Nieuws ma 15 dec 2025

Portefeuillegroep GO op bezoek bij de Rijke Schooldag in Nijmegen

Op 31 oktober bracht de portefeuillegroep Gespecialiseerd Onderwijs (GO) rondom de Rijke Schooldag een bezoek aan VSO Aventurijn in Nijmegen. Deze vooruitstrevende school laat zien hoe een Rijke Schooldag er in de praktijk uit kan zien, elke dag opnieuw. In de middag bezocht de portefeuillegroep een voorstelling van Theatergroep Trots 54. Een verslag van een inspirerend werkbezoek.

Een soort mini-maatschappij

Sam heeft een challenge voor haar medeleerlingen van VSO-school Aventurijn in Nijmegen: maak een video waarin je vertelt wat jullie school zo bijzonder maakt. Sam noemt dit project Omarm de chaos. Ze wil hiermee de beeldvorming over het gespecialiseerd onderwijs veranderen. En het antwoord op de vraag van Sam? Dat is eigenlijk het project zelf.
Bij VSO Aventurijn draait alles om aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Leerlingen werken met onderzoeksvragen die hen uitdagen om zelf te ontdekken en te creĂ«ren. Schooldirecteur Stephan Haukes licht toe: ‘We leren voor het leven. Wij hebben de hele dag een Rijke Schooldag om het plezier en de nieuwsgierigheid bij onze leerlingen aan te wakkeren.’
In plaats van traditionele klassen hanteert Aventurijn het AGORA-leersysteem, waarbij gewerkt wordt met coaches en units. Elke unit is een soort mini-maatschappij van zo’n veertig leerlingen. Leren, ontdekken en samenwerken staan hier centraal. In overleg met hun coach kiezen leerlingen zelf welke activiteiten of vakken ze die dag willen volgen. Zo krijgt elke leerling de kans om vanuit eigen interesse en motivatie te groeien binnen de school.

Themapleinen

De school werkt intensief samen met organisaties van buitenaf, zoals cultuurhuis De Lindenberg, die workshops en lessen verzorgen op school. Ook het lokale bedrijfsleven is actief betrokken: binnen de school van Aventurijn zijn verschillende  opgezet die iets betekenen voor de school en de omgeving.
Bovendien is Aventurijn volop in ontwikkeling. Binnenkort maakt het tijdelijke schoolgebouw plaats voor een nieuw pand dat volledig is ingericht op de visie van de school, met zeven units, elk met een eigen keuken, instructieruimte en leerplein. Daaromheen komen themapleinen: sport, cultuur, techniek en meer. De school zoekt daarbij actief verbinding met de gemeenschap. Zo zijn er plannen voor een conceptstore, waar buurtbewoners een kop koffie kunnen drinken of producten van leerlingen kunnen kopen.
Tijdens het bezoek aan Aventurijn ging de portefeuillegroep GO in gesprek met docenten, coaches en leerlingen. Hoe geven leerkrachten vorm aan hun rol als coach? Hoe worden leerlingen gemotiveerd om buiten hun comfortzone te stappen? De school zet sterk in op wekelijkse coachgesprekken en een cultuur van vertrouwen en plezier. Zoals een van de medewerkers mooi samenvatte: ‘Leerlingen kwamen binnen met “ik wil hier niet naartoe” en ontwikkelen zich naar “ik wil hier graag zijn”.’

Een krachtig middel

Na ons bezoek aan Aventurijn hadden we een inspirerende middag bij De Lindenberg met Theatergroep Trots 54. Deze groep bestaat uit jongeren die zelf ook in het gespecialiseerd onderwijs hebben gezeten. Ze speelden een indrukwekkende voorstelling over de uitdagingen en keuzes waar jongeren mee te maken hebben.
Na afloop volgde een gesprek met de spelers en hun coach. De spelers vertelden dat de voorstellingen tot stand komen uit verschillende check-in momenten binnen de groep. Vanuit daar worden onderwerpen gekozen—soms moeilijk, soms luchtig—waarmee ze gaan improviseren. Op basis daarvan wordt een tekst geschreven, die samen met het productieteam verder wordt aangescherpt.
De thema’s van de voorstelling komen rechtstreeks uit het leven van de spelers: hun studie, familie, werk en wat hen op dat moment bezighoudt. Ook social media en actuele onderwerpen vinden hun weg naar het podium. Zo laten de jongeren zien dat theater een krachtig middel is om te vertellen wat hen bezighoudt.

‘Leerlingen kwamen binnen met “ik wil hier niet naartoe” en ontwikkelen zich naar “ik wil hier graag zijn”.’

Stephan Haukes

Schooldirecteur de Aventurijn

Waar de energie zit

De dag werd afgesloten met een rondetafelgesprek, waarin de hoofdvraag centraal stond: ‘Hoe realiseren en behouden we een structurele Rijke Schooldag binnen het gespecialiseerd onderwijs, gericht op gelijke kansen, brede talentontwikkeling en maatschappelijke participatie?’
In het gesprek kwam steeds weer naar voren waar het uiteindelijk om draait: het kind. De Rijke Schooldag is daarbij geen doel op zich, maar een middel om kinderen te helpen ontdekken wie ze zijn en waar ze enthousiast van worden. De oproep aan het einde van de dag was helder: ga aan de slag met waar de energie zit, verbind collega’s en partners in het netwerk en bouw samen verder aan een toekomst waarin elke leerling de kans krijgt zich breed te ontwikkelen—op school Ă©n daarbuiten.
Méér weten
Heb je interesse in een Rijke Schooldag op jouw gespecialiseerd onderwijs-school? Of wil jij je aansluiten bij de Portefeuillegroep gespecialiseerd onderwijs? Neem contact op met Marjoke Korff de Gidts, makelaar kunst en cultuur gespecialiseerd onderwijs.
Neem contact op met Marjoke