Structureel muziekonderwijs voor Stichtse Vecht en al haar leerlingen

Structureel muziekonderwijs voor Stichtse Vecht en al haar leerlingen

7 mei 2021

Meer muziekonderwijs staat centraal in het Convenant Cultuureducatie Stichtse Vecht

Woensdag 14 april 2021 tekenden maar liefst 40 partijen het convenant 'Cultuureducatie Stichtse Vecht'. Alle betrokkenen spreken de intentie uit om zorg te dragen voor cultuureducatie op de 33 basisscholen in de gemeente. De komende vier jaar spannen ze zich extra in voor muziekonderwijs. Dat laatste is vastgelegd in het speciale MuziekAkkoord binnen het convenant.

De organisatie en uitvoering van het convenant liggen in handen van Kunst Centraal en Het Leerorkest Stichtse Vecht, die ook verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het MuziekAkkoord. Het Leerorkest ontwikkelde een programma dat scholen stimuleert structureel meer aandacht te schenken aan muziek door bijvoorbeeld de inzet van vakdocenten, coaches en het implementeren van muziekmethodes.

Op de foto links: een goodiebag als cadeau voor de scholen na de ondertekening
Bekijk het convenant 'Cultuureducatie Stichtse Vecht'

Tijdens de feestelijke ondertekening

De allerbelangrijkste handtekening van de kinderen heeft Mahdi, de kinderburgemeester van Stichtse Vecht, op 11 mei gezet. Het tekenen maakte onderdeel uit van een rondgang door Nederland met een speciale campagne ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Koningin Máxima op 17 mei. De campagne draagt bij aan het doel van Méér Muziek in de Klas én de wens van erevoorzitter Koningin Máxima: structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland en het Caribisch gebied.

Koningin Máxima bezocht o.a. het openluchttheater in Soest, waar verschillende afspraken werden bekrachtigd voor structureel muziekonderwijs in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland. Zo ook voor de gemeente Stichtse Vecht.

Wil je meer informatie? Stuur dan een e-mail naar Menno van Woerkom, zakelijk directeur/bestuurder Stichting Leerorkest Stichtse Vecht.

Fotocredit: Set Vexy
Stuur een e-mail naar Menno van Woerkom

Bekijk het optreden van de kindersymfonie van het Leerorkest Stichtse Vecht en de ondertekening van de kinderburgemeester

Wat vinden de kinderen van Stichtse Vecht van Cultuur en muziek?

In de onderstaande video spreken een aantal kinderen uit wat muziek met ze doet:
Taylan “Ik krijg van muziek doorzettingsvermogen. Ik had een parcours wat ik nooit haalde en ik zet mijn lievelingsmuziek op en toen had ik het net gehaald.”

Wethouder Stichtse Vecht en Méér Muziek in de Klas lokaal-ambassadeur

Arjan Wisseborn:

“Wie wordt er nu niet vrolijk van muziek? En dat zie je ook terug in de klas. Kinderen worden vrolijk en actief bij muziekonderwijs. Elk kind is gelijk en waarbij werk je nu beter samen dan bij het instuderen van een lied of stuk?Zelf heb ik dat ook zo ervaren in mijn lagere schooltijd bij bijvoorbeeld de eindmusical van groep 8. Bloed, zweet en tranen met enthousiaste ouders, opa’s en oma’s tot gevolg. Welk kind groeit er nu niet bij een staande ovatie? Belangrijk daarbij is om vanaf de start de nadruk te leggen op het plezier maken bij muziekonderwijs."

Op dit moment zijn er nog 15 scholen in de gemeente Stichtse Vecht zonder structureel muziekonderwijs. De ambitie van het MuziekAkkoord is onder andere dat er straks ook op die basisscholen goed muziekonderwijs is, en dat er een goede samenwerking is tussen de verschillende culturele partijen die hiermee gemoeid zijn. Het Leerorkest Stichtse Vecht werkt hiervoor samen met het programma Méér Muziek in de Klas Lokaal van Méér Muziek in de Klas, dat zich inzet voor structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland.

Meer informatie

Meer informatie over Méér Muziek in de Klas Lokaal

  • Good Practices

  • Regiocoördinatoren Stichting Méér Muziek in de Klas

  • De stand in het land

'50 dagen muziek' voor Koningin Máxima

Rond de 50e verjaardag van Koningin Máxima, erevoorzitter van stichting Méér Muziek in de Klas, werd een landelijke campagne gevoerd: 50dagen.meermuziekindeklas.nl. Vanuit verschillende regio’s werden nieuwe en bestaande muziekinitiatieven gepresenteerd.

De video's van Stichtse Vecht:

De schooldirecteur van Montessorischool Het Mozaïek in Maarssen heeft een boodschap voor alle schooldirecteuren van Nederland: “Muziek is een onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.”

> Bekijk de video


Leerorkest Stichtse Vecht verzorgt muzieklessen op Montessorischool Het Mozaïek. Zo werken alle groepen samen aan een zelfgeschreven lied!

> Bekijk de video

Over Leerorkest Stichtse Vecht

Leerorkest Stichtse Vecht is een muziekeducatie- en gemeenschapsprogramma. De kerntaak van het leerorkest is groepsgewijs instrumentaal muziekonderwijs. Het Leerorkest is op alle basisscholen in de gemeente actief. Het is begonnen op de basisscholen van Loenen aan de Vecht in 2015 en is inmiddels uitgegroeid tot een geliefd onderdeel van het schoolcurriculum in 13 scholen in Breukelen, Loenen, Maarssen, Nigtevecht en Vreeland. Jaarlijks geven 20 gekwalificeerde muziekdocenten zo’n 20 lessen per klas. Elke klas wordt opgedeeld in vier instrumentgroepen, die elk een uur les krijgen. Het schooljaar wordt afgesloten met spectaculaire concerten, waarin meerdere scholen samenwerken.

Meer over Leerorkest Stichtse Vecht

Over Méér Muziek in de Klas

Wat is Méér Muziek in de Klas?

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat muziekonderwijs van essentieel belang is voor de ontwikkeling van kinderen. Dat geldt voor het individuele kind, maar ook voor hoe kinderen zich in de klas en daarbuiten ten opzichte van elkaar gedragen. Daarom is muziekonderwijs op de basisschool - dé plek waar we het voor álle kinderen toegankelijk kunnen maken - zo belangrijk. Muziekonderwijs op de basisschool is dus geen vrijblijvende keuze, het is essentieel.

Lees meer

Muziek verrijkt het leven van een kind

Muziek draagt bij aan levensgeluk. Vanuit haar intrinsieke waarde is muziek nodig om gezond te zijn, ook de samenleving is gezonder met muziek. Muziek maakt onlosmakelijk deel uit van het leven, het hoort bij onze cultuur, bij alle culturen. We grijpen erop terug bij belangrijke momenten; als we vieren, als we rouwen. Muziek heelt, het ontspant, geeft energie, het verbindt mensen en brengt ze nader tot elkaar. We ontlenen er onze identiteit aan.

Muziek en muziek maken leggen een stevige basis voor empathie, sociaal-emotionele ontwikkeling, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kwaliteit van leven, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij.

"Muziek is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat blijkt uit talloze studies. Actief zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen. Muziek zet je hersenen in werking; dat is geweldig voor het opgroeiende brein." - Neuropsycholoog Erik Scherder

Lees meer over de effecten van muziekonderwijs

Nieuwste artikelen

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024

  • ‘Kunstonderwijs moet een dagelijks iets zijn op het mbo’

    18 mrt. 2024

  • Koningin Máxima bij Art Camp mbo in Zwolle

    13 mrt. 2024