Nieuws ma 27 okt 2025

Resultaten en toekomstplannen in het Huis van het Dansonderwijs

‘Vandaag voel ik me als een hertje in een groot bos waar heel veel valt te ontdekken,’ zegt Sara, student Docent Dans aan het Lucia Marthas Institute for Performing Arts. Vandaag is dinsdag 7 oktober. Dit grote bos, dat is Theater aan het Vrijthof. Tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht is dit theater één dag het Huis van het Dansonderwijs. Leraren, vakdocenten, studenten en andere onderwijsprofessionals uit de danswereld komen hier samen voor een dag vol ontmoeting, kennisuitwisseling en inspiratie.

Manuel, tweedejaarsstudent aan ArtEZ, vindt vandaag een interessante kennismaking met zijn toekomstige beroepsgroep. ‘Het is heel leuk om de verbinding te zoeken. Het was mooi om te zien dat het werkveld ons net zo hard nodig heeft als andersom.’ Dansdocent Cornee sluit zich daarbij aan: ‘Vandaag geeft me het gevoel dat ik niet alleen ben als dansdocent, maar dat we er echt samen voor staan.’

De bijeenkomst trekt ook mensen aan van buiten het dansonderwijs. Elena is docent wiskunde die recent de sprong maakte naar het basisonderwijs. ‘Ik vind de integratie van dans in de rest van het onderwijs heel mooi en nuttig. Op een dag als vandaag krijg ik ideeën en praktische tips die ik direct kan gebruiken in mijn lessen. Die had ik anders nooit ontdekt.’

Wetenschappelijke onderbouwing

Het doel van deze dag is het verder uitbouwen van het DansopleidersAkkoord, dat in oktober 2023 werd ondertekend door verschillende bacheloropleidingen Docent Dans, dansgezelschappen en dansinstellingen. Het doel is ervoor te zorgen dat dansonderwijs toegankelijk wordt voor alle kinderen en jongeren in Nederland en in het Caribische deel van het Koninkrijk.

In het Huis van het Dansonderwijs presenteren vakprofessionals en studenten de resultaten van twee jaar DansopleidersAkkoord. Zo vertelt wetenschapsjournalist Mark Mieras over zijn nieuwe artikel, waarin hij op basis van verschillende studies de positieve effecten van dans op een rijtje zet. ‘Dans activeert vrijwel alle netwerken in de hersenen: van motoriek, denkvermogen en taal tot zelfsturing, en van geheugen tot lichaamsgevoel. Dit verklaart de grote invloed van dans op kinderen en jongeren en hun functioneren.’

Ik st er niet alleen voor als dansdocent!

Regionale samenwerking

In het Huis van het Dansonderwijs wordt ook gekeken naar de toekomst. In 2026 gaat het DansopleidersAkkoord zich richten op het stimuleren van regionale samenwerkingen. Naast partnerschappen met dansdocentopleidingen en dansgezelschappen wordt ook de samenwerking opgezocht met regionale overheden en het onderwijs. Het gespecialiseerd onderwijs krijgt hierbij bijzondere aandacht.

Een hoogtepunt van de dag is dan ook de uitbreiding van het DansopleidersAkkoord met dansgezelschap De Stilte en de Nederlandse Dansdagen. De Stilte maakt dansvoorstellingen voor kinderen met een beperking. Door dit unieke dansgezelschap op te nemen in het DansopleiderAkkoord, wordt het belang van gespecialiseerd onderwijs onderstreept. De samenwerking met de Nederlandse Dansdagen versterkt de regionale aanpak.

Ook wordt het Jong DansopleidersAkkoord gepresenteerd, waarmee de nieuwe generaties dansers en dansdocenten hun stem laten horen.

Dansen moet ook leuk blijven!

Belang van bewegen

Maar naast het terugblikken op resultaten en toekomstplannen is er in het Huis van het Dansonderwijs ook ruimte om zelf dans te ervaren! Samen met basisschoolleerlingen uit Maastricht bezoeken deelnemers de wervelende jeugddansvoorstelling God is a DJ van dansgezelschap SALLY. Later in de middag gaan de deelnemers actief aan de slag met actuele onderwerpen uit het veld.

Zo werd er in het maakatelier Het Belang van Bewegen discussie gevoerd over prikkelende vragen. Is dans nu kunst of juist meer beweging? Is het mogelijk om via de lessen lichamelijke opvoeding meer dans in het onderwijs te krijgen? Een gesprek dat in 2026 verder gevoerd zal gaan worden!

Een lieve dansjuf of -meester

Om niet te vergeten voor wie ze het doen, krijgen alle deelnemers een kaartje mee. Hierop hebben basisschoolleerlingen die afgelopen voorjaar de Sing & Dance UP! in Rotterdam bijwoonden opgeschreven wat dansonderwijs voor hen betekent. Sara, student aan Lucia Marthas, leest de hare voor: ‘Ik vind het belangrijk dat de dansjuf of -meester lief is en gezellig.’ Dat vindt Sara een belangrijke les voor haar toekomst als dansdocent. ‘Als je druk bezig bent met alle bewegingen perfect doen, moet je dat nooit vergeten. Het moet leuk blijven!’

Leer méér
Wil je meer weten op het DansopleidersAkkoord? Wil jij je vanuit jouw vakgebied inzetten voor het DansopleidersAkkoord? Lees méér op deze pagina en neem contact op met Lenne Merbis, projectleider DansopleidersAkkoord,
Lees méér