Op 6 oktober stonden we vanuit het HKU Utrechts Conservatorium stil bij één jaar MuziekopleidersAkkoord. Met het MuziekopleidersAkkoord werken we samen met alle pabo’s en conservatoria, het onderwijs en de partners die het Akkoord ondersteunen toe naar structureel muziekonderwijs voor alle kinderen op de basisschool in Nederland en het Caribische deel. Op deze dag organiseerden we verschillende online activiteiten voor pabo- en conservatoriumstudenten, professionals binnen de opleidingsinstituten, het onderwijs en partners. Op deze pagina lees je over het programma. Binnenkort kun je alle programmaonderdelen terugkijken.
Inhoudelijk programma op 6 oktober
Studentenblok
In het online studentenblok gingen we kort in op wat het MuziekopleidersAkkoord inhoudt, wat er vanuit het MuziekopleidersAkkoord allemaal op poten wordt gezet en wat het voor studenten betekent. We gingen vooral lekker aan de slag zodat een hoop inspiratie kon worden opgedaan voor in de (stage)klas! Zo was er onder andere een workshop over rappen met je klas. Als klapstuk trapt de band De Staat een nieuwe studentenchallenge af. Deze challenge draait om popmuziek en stimuleert pabo- en conservatoriumstudenten om kennis te maken met elkaar en gebruik te maken van elkaarsexpertise.
Studentenchallenge 'Bouw een beat met je stageklas'
Met deze challenge dagen we studenten gedurende zes weken uit om in duo’s van pabo- en conservatoriumstudenten toe te werken naar, de naam zegt het al - het maken van een beat met de kinderen van je stageklas. De challenge is geschikt voor de groepen 4 tot en met 8. Speciaal voor deze challenge biedt Ableton een aantal mooie prijzen aan, waaronder een Ableton Live 11 Suite licentie t.w.v. €599,-!
Workshop over beats en samples van De Staat
Drummer Tim van Delft en gitarist Vedran Mircetic van De Nijmeegse rockband De Staat gaven een workshop over beats en samples. Of je jezelf nu muzikaal vindt of niet, De Staat zorgt er voor dat je samen met je klas een vette beat kunt maken.
Fotocredit: Nick Helderman
Interactieve muziekworkshop met Jeroen Schipper
Muziekdocent, liedjesschrijver én muzikant Jeroen Schipper verzorgde een online muziekworkshop waarin deelnemers kennis maakten met zijn muziek. Zijn liedjes zijn gericht op interactie en de muzikale ontwikkeling van kinderen en zitten tegelijkertijd vol humor en uitdagingen. Studenten konden meedoen met deze bliksemsessie door mee te zingen, te bewegen en zich te laten inspireren voor muziek in hun (stage)klas in de onder- en middenbouw. De workshop is binnenkort terug te zien op ons YouTube-kanaal.
Hiphop- en rapworkshop met Ravenna Moscoso
Singer-songwriter en muziekdocent Ravenna Moscoso nam studenten mee in de wereld van hiphop en rap door te laten zien dat het niet alleen een muziekstijl is, maar ook een cultuur en een levensstijl. Hoe zien kinderen de genres op dit moment? En hoe snel zijn zij met teksten? Dit waren vragen die Ravenna beantwoordde in haar online workshop door interactief aan de slag te gaan met zang, rap, variatie, timing en tekst.
Rondetafelgesprek
Met de regeling Professionalisering muziekonderwijs pabo’s en het MuziekopleidersAkkoord zijn mooie samenwerkingsprojecten tussen pabo’s en conservatoria ontstaan. Tijdens dit gesprek, geleid door Cor Ottens, gingen we kort in op wat die samenwerking tot nu toe heeft opgeleverd. Erevoorzitter Koningin Máxima was aanwezig bij het gesprek. We bespraken goede voorbeelden van Hogeschool De Kempel en Fontys Academie voor Muziekeducatie, Conservatorium van Amsterdam en omringende pabo’s, ArtEZ Conservatorium Zwolle en de pabo van Stenden Hogeschool, en de samenwerking die is ontstaan in regio Hoeksche Waard met de opleidingen, het onderwijs en de muziekschool. Wat leveren deze samenwerkingen op voor de opleidingen, studenten, het onderwijs en de leerlingen? En hoe klinkt dat dan? Er stond met andere woorden ook muziek op het programma.
Vervolgens gingen we in op de eerste resultaten die in het kader van kennisontwikkeling zijn geboekt binnen de thema’s Vakintegratie, Muziek- en onderwijstechnologie en Stagebegeleiding, en de kennisdeling met onze collega’s in het Caribische deel van het Koninkrijk. Ook ging de curriculumwerkgroep van start. Wat beoogt deze werkgroep het komende jaar?
Aan de hand van het rondetafelgesprek bepalen we wat succesfactoren zijn om de komende jaren gezamenlijk op voort te bouwen. In het verdiepingsblok (zie volgende programmaonderdeel) staken we de handen uit de mouwen en werkten we dit verder uit. Kijk het gesprek terug via de onderstaande YouTube-video.
Verdiepingsblok
De input die is opgehaald uit het rondetafelgesprek werden in dit blok verder uitgediept. Doel was om de acties zoals benoemd in het rondetafelgesprek gezamenlijk te concretiseren. Na een plenair resumé van het rondetafelgesprek, werden de kernthema’s Stage, Vakintegratie, en Muziek- en onderwijstechnologie verder toegelicht. Ook gingen we nog wat dieper in op de het werk van de Curriculumwerkgroep. Vervolgens spraken we in break-outs verder door over de kernthema’s, de curriculumwerkgroep en de goede voorbeelden die tijdens het rondetafelgesprek aan bod zijn gekomen. Welke elementen uit de goede voorbeelden zouden collega-instituten kunnen meenemen en wat zou daar voor nodig zijn? Hoe kunnen we van elkaar leren? Na afloop van de break-outs kwamen we weer even plenair bij elkaar om acties voor de korte termijn concreet te maken. Het verdiepingsblok is binnenkort terug te zien op ons YouTube-kanaal.
Bekijk de onderstaande video voor een beknopte uitleg van het MuziekopleidersAkkoord!
Nieuwste artikelen
-
Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten
18 apr. 2024
-
MuziekAkkoord speciaal onderwijs breidt uit
5 apr. 2024
-
Start nationale Sing & Dance UP! campagne
18 mrt. 2024