Interview met Marianne Dom van ’t Spijker, groepsleerkracht in het speciaal onderwijs

Interview met Marianne Dom van ’t Spijker, groepsleerkracht in het speciaal onderwijs

"Muziek is het ultieme middel om contact te maken"

Marianne Dom van ’t Spijker is onder andere groepsleerkracht in het speciaal onderwijs. Ze geeft op dit moment les aan kinderen van 4 tot 12 jaar. Ze maakt dagelijks muziek met de kinderen en ze heeft altijd haar gitaar bij zich. Een leerkracht waar Méér Muziek in de Klas blij van wordt! Tijd om haar wat vragen te stellen.

Fotocredit: Set Vexy

"Games bevatten vaak klassieke muziek, een eye-opener voor kinderen"

Hoe is muziek in jouw leven terechtgekomen?
Ik mocht vroeger naar Algemene Muzikale Vorming (AMV). Ik vond dat te gek. In het tweede jaar mochten we allemaal instrumenten uittesten. Het werd de gitaar. Alhoewel ik de viool ook zeer interessant vond. Maar ik dacht bij een gitaar kan je ook zingen, dat leek me handiger. Ik was zo enthousiast dat ik met een vriendin een LP zou gaan maken. Die is er echter nooit gekomen.

Je werkt nu al dertien jaar in het speciaal onderwijs. Wat doet muziek met kinderen die een achterstand hebben?

Ik ben na mijn opleiding heel actief geweest, en nog steeds, in het geven en uitvoeren van creatieve vakken aan kinderen. En in het speciaal onderwijs kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn creatieve kennis echt nodig had. Je denkt voortdurend: hoe krijg ik toegang tot dit unieke kind? Je moet heel goed leren kijken en voelen hoe je een kind kunt bereiken en vervolgens verder kunt brengen. En niets ten nadele van andere creatieve vakken, maar muziek is daarbij het ultieme communicatieve middel. Het biedt zoveel mogelijkheden. En kinderen worden er blij van.

"Het zou fantastisch zijn als vakdocenten en groepsleerkrachten nog meer samen gingen werken en elkaars expertise zouden benutten."

Zijn er ook wel eens kinderen die echt niets met muziek hebben?
Ongetwijfeld, maar toch weet ik ze dan uiteindelijk te raken. Bijvoorbeeld dat kind dat alleen maar geïnteresseerd was in gamen. Maar er is geen game zonder muziek, ze gebruiken daarvoor heel vaak klassieke muziek. Dat was echt een eye-opener voor hem.

Met welk lied begin je de les morgen?
‘Kom eens in de kring’; dat is een goede opener. Dan begint de dag lekker gestructureerd. Iedereen wordt zingend uitgenodigd om erbij te komen. Vooral het vrolijke tussenstukje ‘doeb- doeb-doebie-doebie’ is favoriet en brengt de stemming er al snel in. Deze manier van zingend beleven en belevend zingen werkt ontspannend en gaat in mijn klas de hele dag door.

Heb je een wens voor de toekomst van muziekonderwijs?
Het zou fantastisch zijn als vakdocenten en groepsleerkrachten nog meer samen gingen werken en elkaars expertise zouden benutten. De groepsleerkracht heeft alle kennis over het kind en de vakdocent kent alle muzikale facetten. Die combinatie is magisch voor kinderen.