Interview met Dimitri Horsthuis - Tangelder, wethouder Cultuur Gemeente Overbetuwe

Interview met Dimitri Horsthuis - Tangelder, wethouder Cultuur Gemeente Overbetuwe

30 sep. 2020

Over Dimitri Horsthuis - Tangelder

Ambassadeurs zijn heel belangrijk voor Méér Muziek in de Klas. We spraken Dimitri Horsthuis - Tangelder, wethouder Cultuur Gemeente Overbetuwe en ambassadeur voor Méér Muziek in de Klas Lokaal. In zijn gemeente zijn 22 zeer diverse basisscholen. Hij houdt van filmmuziek, maar ook van modernere muziek en een meezinger op zijn tijd, of rustige nummers op zaterdagochtend met een kopje koffie. Maar wat hij het meest bijzonder vindt aan muziek, is dat het kinderen kan betoveren.

“Muziek brengt zo veel teweeg bij kinderen. Het is een middel om te communiceren, ik merk dat kinderen ervan gaan sprankelen. Drempels verdwijnen, muziek verbindt. En het zorgt voor herinneringen. Ik kan nog kippenvel krijgen als ik denk aan de doedelzakklanken op de uitvaart van mijn moeder. Zelf speel ik nu geen instrument. Ik heb vroeger wel muziekles gehad; Vader Jacob op de piano, en de blokfluit. Maar wie weet wat er in de toekomst nog kan gebeuren, ik sluit niets uit."

Dimitri Horsthuis - Tangelder tijdens de landelijke MuziekTafeldag 2020

Voor de gemeente Overbetuwe introduceerde je het Cultuurmenu. Wat houdt dat in?
"Het Cultuurmenu is een lokaal overzicht van activiteiten en voorstellingen waarmee we basisschoolleerlingen in contact brengen met cultuur in de breedste zin van het woord. De kracht van het Cultuurmenu is dat het laagdrempelig is. Wij bieden scholen op een makkelijke manier een ‘menu’ waaruit ze culturele activiteiten kunnen kiezen. Dus als je een projectweek muziek hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor een kleinschalig muziekproject in de klas. Maar als je structureel muziek wil doen, dan helpen we met het vinden van een docent. We verbinden mensen, scholen en cultuuraanbieders.”

Klinkt als een goed model?
“Het is op maat gemaakt. De scholen in mijn gemeente zijn zeer divers dus proberen we iedereen zo goed mogelijk passend cultuuronderwijs te bieden. We bepalen het lesprogramma niet, we bieden culturele activiteiten aan, de scholen hoeven niet zelf op zoek. Dat is werkdruk verlagend voor docenten. Ze moeten al zoveel.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst in de gemeente Overbetuwe?
“Cultuur op school nog beter verankeren. Je moet docenten de vraag blijven stellen: Wat hebben jullie nodig? Wat staat er op de agenda? Hebben ze een docent nodig om te helpen, is het een budgetkwestie, gaat het om goed lesmateriaal, instrumenten? Muziek is meer dan een orkest of een muziekvereniging. Kijk ook naar moderne manieren om aan de slag te gaan met muziek. Hiphop bijvoorbeeld.”

Waarom zou iemand ambassadeur Méér Muziek in de Klas Lokaal willen worden?

“Als je mensen laat ervaren wat een muziekles kan doen, zijn ze al snel om. Ik heb een keer een collega-wethouder meegenomen naar een muziekles in een klas. Die zag de sprankeling in de ogen van de kinderen die bezig waren met instrumenten en was direct enthousiast. Ik ben een lange man, twee meter vijf, dus kinderen kijken al gauw tegen mij op. Maar als je met muziek lekker gek doet, een gekke toon geeft bijvoorbeeld, dan heb je ze mee, dan vallen drempels weg.”

Bekijk de live-uitzending van de landelijke MuziekTafeldag 2020, waarin Dimitri Horsthuis - Tangelder deelneemt aan een gesprek over de langetermijnborging van muziekonderwijs.

Bekijk de live-uitzending

Nieuwste artikelen

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024

  • ‘Kunstonderwijs moet een dagelijks iets zijn op het mbo’

    18 mrt. 2024

  • Koningin Máxima bij Art Camp mbo in Zwolle

    13 mrt. 2024