Het verhaal van Oscar Bremer

Het verhaal van Oscar Bremer

Vader van Jeske, leerling op de Van Asch van Wijckschool in Utrecht

Ouders zijn steeds meer betrokken bij het realiseren van meer muziek op de school van hun kind. Zo ook Oscar Bremer, vader van dochter Jeske die op de Van Asch van Wijckschool in Utrecht zit. Toen hij gevraagd werd om tijdens de Sinterklaasviering muziek te maken, liep een eenmalig optreden uit tot een heuse Schoolband.  

Het begon allemaal 6 jaar geleden. Oscar maakte met zijn vader, die toneelschrijver is, een jeugdmusical en voerde het liedje uit op de school van zijn dochter. Toen tijdens de jaarlijkse Sinterklaasviering een ouder met draaiorgel besloot te stoppen, werd Oscar benaderd door de schooldirecteur. ‘Samen met mijn dochter stond ik op het podium.’ vertelt Oscar. ‘Jeske houdt ontzettend van dansen en zingen. Zo zijn we begonnen: met z’n tweeën. Qua sfeer was het geweldig, een andere ouder wilde graag meedoen. Bij een volgende Sinterklaasviering bestond de band al uit drie ouders. Samen met de leerkracht die al wat aan muziek deed en de directeur besloten we om ook tijdens de Kerstviering op te treden. Ditmaal werden meerdere ouders opgetrommeld, met instrument en al. Met de Kerstviering hadden we een kleine band opgericht, met ouders én kinderen.’ Oscar wilde vervolgens meer met deze band gaan doen: ‘We hebben toen met enkele ouders bij binnenkomst van de kinderen een keer muziek gemaakt in de gangen. Dat was in de week van Carnaval. Vanaf dat moment konden we wel echt van een Schoolband spreken.’

Als een speer

Het 85-jarige bestaan van de school zag Oscar als een kans om meer kinderen te betrekken. ‘Het jubileum van de school werd gevierd met een eindfeest. Ik wilde graag een optreden verzorgen waarbij kinderen hun talent konden laten zien. Kinderen die een eigen muziekinstrument hebben, kinderen die een dansje willen doen, iedereen mocht meedoen.’ zegt hij. ‘Ik heb toen een plan ingediend en de directeur haakte meteen aan. Ik heb een oproep gedaan aan kinderen en ouders om zich op te geven. Eén ouder had zelfs een geluidsinstallatie geregeld. Het eindfeest was hét moment waarop de Schoolband zijn muzikale talenten liet horen en zien. De band bestond onder meer uit een bassist, drummer, ukelele en twee trompettisten. De kinderen zongen en deden mee middels een dansje. Vanaf het begin deed ik de organisatie, tot aan de repetities toe.’

Muziek zorgt voor een positieve sfeer

De Schoolband is nu een jaarlijks terugkerend item tijdens de Sinterklaasviering. Ook tijdens Kerst, de zomerafsluiting en bij bijzonder gebeurtenissen is de Schoolband actief. Steeds meer kinderen sluiten zich aan. In navolging van de Schoolband, is een kinderkoor opgericht. Oscar: ‘Een lerares van de school is hiermee aan de slag gegaan. Muziek wordt steeds belangrijker binnen de school en de leerkrachten willen daar graag aan bijdragen.’

Oscar merkt dat muziek iets doet met de school: ‘We merken echt dat muziek een positief effect heeft op zowel de school en ouders, maar ook op de kinderen. Een leerling van de school heeft autisme en ADHD en kan zich in de klas moeilijk concentreren. Hij speelt fantastisch trompet en bloeit helemaal op als hij aan het spelen is. Dat zien zijn klasgenootjes ook.’

Hoe krijg je de ouders mee?

Om zelf een schoolband te starten, is het handig om te inventariseren welke ouders hier interesse in hebben. Oscar adviseert: ‘Vraag op het schoolplein welke ouders dit leuk lijkt en haak via hen, andere ouders aan. Ga bij leerkrachten na welke ouders geschikt zijn en ga met wat ouders om de tafel zitten. De meeste ouders vinden het gewoon heel leuk als ze worden aangehaakt. Hoe klein de club ook is: gewoon beginnen. Zodra je begint, komt de rest vanzelf.’ Op de vraag hoe je als ouders de school binnenkomt met muziek, is hij stellig: ‘Show, don’t tell. We begonnen zelf met onze band bij de ingang van de school tijdens Carnaval. We begonnen met spelen en iedereen was enthousiast. Die beginfase heeft de muzikale passie in de school aangewakkerd. Je krijgt heel veel terug, ook van de andere ouders. Als je zoiets zelf organiseert, is de stap voor de school om mee te doen een stuk kleiner. Neem zelf je eigen instrumenten mee en laat zien hoe makkelijk én leuk muziek maken kan zijn!’