Méér Muziek in de Klas zet als maatschappelijk partner muziekonderwijs in Rotterdam centraal
Vanmorgen (donderdag 20 mei 2021) heeft Koningin Máxima, erevoorzitter van stichting Méér Muziek in de Klas, in de speeltuin van de Rotterdamse wijk Crooswijk een digitaal speeltoestel onthuld en was de allereerste MuziekSpeeltuin in Rotterdam geboren.
Méér Muziek in de Klas is maatschappelijk partner van het Eurovisie Songfestival en grijpt dit unieke evenement in Rotterdam aan om iets blijvends te geven aan de kinderen in de stad. Een duurzaam element waar kinderen nog vele jaren na het festival plezier van hebben, veel van kunnen leren én wat bijdraagt aan onze doelstelling: muziekonderwijs voor álle kinderen, dus ook in achterstandswijken. De MuziekSpeeltuin wordt geplaatst in een kansarme wijk, dichtbij scholen die gecertificeerd zijn door het Jeugdeducatiefonds. Op deze manier geven we kinderen, die van huis uit minder met muziek in aanraking komen, de mogelijkheid om het plezier van muziek maken toch te kunnen ontdekken.
Fotocredit: Set Vexy
Muziekeducatie in de MuziekSpeeltuin
In de MuziekSpeeltuin kunnen kinderen zelfstandig spelen middels een digitaal speeltoestel genaamd ‘de Memo’ van Yalp. Dit is een interactieve spelzone bestaande uit 7 spelpilaren op een ronde speelvloer. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads. De actieve, muzikale spellen zijn door Yalp ontwikkeld.
Naast muzikaal speelplezier in de vrije tijd vervult de MuziekSpeeltuin ook een rol in het verbreden van het muziekonderwijs in Rotterdam. Leerkrachten kunnen met hun klas naar buiten om bij de Memo muziekles te geven. Studenten van de vier Rotterdamse hogescholen zijn uitgedaagd om lesmateriaal te ontwikkelen voor de MuziekSpeeltuin. De onderwijsinstellingen werkten hierbij onderling nauw samen.
Lees meer over de MuziekSpeeltuin, het lesmateriaal en de studentenchallengeDe ambitie van Méér Muziek in de Klas is om in meer achterstandswijken in Nederland MuziekSpeeltuinen te bouwen. De speelplek, een in uitvoering vrij eenvoudig te realiseren concept, wordt waar mogelijk eerst gecreëerd bij gecertificeerde scholen van het Jeugdeducatiefonds, een van onze partners.
De MuziekSpeeltuin is verder mede mogelijk gemaakt door Jantje Beton:
“Jantje Beton vindt het mooi om te zien dat via deze MuziekSpeeltuin kinderen op een hele speelse manier kennis kunnen maken met muziek”
Andere partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de speeltuin zijn onder andere: Jeugdfonds Sport & Cultuur Rotterdam, de Gemeente Rotterdam en speel- en sporttoestellenbouwer Yalp.
“Ik ben ontzettend trots dat ons interactieve concept voor educatie, bewegen en spelen, de Yalp Memo ingezet wordt om ook buiten muziek te maken. Ons speciaal ontwikkelde muziekspel voor Méér Muziek in de Klas draagt bij aan hun prachtige missie. Heel fijn dat wij daarbij mogen aansluiten om kinderen ook buiten interactief te laten musiceren.”
– Jaap van Putten, Yalp Netherlands
Rondetafelgesprek over het belang van muziekonderwijs
Na de opening van de MuziekSpeeltuin ging Koningin Máxima op de nabijgelegen A.S. Talmaschool in gesprek met onder anderen Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme, Monique Degeling, schoolleider A.S. Talmaschool, Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, en Dave Klein-Ensberg, directeur van Jantje Beton en ambassadeur Méér Muziek in de Klas.
Muziekonderwijs heeft een sleutelrol in het bevorderen van kansengelijkheid door bij te dragen aan taalontwikkeling. Tijdens het rondetafelgesprek is er daarom vooral gesproken over het belang van muziekonderwijs in de stad Rotterdam en de inzet van muziek om de taalontwikkeling op school te stimuleren en verschillen te verkleinen.
Fotocredit: Set Vexy
Bezoek van Koningin Máxima en 46 basisschoolleerlingen aan het Eurovisie Songfestival
Koningin Máxima heeft met 46 kinderen van de A.S. Talmaschool Ahoy bezocht om daar de generale repetitie van de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival bij te wonen. Daar ging de erevoorzitter van Méér Muziek in de Klas samen met twee kinderen van de A.S. Talmaschool in gesprek over muziek met presentator Nikkie de Jager. Voordat de generale begon verzorgde Buddy Vedder, ambassadeur van Méér Muziek in de Klas, een kort muzikaal en informatief voorprogramma waarin muziek op school centraal stond.