Werkbezoek aan de Cariben
Eind oktober brachten Kim Garcia Caceres-Meertins en Maaike Kempers namens Méér Muziek in de Klas een werkbezoek aan Aruba en Curaçao. Hun doel: het netwerk met de lerarenopleidingen, schoolbesturen en culturele partners op de eilanden verder versterken. Een verslag.
‘Het is bewezen dat muziek goed is voor de ontwikkeling van het brein en voor de sociale ontwikkeling,’ zegt zangeres Izaline Calister vanaf een groot scherm. ‘Kinderen die opgroeien met muziek worden gewoon hele leuke volwassenen. Dus ik hoop dat iedereen die zich inzet voor de kinderen in ons Koninkrijk zich dat realiseert. Bezuinig niet!’
Izaline verwijst naar haar liedbundel Bon Dia Goeiemorgen, ontwikkeld in samenwerking met Méér Muziek in de Klas: een leuk, stimulerend en laagdrempelig educatieproject voor het primair onderwijs. Dit project wordt komend jaar met onze ondersteuning uitgerold via een schoolbestuur op Aruba.
Onderzoek in het Papiaments
Met deze inspirerende videoboodschap start de Educatieweek van het SKOA op Aruba. De aftrap vindt plaats tijdens een feestelijke inspiratiesessie, waar we samen met andere stakeholders uit het Caribische cultuuronderwijs stilstaan bij de betekenis van kunst en cultuur in en om het onderwijs. Gespreksleider Roeland Vrolijk, muziekdocent aan de Thomas More Pabo in Rotterdam, neemt de aanwezigen mee in een muzikaal opmaatje. Dit zet de toon voor een week vol inspiratie en uitwisseling.
Een panel, bestaande uit de coördinator van het Leerorkest Aruba, een muziekdocent van Aruba, een theaterdocent en voormalig directeur van een theaterschool op Curaçao, en een projectleider van Méér Muziek in de Klas die kunst en cultuur aanjaagt in het Caribisch deel van het Koninkrijk, gaat in gesprek gingen over het kunst en cultuur in en om het onderwijs en het belang hiervan. Eretoehoorder is de Minister van Onderwijs, Jeugd, Innovatie en Sport, Gerlien Croes. Zij ontvangt van ons het eerste exemplaar van het in het Papiaments vertaalde onderzoek van Mark Mieras. Ze geeft aan graag met Méér Muziek verder te praten over dit onderwerp.
Creativiteit in het Arubaanse onderwijs
Tijdens de rest van de week was er een uitgebreid aanbod aan workshops voor (aankomende) leerkrachten, schooldirecteuren en ondersteunend personeel. In samenwerking met het IPA, de lokale lerarenopleiding, verzorgde Méér Muziek in de Klas dagelijks vier inspirerende workshops rondom kunst & cultuur in het Arubaanse onderwijs.
Tijdens de workshop Méér Muziekinstrumenten in de Klas stond muzikaal leiderschap van leerkrachten centraal. Met onder meer bodypercussie, boomwhackers en kleine instrumenten ontdekten deelnemers hun eigen muzikaliteit en hoe zij die kunnen toepassen in de klas.
Hoe verbind je theateropdrachten met andere vakken binnen het curriculum, zoals taal en rekenen? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop Méér Theater in de Klas. Deelnemers gingen aan de slag met praktische theateropdrachten die direct in de klas kunnen worden ingezet.
Alle deelnemers ontvingen na afloop tweetalig Caribisch lesmateriaal dat speciaal voor deze Educatieweek is ontwikkeld. Hierin staan ook tips voor de inzet van de opdrachten in het gespecialiseerd onderwijs. Zo krijgen de theater- en muziekopdrachten een blijvende plek in de Arubaanse leslokalen.
Vooruitblik
In de dagen erna voeren we gesprekken met de lerarenopleidingen op Aruba en Curaçao en met twee van de grootste schoolbesturen op beide eilanden. Met hen praten we over het belang én de duurzame verankering van kunst en cultuur in het onderwijs. Daarnaast verkennen we mogelijkheden voor kennisuitwisseling en samenwerking met lokale culturele partners, zoals de leerorkesten op Aruba en Curaçao, theater Cas di Cultura op Aruba en jeugdtheaterschool Drazans op Curaçao. Het bezoek biedt waardevolle inzichten en legt een stevige basis voor nieuwe gezamenlijke initiatieven.
We kijken terug op een zeer geslaagd werkbezoek. Het heeft niet alleen bestaande relaties verdiept, maar ook nieuwe kansen gecreëerd om in het komende jaar uitwisseling te stimuleren en duurzame initiatieven aan te jagen die kunst em cultuur een stevige plek geven in zowel de onder- als naschoolse tijd.

