Aftrap onderzoekstraject cultuureducatie
Hoe maken we de impact van cultuureducatie beter zichtbaar? Daarover gaan we op donderdag 4 september in gesprek! Dan organiseren we op de Hogeschool Leiden de aftrap van een landelijk onderzoek naar de praktijk van cultuuronderwijs in de school. Dit onderzoek wordt geleid door prof. dr. Edwin van Meerkerk, hoogleraar kunsteducatie aan de Radboud Universiteit, samen met verschillende Nederlandse lectoraten cultuur- en muziekeducatie.
De aftrap
In het kort
- Wat: Aftrap onderzoekstraject cultuureducatie
- Wanneer: 4 september, 09:30 tot 13.00 (tijden onder voorbehoud)
- Waar: Hogeschool Leiden
Op donderdag 4 september wordt het onderzoekstraject officieel afgetrapt. Dat doen we met een keynote van Heddy Lahmann, clinical professor of international education aan New York University. Zij komt speciaal naar Nederland om te vertellen over haar recente onderzoek naar de status van cultuureducatie wereldwijd. Met Edwin van Meerkerk maakt ze de vertaling naar de Nederlandse context. Daarna presenteert hij de opzet van het onderzoekstraject.
Vervolgens gaan de onderzoekers in kleinere deelsessies met zoveel mogelijk verschillende scholen en andere stakeholders in gesprek. Het doel is het verder aanscherpen van de onderzoeksopzet en -vragen, zodat het onderzoek en de uiteindelijke resultaten aansluiten bij wat scholen nodig hebben om cultuureducatie waar te kunnen maken.
Wil jij erbij zijn?
Een geselecteerde groep schooldirecteuren, interne cultuurcoördinatoren en andere relevante vertegenwoordigers uit het onderwijs en de cultuursector hebben een uitnodiging ontvangen. Wil jij er op 4 september ook graag bij zijn? Laat het ons weten door een mail te sturen naar projectleider Emma Brouwer via ebrouwer@meermuziekindeklas.nl. Dan kijken we naar de mogelijkheden. Voor andere vragen over het onderzoekstraject kun je ook bij Emma terecht.
Over het onderzoek
Dit onderzoek wil aanvulling geven op al bestaande en lopende onderzoeken en die verdiepen met praktijkervaring vanuit scholen. Om zo verder te gaan dan alleen anekdotisch bewijs, en cijfers aan te vullen met concrete onderbouwing vanuit de dagelijkse schoolpraktijk.
De onderzoekers bevragen hiervoor professionals in scholen om te achterhalen:
- Welke factoren bepalend zijn voor de praktijk van cultuureducatie in school
- Wat relevante en reële doelen van cultuureducatie zijn voor de school, leerlingen, leerkrachten en schoolomgeving
- Wat de impact van cultuureducatie is op leerling- en klasniveau
Dit gaan ze doen met case studies bij 60 verschillende scholen om tot een breed, landelijk beeld te komen. De uitkomsten kunnen helpen om aanbod en programma’s beter aan te laten sluiten bij de vraag van scholen. Maar ook om concrete resultaten beter zichtbaar te maken voor overheden, beleidsmakers en financiers. Het onderzoek gaat van start in het najaar van 2025.
Het onderzoek is een initiatief van Méér Muziek in de Klas en wordt uitgevoerd in samenwerking met landelijke partners LKCA, Cultuurconnectie en ELJA Foundation.