Teamtraining Tussen Kunst en Kern

Teamtraining Tussen Kunst en Kern

Méér vakintegratie in je school

Wil jij weten hoe je kunstvakken in samenhang brengt met andere vakken, zodat je in jouw lessen kunt werken aan meerdere leerdoelen tegelijkertijd? En wil je samen met je collega’s de kennis over samenhang in jullie school naar een hoger plan tillen? In de teamtraining Tussen Kunst en Kern ga je met je team aan de slag met het integreren van kunstvakken met andere vakken.

Samen met je collega’s verken je verschillende vormen van vakintegratie en onderzoek je hoe je ervoor zorgt dat vakken elkaar versterken. Ook gaan jullie actief aan de slag met eigen lesontwerpen. Aan het einde van de training hebben jullie concrete lesplannen die je de volgende dag in de praktijk kunt brengen.

Laat vrijblijvend je gegevens achter voor meer informatie

Achtergrond

Momenteel worden de nieuwe kerndoelen ontwikkeld door de SLO. In deze nieuwe kerndoelen is samenhang een belangrijk uitgangspunt, zeker bij de kunstvakken. Vakintegratie wordt dus steeds belangrijker en kan de manier waarop leerkrachten lesgeven ingrijpend veranderen. Maar wat wordt precies bedoeld met integratie? En hoe kunnen we het zo in de praktijk brengen dat recht wordt gedaan aan de inhoud en doelen van alle vakken?

Een expertteam van opleidingsdocenten muziek van pabo's en conservatoria heeft zich over deze vragen gebogen en ontwikkelde zes kennisclips over hoe je muziek in samenhang kunt brengen met andere vakken. In deze clips wordt het theoretisch kader rondom vakintegratie helder uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Bekijk deze clips hier.

Met de teamtraining duik je vervolgens de diepte in. Je gaat zelf aan de slag met het integreren van kunstvakken met andere vakken. Hiermee sorteer je als school dus vast voor en zijn jullie er helemaal klaar voor wanneer de nieuwe kerndoelen van kracht worden. Bovendien is het een uitgelezen kans om de kunstvakken een stevigere positie te geven op jouw school.

Wat levert de training op?

  • Beter begrip van het vormgeven van vakintegratie op basis van zes in complexiteit toenemende vormen van vakintegratie
  • Theoretische kennis over vakintegratie
  • Aan de hand van creatieve werkvormen ontdekken hoe je bijvoorbeeld muziek en rekenonderwijs met elkaar kunt integreren
  • Concrete tips voor het ontwerpen van een vakintegrerend lesplan
  • Concrete opzetten voor lesplannen om uit te voeren en te delen met collega’s

Praktische informatie

Doelgroep

Een mix van leerkrachten, coördinatoren en schoolleiders van een basisschool. Minimaal 5 en maximaal 30 deelnemers per teamtraining. Een ideale groep bestaat uit ongeveer 15 personen.

Duur, datum & locatie

De training duurt 3 uur en vindt plaats op jouw school. Voorafgaand aan de training voer je een intakegesprek van ongeveer 45-60 minuten met de trainer. Na de training vindt er nog een intervisiemoment plaats met de trainer. De precieze data van de training en de intervisie zijn in overleg.

Prijs

Pilotfase: In het najaar van 2024 organiseren we een aantal pilottrainingen, gegeven door Benno Spieker (ArtEZ Conservatorium Enschede) en Johan Sterken (NHL Stenden Hogeschool). Wil je op de hoogte blijven? Laat dan hieronder vrijblijvend je gegevens achter en ontvang als eerste updates over de training.

Trainers

De pilottraining wordt gegeven door Benno Spieker (ArtEZ Conservatorium Enschede) en Johan Sterken (NHL Stenden Hogeschool).

Laat vrijblijvend je gegevens achter om op de hoogte te blijven