Ouders

Ouders

Verder met muziek in de klas van jouw kinderen

Wil je graag muzikale tips voor thuis of handvatten en waarmee je een bijdrage kan leveren aan het muziekonderwijs op de school van jouw kind? Wij helpen je graag op weg met deze tips en trucs.

Waarom is structureel muziekonderwijs zo belangrijk? We hebben factsheets speciaal voor ouders en leerkrachten ontwikkeld, waaruit je zelf meer informatie kunt ophalen over de effecten van muziekonderwijs. Je kunt ze ook ter ondersteuning gebruiken:

> Factsheet ouders

> Factsheet leerkrachten

Wat bieden wij?

Is jouw regio al aangesloten bij een MuziekAkkoord?

Méér Muziek in de Klas werkt aan structureel muziekonderwijs door regionale partijen zoals muziekverenigingen, regionale overheden, bedrijven, pabo’s en conservatoria en het onderwijs aan elkaar te verbinden en te laten samenwerken. In het hele land ondertekenden 36 regio’s al een 'MuziekAkkoord', waarin alle samenwerkingspartijen afspreken hoe ze gezamenlijk tot structureel muziekonderwijs voor alle kinderen gaan komen.

> Kijk hier of jouw regio al is aangesloten bij een ‘MuziekAkkoord’


Wil jij een bijdrage leveren aan het muziekonderwijs in jouw regio?

  • Leg contact met de muziekverenigingen in de buurt. Veel muziekverenigingen willen graag contact met de scholen.
  • Bekijk de mogelijkheid om de lokale pabo om hulp te vragen.

Heb je een andere vraag over Méér Muziek in de Klas Lokaal?

> Neem gerust contact op met een van onze accountmanagers

Wat kun je zelf doen?

Wie spreek je aan op school?

Wanneer je het muziekonderwijs op de school van jouw kind wilt aankaarten zijn er verschillende opties. Hiervoor kun je terecht bij:

  • De interne cultuur coördinator: op elke basisschool hoort een Interne cultuurcoördinator (ICC'er) actief te zijn. Deze regelt het aanbod in school in het kader van cultuureducatie, schrijft het beleid en verzorgt de relaties met culturele partners in dorp, stad of in Nederland.
  • MR-raad of ouderraad: iedere basisschool heeft een medezeggenschapsraad of ouderraad bestaande uit ouders en personeel van de school. Samen praten zij over het schoolbeleid (lees verder).
  • Bekijk de mogelijkheden voor een financiële bijdrage voor muziekonderwijs op de website van het Jeugdfonds Sport en Cultuur.
  • Neem contact op met de schoolleiding of leerkracht van de klas.
  • Sluit aan bij een vergadering of breng het onderwerp ter sprake tijdens een ouderavond en vertel waarom jij muziekonderwijs zo belangrijk vindt.
  • Ga op zoek naar andere ouders die ook iets met muziek hebben, deel je verhaal en ga als collectief richting de school.

Bijgaande brief kun je gebruiken om het onderwerp bij de ICC’er, schoolleiding, leerkracht, MR-raad/ouderraad of pabo in jouw omgeving onder de aandacht te brengen. Of ga op zoek naar de meest enthousiaste persoon op muziekgebied binnen school en deel je verhaal.

Download de brief

Spreek andere ouders via de Facebookgroep

Wil je in contact komen met andere ouders die fan zijn van muziekonderwijs? Ben je muzikale initiatieven tegengekomen en wil je ze graag delen met andere ouders? Word lid van de Facebookgroep en ga in gesprek met elkaar.

Word lid
Muziek maken met lege flessen - Méér Muziek in de Klas

Laat je inspireren

Wil je meer lezen over ouderbetrokkenheid en zien hoe andere ouders zich inzetten voor muziek?

Interview met ouder en muzikant Virgil Piqué

Virgil Piqué verzorgt workshops voor leerkrachten en verzamelt dertig gitaren voor leerlingen van de Archipelschool in Vlissingen. Omdat volgens hem élk kind in aanraking moet kunnen komen met muziek.

"Ik denk dat als je alle ouders van leerlingen op school vraagt wie er nog een verstofte gitaar op zolder heeft liggen, dat er zeker wel tien gitaren boven water komen."

Met muziek leert je kind meer dan je denkt

Muziek zorgt voor geluk, plezier, een goede sfeer in de klas en haalt het mooiste uit het kind. Maar wist je dat muziekonderwijs voor een basisschoolkind nog veel meer voordelen oplevert? Méér Muziek in de klas vroeg wetenschapsjournalist Mark Mieras om het onderzoek op een rijtje te zetten.

> Klik hier voor een samenvatting van zijn bevindingen
> Download een PDF-bestand van zijn onderzoek om door te sturen

Ook het LKCA biedt ouders achtergrondinformatie over hoe cultuuronderwijs de school (en dus uw kind) kan verrijken.

> Lees verder op de website van het LKCA
> Klik hier als je MR-lid bent

Hoe kun je als ouder bijdragen in het muziekonderwijs op de school van jouw kind? Tijdens de inspiratiesessie op 21 september 2022 hadden we contact met enthousiaste ouders en schoolleiders, spraken we met wetenschapsjournalist Mark Mieras en bespraken we tips en trucs. Ook nam rapper Thomas van Vliet ouders en kinderen mee in de wereld van improvisatie en rap. Het collectief Raw Resonance nam ouders mee op een muzikaal avontuur. Bekijk de sessie hier terug!

Muzikale verhalen op Spotify en YouTube

In samenwerking met Schooltv publiceerden we de gloednieuwe serie ‘Muzikale verhalen’. In deze negen luisterverhalen wordt taal met muziek gecombineerd. Ze duren vijf tot tien minuten en zijn geschikt voor alle leeftijden van het basisonderwijs!

Beluister de muzikale verhalen met jouw kind op Spotify

Muzikale tips voor thuis

Muziek maken kan overal... en dus ook thuis! Geef kids een muzikale energieboost met de muzikale energizers op Schooltv. Rap over Zweden met Buddy Vedder, leer een Ierse stepdance met Chantal Janzen of maak muziek met keukengerei. De korte, interactieve muziekvideo’s duren ongeveer vijf minuten.

Naar de tips
Kinderen maken thuis muziek

Voorgestelde artikelen

  • Nieuwe muzikale verhalen online en op Spotify gelanceerd

  • #Geefmuziekdoor in het basisonderwijs!

  • ​Méér urban muziek in de klas!