PLG Technologie in het muziekonderwijs van start
De Willem Twee Studios in Den Bosch zijn een feest voor oor en oog. De bezoekers staan tussen een enorme verzameling analoge en digitale apparatuur waarmee muziek kan worden gemaakt, samengevoegd en na-bewerkt. Gretig gaan ze hiermee zelf aan de slag. Ze zijn immers allemaal zelf muzikant, technicus of docent. Binnen de kortste keren klinken de meest wonderlijke creaties. Geen betere start denkbaar voor een bijeenkomst over muziektechnologie!
 
            ‘Als technicus vind ik het heel interessant om die studio te zien. Ik houd van dit soort vintage apparatuur,’ zegt Budy Mokoginta van Codarts Rotterdam. ‘Als opleider vind ik het vooral belangrijk dat we gebruikmaken van ons netwerk en onze krachten bundelen.’ Krachten bundelen – dát is het doel van vandaag, tijdens de kick-offbijeenkomst van de professionele leergemeenschap (PLG) technologie in het muziekonderwijs.
Makerschap aanwakkeren
Vanuit het MuziekopleidersAkkoord werkt Méér Muziek in de Klas aan het versterken van technologie en digitale didactiek binnen het muziekonderwijs. De ontwikkelingen in het onderwijsveld gaan razendsnel. Denk aan de groei van het aanbod aan digitale tools, de opkomst van AI en de introductie van nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid. Deze bijeenkomst geeft het startschot voor een gemeenschap van experts die onderzoeken welke mogelijkheden technologie biedt voor het muziekonderwijs en hoe die te benutten.
Waarom is muziektechnologie zo belangrijk? ‘Als je technologie inzet, kun je makerschap aanwakkeren,’ meent Suzanne Ypma, adviseur innovatie bij SKVR. ‘Leerlingen raken intrinsiek gemotiveerd en gaan zelf aan de slag, in plaats van dat ze iets doen wat van tevoren is bedacht.’ Docent en onderzoeker Fabian Westzaan vult aan: ‘Technologie biedt ons een hele geluidswereld binnen handbereik. We moeten de durf hebben om onze leerlingen die te laten ontdekken.’
Platform met voorbeeldlessen
Het doel van de dag is het vaststellen van de agenda voor het komende jaar, zodat muziektechnologie meer scholen en leerlingen bereikt. Nadat het bezoek aan de studio de stemming erin heeft gebracht, gaan de deelnemers in groepjes uiteen om te brainstormen. Hoe kunnen we docenten ontlasten en laten ervaren hoe technologie hen kan ondersteunen? Hoe bereiden we toekomstige docenten beter voor op het verrijken van hun onderwijs met technologie? Welke concrete stappen moeten we dan nemen? Deze en vele andere vragen komen voorbij, en hieruit vloeien allerlei suggesties voort.
Om te beginnen moet er een stevige onderbouwing komen van de waarde van technologie in het muziekonderwijs. Ook moeten de kansen worden benut die liggen in het leergebied digitale geletterdheid en zouden leraren geholpen kunnen zijn met een digitale database met voorbeeldlessen. Suzanne wil haar expertise inzetten om zo’n platform te cureren: ‘Ik kan redelijk goed aanvoelen hoe een bepaalde les werkt in de klas.’ Zo kan iedereen vanuit zijn of haar eigen expertise bijdragen aan de PLG.
Contact met het veld
‘We hebben veel ideeën uitgewisseld, veel kennis opgedaan en een mooie agenda bepaald voor de PLG,’ concludeert Fabian tevreden. ‘Het belangrijkste is dat we contact houden met het onderwijsveld. Voor sommige groepsleerkrachten is technologie nog een obstakel. Daar moeten we het gesprek over voeren en laten zien wat er allemaal kan.’ Budy knikt instemmend: ‘Als we de verbinding maken met de gemeenschap en samen op zoek gaan naar de grote gemene deler, dan worden we vanzelf relevant.’
 
                     
                     
                    



