Binnenstebuiten verbindt gespecialiseerd en regulier onderwijs
Het Parktheater in Eindhoven verwelkomt vandaag een bijzonder publiek. In de zaal zitten leerlingen van De Emiliusschool uit Son en Breugel, een school voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking. Daartussen zitten twaalf leerlingen uit groep 3 van basisschool De Harlekijn uit dezelfde gemeente.

De voorstelling is onderdeel van Binnenstebuiten, een project waarmee de twee scholen investeren in sociale integratie tussen het gespecialiseerd en regulier onderwijs. Naast de voorstelling zijn er meerdere ontmoetingsmomenten waar de leerlingen samen spelen en pannenkoeken eten. Ze krijgen een dansles waarin ze elkaar in beweging ontmoeten en meer leren over lichaamstaal.
Veel voor elkaar betekenen
Martin Heeffer, directeur van De Emiliusschool, vindt het heel belangrijk dat kinderen op deze manier met elkaar in aanraking komen. ‘Soms lijkt het alsof het gespecialiseerd onderwijs en regulier onderwijs naast elkaar bestaan. Er is echt veel meer verbinding mogelijk dan we denken. Leerlingen van De Emiliusschool hebben weliswaar niet dezelfde cognitieve mogelijkheden, maar dat wil niet zeggen dat ze geen connectie kunnen maken met anderen. Ze kunnen zó veel voor elkaar betekenen.’
‘Elkaar ontmoeten, samen dingen doen, elkaar spreken, dat maakt heel veel bij ze los. Op zo’n dag zie je hoe kinderen van De Harlekijn de leerlingen van De Emiliusschool helpen. Zo ontstaat er een echte connectie.’
Meer geduld en sensitiviteit
De voorstelling die de leerlingen bezochten, is Blikvangers van de Stilte, een gezelschap dat is gespecialiseerd in dansvoorstellingen voor kinderen. Twee dansers en een muzikant nemen het publiek mee op een reis door de tijd met wervelende bewegingen en ongebruikelijke instrumenten.
Hoe zorg je ervoor dat een dansvoorstelling aansluit bij kinderen met een ernstige meervoudige beperking? Choreograaf Femke vindt het belangrijk om goed te communiceren met de scholen. ‘De expertise zit bij de leerkrachten. Zo zorgen we ervoor dat alle kinderen de voorstelling goed kunnen waarnemen – ook bijvoorbeeld kinderen met een auditieve beperking of die overgevoelig zijn voor prikkels. Sommige kinderen uiten zichzelf heel fysiek of verbaal, dus daar moet ook ruimte voor zijn.’
Danser Gianmarco vult aan: ‘Een voorstelling als deze is niet zo verschillend van iedere andere performance. Je hebt wel meer geduld en sensitiviteit nodig om de leerlingen de tijd te geven om het op hun manier te ervaren.’
Kijken naar de mogelijkheden
Martin kijkt terug op een geslaagde dag. ‘De leerlingen geven aan dat ze een mooie dag hebben gehad. Ook hoor ik leerkrachten vertellen hoe kinderen van De Harlekijn goed kijken naar de mogelijkheden van de kinderen van De Emiliusschool en dan samen een activiteit ondernemen.’ Dat vraagt om meer!
Het project Binnenstebuiten werd geïnitieerd door dansgezelschap de Stilte, Parktheater Eindhoven en De Emiliusschool en ondersteund door het Fonds voor Cultuurparticipatie en Kunstloc Brabant. Transport werd verzorgd door het VSBfonds.
Heb je interesse in kunst en cultuur op jouw school voor gespecialiseerd onderwijs? Of wil jij je aansluiten bij het netwerk kunst en cultuur in het gespecialiseerd onderwijs? Neem contact op met Marjoke Korff de Gidts, makelaar kunst en cultuur gespecialiseerd onderwijs, of kijk hier.
Beeld: Angeline Swikels