Inspiratiesessie Breda
Op woensdag 29 oktober 2025 vond de Najaarsbijeenkomst Kunst & Cultuur op School van Nieuwe Veste plaats. De bijeenkomst werd samen met Breda Ontdekt! en Méér Muziek in de Klas georganiseerd en was bedoeld voor ICC’ers, Coördinatoren Breda Ontdekt!, leerkrachten, schoolleiders, pedagogische professionals, aanbieders en collega intermediairs. Het was een inspirerende middag met keynote van Wolf Brinkman en vol praktische workshops en interactieve ontmoetingen.
Keynote spreker Wolf Brinkman
Volgens Wolf Brinkman zijn cultuurvakken gereedschappen waarmee je de wereld om je heen in kaart brengt. En wanneer je in staat bent om ze te combineren met de zaakvakken dan versterken ze elkaar op een heel natuurlijke manier. Tijdens zijn inspirerende keynote gaf hij een introductie op zijn gedachtegoed. In de aansluitende werksessies ging hij met de deelnemers met deze bouwstenen aan de slag. Bekijk hieronder de verschillende lesontwerpen en werkbladen.
Contact regio-coördinator Breda
Kon je niet aanwezig zijn maar ben je wel benieuwd naar de uitkomsten van de andere sessies, heb je vragen over méér kunst en cultuur in Breda of wil je ons op de hoogte stellen van interessant nieuws of initiatieven? Neem dan contact op met regio-coördinator Marjoke Korff de Gidts via mkorffdegidts@meermuziekindeklas.nl
Deelsessies najaarsbijeenkomst
De deelsessies werden gegeven door Filmhub Zuid, Makersbase, The100hands, Wolf Brinkman en Breda Ontdekt!. Â
Informatie deelsessies
Good Practice verbinding binnen- en naschools cultuuraanbod –Â Lotti Pabst en Kim Hanssen
In deze deelsessie zullen Brede ontwikkeling coördinator Lotti Pabst en Kim Hanssen programmaleider Breda Ontdekt! je meenemen in een praktische workshop. Tijdens de workshop laten zij zien hoe je op je eigen school de culturele ontwikkelgebieden kunt verbinden aan het bestaande curriculum.
Lotti Pabst is leerkracht en brede ontwikkeling coördinator op Kbs de Parel (INOS Katholiek Onderwijs Breda). Op deze school in de wijk de Heuvel proberen ze vanuit een heldere visie binnen het programma vanuit School en Omgeving op een doorgaande lijn in te zetten. Momenteel loopt er een pilot met de aanbieder Natuur om de leerdoelen en de leerstof met elkaar te verbinden om een samenhangend geheel te creëren.
Kim Hanssen is programmaleider Kansengelijkheid bij INOS in Breda. Ze werkt aan het programma Breda Ontdekt! (School en Omgeving) en zet zich in om dit duurzaam te verbinden met de SLO-doelen en het binnenschoolse curriculum, zodat het onderdeel wordt van het brede ontwikkelingsprogramma en er een doorgaande lijn gerealiseerd wordt.
Cultuurbouwstenen als overeenkomst tussen cultuur en onderwijs – Wolf BrinkmanÂ
Cultuurvakken zijn gereedschappen waarmee je de wereld om je heen in kaart brengt. En wanneer je in staat bent om ze te combineren met de zaakvakken dan versterken ze elkaar op een heel natuurlijke manier. Stel je voor dat een danser je de dimensies van een ruimte laat ervaren of dat een musicus je breuken laat horen. Wolf Brinkman ontwikkelde samen met scholen en musea een programma dat gebaseerd is op universele cultuurbouwstenen. Met behulp van deze bouwstenen maakt hij vooral de overeenkomsten tussen cultuur en onderwijs zichtbaar.
In de deelsessie gaan we met deze cultuurbouwstenen aan de slag. Eerst onderzoeken we hoe ze verweven zijn met ons eigen vakgebied en op welke wijze ze aansluiten bij het curriculum. Daarna gaan we zelf aan de slag om vanuit het eigen vakgebied lesmateriaal te maken.Â
The100Hands – Jasper Džuki JelenÂ
The100Hands uit Breda creëert voorstellingen waarin de grens tussen danser en publiek vervaagt. Het publiek wordt op een laagdrempelige manier uitgenodigd om receptief en actief de voorstellingen mee te maken, waarbij non-verbale communicatie, samenwerking en omgevingsbewustzijn geprikkeld worden. Niks moet, maar er mag meer dan in de traditionele theaterzaal.Â
In de 45-minuten durende workshop maak je kennis met een gedeelte van de voorstelling ‘Wonderwalkers‘, speciaal ontwikkeld voor in de klas. Daarna is ruimte voor een gesprek over de meerwaarde van contact tussen kind en speler, het belang van zelf doen en ervaren, en hoe The100Hands veilige en inspirerende interacties vormgeeft.Â
Creatief met AI – MakersbaseÂ
Ontdek in deze interactieve workshop hoe AI jouw werk als leerkracht kan verrijken. We nemen je mee in de wereld van kunstmatige intelligentie met inspirerende voorbeelden en les ideeën. We gaan vervolgens creatief aan de slag met een AI-tool. Je ervaart zelf hoe je AI kunt inzetten tijdens de lessen en het prikkelen van leerlingen. Verwacht veel doen, uitproberen en creativiteit.Â
Filmhub Zuid – Astrid SpraakmanÂ
Leerlingen groeien op in een maatschappij waarin beeldcultuur leidend is en ze dagelijks worden omringd door bewegend beeld. Maar wat zie je nou echt als je naar Insta-stories, videoclips, series of films kijkt? Waarom trekt het zo je aandacht? Waarom raakt het je? Waarom snap je het zonder woorden? Om meer te zien en begrijpen moet je de taal van film leren spreken. Want voor wie film spreekt, gaat de wereld open!
In deze training duiken we in het wat en waarom van filmeducatie, hoe je begint en het makkelijk integreert in je les en curriculum. Een praktische presentatie met verdieping, filmfragmenten, concrete tips én veel doen.
Professor Duurzaam
In de deelsessie neemt Professor Duurzaam je mee in een creatieve workshop waarin cultuur en duurzaamheid elkaar ontmoeten als twee puzzelstukjes van dezelfde toekomst. Hoe kunnen we onze krachten bundelen om leerlingen niet alleen kennis, maar ook verwondering, betrokkenheid en verantwoordelijkheid mee te geven? Met inspirerende voorbeelden, praktische ideeën en ruimte voor uitwisseling ontdekken we hoe cultuuronderwijs een sleutel kan zijn tot een duurzamere wereld. Laten we samen puzzelen, delen en bouwen aan onderwijs dat écht impact maakt. Voor de generatie van nu én de toekomst.




















