikel zet de wetenschapsjournalist, aan de hand van verschillende studies, de voordelen van méér dans in de klas op een rijtje.

Veel kinderen en jongeren bewegen steeds minder. ‘Dit is een zorgwekkende ontwikkeling,’  schrijft Mieras in zijn artikel De Kracht van Dans. ‘Leerlingen die bewegen, presteren beter op school en later in het leven.’ Dans biedt bijzondere kansen om hier verbetering in te brengen.

Maar dat is niet alles. Uit onderzoek blijkt dat dans tal van meetbare effecten heeft op het vermogen om te begrijpen en te leren, op stressregulatie, zelfsturing, lichaamsbewustzijn en identiteitsontwikkeling. ‘Dans heeft zeer uiteenlopende positieve effecten. Het is een fysieke en mentale multitool.’

Méér dans in de klas is dan ook het doel van het DansopleidersAkkoord, dat in 2023 werd ondertekend door alle bacheloropleidingen Docent Dans. Dit akkoord, dat ook wordt gesteund door pabo’s en het cultuurveld, moet ervoor zorgen dat er meer docenten worden opgeleid, zodat dansonderwijs breed toegankelijk wordt voor alle kinderen en jongeren.

Lees Méér
Download en deel De Kracht van dans e va Mark Mieras.
De Kracht van Dans