In 2016 kwamen op initiatief van Méér Muziek in de Klas vertegenwoordigers van Gehrels Muziekeducatie, de vereniging leerkrachten schoolmuziek (VLS), het Overleg Opleidingen Docent Muziek (O2DM) en het Netwerk Muziekdocenten Pabo (NMP) bijeen om een gezamenlijke visie te formuleren op wat kwalitatief muziekonderwijs nu eigenlijk is. Dat leidde tot een concept-Manifest kwalitatief muziekonderwijs. Dit concept-Manifest was onderwerp van gesprek op het symposium ‘Morgen Meer Muziek in de Klas’ dat we 18 maart 2017 organiseerden in Paleis Noordeinde, en is uitvoerig getoetst onder groepsleerkrachten, vakleerkrachten, schoolleiders en schoolbestuurders. Het concept werd, op basis van deze waardevolle input, omgevormd tot het definitieve Manifest Kwalitatief muziekonderwijs.
Manifest Kwalitatief Muziekonderwijs op de basisschool
Op 1 november 2019 werd, tijdens het Méér Muziek in de Klas het symposium '3x3=9', het Manifest vertaald naar de praktijk. Bekijk hier de aftermovie.
Meer weten over het eerste symposium 'Morgen meer muziek in de klas'? Lees het verslag of bekijk de aftermovie.