Vier op 7 oktober het MuziekopleidersAkkoord mee!

Vier op 7 oktober het MuziekopleidersAkkoord mee!

Op 7 oktober wordt het MuziekopleidersAkkoord ondertekend. In dit akkoord sluiten de pabo’s en conservatoria een samenwerking voor de lange termijn. Dit is een enorme stap op weg naar muziekonderwijs voor álle kinderen op álle basisscholen in Nederland. Op deze pagina vind je actuele info over de activiteiten die we rondom en op deze dag organiseren.

Inhoudelijk programma

Op 7 oktober bieden we een inhoudelijk programma met voor elk wat wils: of je nu al vergevorderd bent in het geven van muziekonderwijs, van een afstandje nieuwsgierig bent naar het belang ervan óf op de pabo zit en bezig bent je de vaardigheden te verwerven. Kies hieronder wat jij interessant vindt en meld je aan. Je mag zoveel programmaonderdelen volgen als je wil.

Online lezing prof. dr. Erik Scherder

12.00 – 12.50 uur: Online lezing prof. dr. Erik Scherder
Voor wie? Voor iedereen die wil weten waarom muziekonderwijs nou zo belangrijk is voor het opgroeiende kind.

Naast groot muziekliefhebber is Erik Scherder hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit. Hij werd onder andere bekend door zijn optredens bij De Wereld Draait Door, waar hij op een zeer toegankelijke manier uitleg geeft over de fascinerende wetenschap van onze hersenen. Hij schreef het boek Singing in the brain, met een overzicht van de wetenschappelijke kennis over de effecten van muziek op onze hersenen en ons gedrag. In zijn presentatie laat Scherder zien waarom muziekonderwijs zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen en hun hersenen.

Foto credits: Nathan Reinds Set Vexy
Meld je aan
Erik Scherder Méér Muziek in de Klas Inspiratiesessie Groningen

Online studentenvragenuur Muziekonderwijs

13.00 – 13.50 uur: Online studentenvragenuur Muziekonderwijs
Voor wie? Voor pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten, stagebegeleiders op basisscholen en alle andere geïnteresseerden.

“Ik heb geen idee hoe ik een muziekles moet organiseren” “Wat nou als die kinderen niet naar me willen luisteren?” “Hoe krijg ik een liedje zuiver aangeleerd?” “Hoe zorg ik ervoor dat ik mag oefenen in mijn stageklas?” “Ik vind het muziekonderwijs soms een beetje ouderwets, kan dat niet moderner?” Allemaal vragen waar pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten en leerkrachten elkaar bij kunnen helpen. Heb jij ook van dit soort vragen? Stuur ze vast naar ons op door middel van het formulier onder de aanmeldknop en zorg dat je erbij bent tijdens het Studentenvragenuur Muziekonderwijs. Samen gaan wij op zoek naar de antwoorden op jouw vragen.

Meld je aan
Studenten zingen bij de ondertekening van het MuziekAkkoord Helmond

Online lezing Natasha Zielanzinski

14.00 – 14.50 uur: Online lezing Natasha Zielanzinski – voertaal Engels
Voor wie? Voor (vak)leerkrachten en vakspecialisten, pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten, buitenschoolse muziekdocenten, schoolleiders en alle andere geïnteresseerden.

Natasha Zielanzinski is docent aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Daarnaast is zij cellist en componist van zeer diverse muziekstijlen. In projecten werkte ze samen met artiesten en gezelschappen uiteenlopend van dichteres Kate Tempest tot het Royal Philharmonic Orchestra en Tokyo College of Music. Haar doel is brede inclusie, en mensen eigenaarschap te laten ervaren over de muziek, om hen nog meer te betrekken en actief te laten leren. In haar presentatie neemt Zielanzinski ons mee achter de schermen van enkele van deze enerverende projecten en geeft ze tips hoe je in de klas eigenaarschap en inclusie kunt laten ontstaan. Met Q&A na afloop.

Meld je aan
Natasha Zielanzinski bespeelt de cello

Online workshop vakintegratie Rens Gresnigt en Vivian Knols

15.00 – 15.50 uur: Online workshop vakintegratie door Rens Gresnigt en Vivian Knols
Voor wie? Voor (vak)leerkrachten, studenten pabo en conservatorium, schoolleiders Binnen hogeschool Fontys is Rens gepromoveerd op het onderwerp vakintegratie.

Hij is al jaren actief op diverse gebieden (onderwijsontwerp en toetsing) en in allerlei rollen (docent, onderzoeker, projectleider, consultant). Op dit moment werkt hij binnen Fontys bij de Master Leren en Innoveren, de Master Toetsdeskundige en het Programma Hybride Leeromgevingen. Sinds 1997 is Vivian werkzaam aan de pabo bij hogeschool Fontys, voornamelijk op het gebied van Muziek en Cultuureducatie (met Kwaliteit). Na de Master Kunsteducatie startte ze in 2012 ook als docent aan het Conservatorium Maastricht. Bij de opleiding Docent Muziek is ze medeverantwoordelijk voor vakdidactiek basisonderwijs en stage. In de workshop vakintegratie leer je verschillende vormen van vakintegratie herkennen en onderzoek je welke vorm van vakintegratie bij jezelf en jouw school past. Ook verken je wat daarvoor nodig is. We sluiten de workshop af met een leuke lesontwerpwedstrijd.

Meld je aan
Online workshop vakintegratie door Rens Gresnigt MuziekopleidersAkkoord Méér Muziek in de Klas

Online lezing Adam Ockelford

16.00 – 16.50 uur: online lezing Adam Ockelford – voertaal Engels
Voor wie? Voor (vak)leerkrachten, studenten pabo en conservatorium, schoolleiders

Adam Ockelford is hoogleraar Muziekwetenschap aan de Universiteit van Roehampton, in Londen. Hij onderzoekt welke verrassende uitwerking muziek kan hebben bij kinderen met speciale behoeftes, zoals kinderen met autisme of blinde kinderen. Hij schreef onder andere de biografie van Derek Paravicini, een jongeman met een ernstige ontwikkelingsstoornis, die zeer muzikaal is. In zijn presentatie laat Ockelford opmerkelijke voorbeelden zien uit zijn onderzoek en vertelt hij wat we hieruit kunnen leren over muziekonderwijs in het algemeen. Met Q&A na afloop.

Meld je aan
Online lezing Adam Ockelford MuziekopleidersAkkoord Méér Muziek in de Klas

Beschouwing in spoken word Y.M.P. Flow

17.00 – 17.30 uur: beschouwing in spoken word door Y.M.P. Flow
Voor wie? Voor iedereen die wil weten hoe de dag eruit zag, welke rol muziek óók kan spelen, en voor iedereen die wil genieten van spoken word

Y.M.P oftewel YoungMichPoetry, is een talentvolle ondernemer en woordkunstenaar uit Rotterdam-Zuid. Opgegroeid met hiphop en geïnspireerd door onder andere 50 Cent, Eminem, DMX en de Wu-Tang Clan heeft hij zijn liefde voor woordkunst ontwikkeld. Maar zijn hart voor taal ontdekte hij op het dieptepunt van zijn leven: in de gevangenis. Hij is gaan schrijven om negatieve ervaringen vanuit het verleden om te zetten in positieve gebeurtenissen voor de toekomst. Bewapend met een pen en zijn hersens als munitie haalt Y.M.P het beste uit zichzelf. Zijn vurige en diepgaande teksten zijn voorzien van ritmische invloeden. Het hiphopbloed pompt door zijn lichaam. Maar ook invloeden van klassieke muziek stromen door zijn optredens heen. Y.M.P. blikt terug op de dag en vervlecht daarin zijn eigen kijk op de belangrijke rol die muziek speelt.

Meld je aan
Beschouwing in spoken word Y.M.P. Flow

Rondetafelgesprek

19.00 uur: Rondetafelgesprek

Van 19.00 tot 20.00 uur is er een rondetafelgesprek met diverse landelijke partijen. Dit gesprek is agendasettend voor de samenwerking tussen de pabo’s en conservatoria: tijdens het gesprek wordt bepaald welke onderwerpen de komende vier jaar prioriteit hebben, welke acties daaraan worden verbonden en welke partijen hier voor nodig zijn. Het rondetafelgesprek wordt gestreamd en is daarmee voor het publiek toegankelijk. Het gesprek wordt gevoerd onder leiding van Cor Ottens.

Meld je aan voor de stream
Rondetafelgesprek MuziekAkkoord Hoeksche Waard

Nieuwe muzikale energizer op Schooltv!

In samenwerking met Schooltv hebben we een muzikale energizer gemaakt. De energizer bestaat uit een lied op de melodie van evergreen ’15 miljoen mensen’, met een speciaal voor het MuziekopleidersAkkoord geschreven tekst. Frank Pels, tekstschrijver van het oorspronkelijke lied, schreef ook hier de tekst voor. Zangeres en influencer Sterre Koning zingt het lied genaamd ‘Arme Groene Kikker’.

Bij de energizer zit een lesbrief voor onder- midden- en bovenbouw. We nodigen alle pabo- en conservatoriumstudenten, juffen en meesters, en muziekjuffen en -meesters uit om deze energizer te doen met de kinderen in de klas in de week van 7 oktober. Zo brengen we samen in heel veel scholen meer muziek!

Bekijk de energizer
Sterre Koning zingt het lied ‘Arme Groene Kikker’ in een nieuwe energizer van Schooltv

Post je muzikale jeugdfoto

Om onder een breed publiek aandacht te vragen voor het belang van muziekonderwijs voor het opgroeiende kind, vragen we heel Nederland op 7 oktober een muzikale jeugdfoto te posten op sociale media. Dus ook aan jou! Duik in je fotoarchief en snor een jeugdfoto op waarop jij een instrument bespeelt, zingt, danst, een walkman op hebt, een lp of cd vasthoudt of live muziek beleeft, en post die op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of allemaal ovv ‘IK BEN VOOR #meermuziekindeklas’. Leuk als je daarachter een persoonlijk noot toevoegt.

We vinden het ook fijn als je je foto al eerder aan ons stuurt (in hoge resolutie). Dan kunnen we die gebruiken voor een fotocollage die op 7 oktober op spectaculaire wijze wordt onthuld in Utrecht. Hoe, dat houden we nog even geheim! Insturen kan met behulp van dit formulier. Vraag ook je vrienden, familie en collega’s dit te doen. Zo laten we aan heel Nederland zien hoeveel plezier kinderen beleven aan muziek!

Stuur je muzikale jeugdfoto in

Over het MuziekopleidersAkkoord

Wat is het MuziekopleidersAkkoord nu eigenlijk precies? Het wordt beknopt uitgelegd in de korte animatie die je hieronder vindt. En wil je er meer over weten? Download dan ook het Manifest dat ten grondslag ligt aan het Akkoord en bijbehorende onderlegger.