Nieuws ma 2 jun 2025

Terugblik: meer kunst en cultuur voor gespecialiseerd onderwijs en omgeving

Wat is er nodig om kunst en cultuur op en rond school toegankelijk te maken voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs? Deze vraag stond centraal tijdens de Strategiesessie gespecialiseerd onderwijs, afgelopen 14 mei. In het Papageno Huis in Laren kwamen ouders, schoolleiders, leerkrachten, kunstvakdocenten, cultuurcoaches, de pabo en kunstvakopleidingen en andere stakeholders samen om hierover in gesprek te gaan. Ze deelden hun ervaringen en inzichten en bespraken kansen voor verbetering.

Kunst en cultuur is niet zomaar bereikbaar voor leerlingen uit het gespecialiseerd onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van LKCA: Kunst en cultuur voor jou en mij? Een belangrijke belemmering, volgens het onderzoek, is de zware zorglast die ouders en scholen voor deze groep kinderen dragen. Hierdoor is er vaak geen tijd om te vragen naar welke hobby’s hun interesse uitgaat en waar ze blij van worden.

Maar er zijn ook praktische obstakels. Er is bijvoorbeeld geen vervoer beschikbaar, cultuurinstellingen hebben weinig aanbod voor de doelgroep of er zijn voor kinderen met een fysieke beperking geen instrumenten op maat. Ook sociaaleconomische factoren van een gezin spelen vaak een rol.

Rijke Schooldag

Tijdens de strategiesessie werd er volop gesproken over kansen voor verbeteringen van het aanbod voor cultuureducatie, zowel onder schooltijd als daarna. Zo zorgt meer bewustwording over het gespecialiseerd onderwijs bij culturele instellingen zoals musea en theater voor een divers aanbod. Andere aanbevelingen die werden gedaan zijn:

  • Maak het aanbod makkelijker te vinden voor GO-scholen en ouders.
  • Zorg dat beleidsmakers meer in contact komen met het werkveld.
  • Ga samenwerken met partijen in de omgeving van de school. De Rijke Schooldag is hiervoor een geschikt middel, zo haal je het aanbod naar je school toe.

Stip op de horizon

De strategiesessie werd afgesloten met een duidelijke stip op de horizon: Iedere leerling, met of zonder beperking, kan op een vanzelfsprekende manier, vanuit een gezonde sociale basis, participeren in inclusieve kunst en cultuuractiviteiten zowel binnen als buiten school, zodat hij zijn eigen mogelijkheden leert ontdekken. Hij wordt daarbij bijgestaan door goed toegeruste professionals.

Uitvoeringsplan
De Strategiesessie gespecialiseerd onderwijs is de basis van een uitvoeringsplan. Met de betrokkenen gaat Méér Muziek in de Klas hierover verder in gesprek. Wil je méér weten? Neem contact op met Marjoke Korff de Gidts, makelaar kunst en cultuur gespecialiseerd onderwijs, (mkorffdegidts@meermuziekindeklas.nl)
Bekijk het uitvoeringsplan