Nieuws vr 31 okt 2025

Vijf jaar Méér Muziek in de Klas Hoeksche Waard: doorlopende leerlijn voor 7000 kinderen

Op 17 oktober vierde de Hoeksche Waard een muzikaal jubileum: het vijfjarig bestaan van het MuziekAkkoord Hoeksche Waard. In het bijzijn van leerlingen, leerkrachten, de muziekschool, de wethouder en partners werd gevierd dat inmiddels in de regio structureel muziekonderwijs wordt gegeven op ruim tachtig procent van de basisscholen.

‘Dat is iets waar we ontzettend trots op zijn,’ aldus Marieke de Vries, coördinator van Muziekschool Hoeksche Waard. ‘We hebben nu een doorgaande leerlijn van groep 1 tot en met 8, en dat wilden we natuurlijk vieren!’ In de gymzaal van middelbare school Willem van Oranje laten de leerlingen, begeleid door een orkest én een dj, zien en horen wat ze de afgelopen periode geleerd hebben.

Van nul tot zeventien jaar

De feestelijke middag was niet alleen een terugblik, maar ook het begin van een nieuwe fase. De betrokken partijen hebben besloten hun samenwerking uit te breiden met een vernieuwd MuziekAkkoord. Zo’n 7000 kinderen profiteren nu al van het muziekonderwijs. ‘En dat aantal gaat alleen maar groeien,’ zegt Marieke vastberaden. ‘We willen de leerlijn uitbreiden door ook de kinderopvang en middelbare scholen te betrekken – dus van nul tot en met zeventien jaar. Christelijke Scholengemeenschap De Waard en het Hoeksch Lyceum hebben inmiddels getekend. Zo bereiken we straks nog meer kinderen.’

Met een gigantisch potlood zet de wethouder van de gemeente Hoeksche Waard, Miranda den Tuinder-van Meteren, samen met twee leerlingen van basisschool De Regenboog uit Zuid-Beijerland haar handtekening onder de nieuwe afspraken. Daarna zetten ook alle andere betrokkenen hun handtekening onder het akkoord.

Zingen zonder schaamte

De effecten van vijf jaar structureel muziekonderwijs zijn volgens de muziekschool al goed merkbaar. ‘We merken dat kinderen nu veel makkelijker meezingen,’ zegt Marieke. ‘In het begin was er veel weerstand. Kinderen zeiden: “Ik ga echt niet zingen of dansen.” Nu vinden ze het hartstikke leuk! Ze schamen zich niet meer en doen gewoon mee. Daar doen we het voor!’

In het kader van de Rijke Schooldag wordt ook uitgebreid naar andere disciplines, zoals theater en dans. ‘We hebben contact met andere cultuuraanbieders in de regio,’ vertelt Marieke. ‘Maar we werken bijvoorbeeld nu ook samen met kunstenaars, die samen met leerlingen de decoraties voor de zaal hebben gemaakt. Dat is echt onze rode draad: samenwerking zoeken om elkaar te versterken.’

'We merken dat kinderen nu veel makkelijker meezingen.'

Toekomst

Marieke hoopt dat over vijf jaar de doorgaande leerlijn van nul tot zeventien jaar volledig staat. ‘Het begin van de samenwerking is er al. Zo werken leerlingen van Willem van Oranje voor een schoolopdracht af en toe bij ons op de muziekschool. Ze onderzoeken of we ook echt lessen kunnen gaan aanbieden bij hen op school, na schooltijd. Dat is voor ons nieuw – we hebben ons altijd gericht op het basisonderwijs. Maar het voelt als een logische volgende stap.’

Voor het muziekonderwijs aan kinderen van nul tot vier jaar is onder andere samenwerking gezocht met de bibliotheek.

Voor Miranda is de viering meer dan geslaagd. De gemeente heeft beloofd tot in ieder geval volgend jaar de plannen van het MuziekAkkoord te financieren. ‘Daarna is het aan de cultuurnota van de nieuwe gemeenteraad om geld in kunst- en cultuuronderwijs te investeren. Ik hoop van harte dat ze de lijn die we hebben ingezet, doorzetten.