Op 7 oktober is het MuziekopleidersAkkoord ondertekend

Op 7 oktober is het MuziekopleidersAkkoord ondertekend

Een samenwerking voor de lange termijn

Op 7 oktober is in Tivoli Vredenburg het MuziekopleidersAkkoord ondertekend. In dit akkoord sluiten de pabo’s en conservatoria een samenwerking voor de lange termijn. Dit is een enorme stap op weg naar muziekonderwijs voor álle kinderen op álle basisscholen in Nederland! Op deze pagina lees je meer over de activiteiten die we rondom en op deze dag organiseerden om het akkoord te vieren. Je kunt een gedeelte van de dag herbeleven via ons YouTube-kanaal!

De dag werd mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie. Foto's zijn gemaakt door Set Vexy.

De ondertekening van het MuziekopleidersAkkoord

Inhoudelijk programma

Op 7 oktober organiseerden we een inhoudelijk programma met voor elk wat wils: of je nu al vergevorderd bent in het geven van muziekonderwijs, van een afstandje nieuwsgierig bent naar het belang ervan óf op de pabo zit en bezig bent je de vaardigheden te verwerven. Het gaat erom dat we kennis met elkaar delen én ontwikkelen. Want dat zijn ook elementen van het MuziekopleidersAkkoord.

Wil je het inhoudelijke programma terugkijken?

Bekijk het inhoudelijke programma via YouTube
Hannah Mae zingt tijdens de viering van het MuziekopleidersAkkoord

Online lezing prof. dr. Erik Scherder

Voor wie? Voor iedereen die wil weten waarom muziekonderwijs nou zo belangrijk is voor het opgroeiende kind.

In zijn presentatie liet Neuropsycholoog Erik Scherder zien waarom muziekonderwijs zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen en hun hersenen.

Het is niet mogelijk om deze lezing terug te kijken.

Erik Scherder tijdens de viering van het MuziekopleidersAkkoord

Online studentenvragenuur Muziekonderwijs

Voor wie? Voor pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten, stagebegeleiders op basisscholen en alle andere geïnteresseerden.

“Ik heb geen idee hoe ik een muziekles moet organiseren” “Wat nou als die kinderen niet naar me willen luisteren?” “Hoe krijg ik een liedje zuiver aangeleerd?” “Hoe zorg ik ervoor dat ik mag oefenen in mijn stageklas?” “Ik vind het muziekonderwijs soms een beetje ouderwets, kan dat niet moderner?” Allemaal vragen waar pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten en leerkrachten elkaar bij kunnen helpen. Heb jij ook van dit soort vragen? Bekijk het online studentenvragenuur muziekonderwijs terug via YouTube en wie weet vind je het antwoord op jouw vragen.

Word ook lid van onze Facebookgroep voor studenten en voel je vrij om ons en elkaar je vragen te stellen!

Bekijk het studentenvragenuur
Online studentenvragenuur Muziekonderwijs

Online lezing van Natasha Zielazinski

Voor wie? Voor (vak)leerkrachten en vakspecialisten, pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten, buitenschoolse muziekdocenten, schoolleiders en alle andere geïnteresseerden.
Met Q&A – voertaal Engels


Natasha Zielazinski is docent aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Haar doel is brede inclusie, en mensen eigenaarschap te laten ervaren over de muziek, om hen nog meer te betrekken en actief te laten leren. In haar presentatie nam Zielazinski ons mee achter de schermen van enkele enerverende projecten en gaf ze tips hoe je in de klas eigenaarschap en inclusie kunt laten ontstaan. Bekijk zowel de presentaties als de Q&A met Zielazinski op ons YouTube-kanaal.

Bekijk de online lezing van Natasha Zielazinski
Online lezing Natasha Zielazinski

Online workshop vakintegratie Rens Gresnigt en Vivian Knols

Voor wie? Voor (vak)leerkrachten, studenten pabo en conservatorium, schoolleiders Binnen hogeschool Fontys is Rens gepromoveerd op het onderwerp vakintegratie.

Rens Gresnigt en Vivian Knols gaven een online workshop vakintegratie. Tijdens deze workshop leerden deelnemers de verschillende vormen van vakintegratie herkennen en onderzochten zij welke vorm van vakintegratie bij hun en hun school past. Ook verkenden ze wat daarvoor nodig is. We sloten de workshop af met een leuke lesontwerpwedstrijd.

Heb jij een goed idee om muziek te integreren met een ander vak? Geef het vorm in een lesontwerp en stuur het in voor de wedstrijd Lesontwerp Vakintegratie!

Het is niet mogelijk om de workshop terug te kijken.

Doe mee aan de wedstrijd Lesontwerp Vakintegratie
Online workshop vakintegratie door Rens Gresnigt MuziekopleidersAkkoord Méér Muziek in de Klas

Online lezing Adam Ockelford

Voor wie? Voor (vak)leerkrachten, studenten pabo en conservatorium, schoolleiders
Met Q&A – voertaal Engels


Adam Ockelford is hoogleraar Muziekwetenschap aan de Universiteit van Roehampton in Londen. In zijn presentatie liet Ockelford opmerkelijke voorbeelden zien uit zijn onderzoek en vertelde hij wat we hieruit kunnen leren over muziekonderwijs in het algemeen. Met Q&A na afloop.

Bekijk de online lezing van Adam Ockelford
Online lezing Adam Ockelford MuziekopleidersAkkoord Méér Muziek in de Klas

Beschouwing in spoken word Y.M.P. Flow

Voor wie? Voor iedereen die wil weten hoe de dag eruit zag, welke rol muziek óók kan spelen, en voor iedereen die wil genieten van spoken word

In dit onderdeel blikte Y.M.P. Flow, talentvolle ondernemer en woordkunstenaar uit Rotterdam-Zuid, terug op de dag en vervlocht hij daarin zijn eigen kijk op de belangrijke rol die muziek speelt.

Bekijk de beschouwing in spoken word
Bekijk de beschouwing in spoken word van Y.M.P. Flow

Rondetafelgesprek

Van 19.00 tot 20.00 uur was er een rondetafelgesprek met diverse landelijke partijen. Erevoorzitter Koningin Máxima nam deel aan het gesprek. Het gesprek was agendasettend voor de samenwerking tussen de pabo’s en conservatoria: tijdens het gesprek werd bepaald welke onderwerpen de komende twee jaar prioriteit hebben, welke acties daaraan worden verbonden en welke partijen hier voor nodig zijn. Het gesprek werd gevoerd onder leiding van Cor Ottens.

Bekijk het rondetafelgesprek
Rondetafelgesprek tijdens de viering van het MuziekopleidersAkkoord

Fotocampagne met muzikale jeugdfoto's

Om onder een breed publiek aandacht te vragen voor het belang van muziekonderwijs voor het opgroeiende kind, vroegen we heel Nederland om op 7 oktober een muzikale jeugdfoto te posten op sociale media. Dit was een groot succes! Honderden volgers doken in hun fotoarchief en snorden een muzikale jeugdfoto op waarop zij een instrument bespelen, zingen, dansen, een walkman ophebben, een lp of cd vasthouden of live muziek beleven. De foto's werden gepost op sociale media ovv ‘IK BEN VOOR #meermuziekindeklas’ en een persoonlijke noot werd toegevoegd. Bekijk alle jeugdfoto's door te zoeken op #meermuziekindeklas.

Bekijk de jeugdfoto's op Instagram

Over het MuziekopleidersAkkoord

Het MuziekopleidersAkkoord is een initiatief van Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) en het daaraan verbonden Netwerk Muziekdocenten Pabo (NMP), het Netwerk Muziek (netwerk van conservatoriumdirecteuren) en het daaraan verbonden Opleidersoverleg Opleiding Docent Muziek (O2DM) en Méér Muziek in de Klas. Maar wat is het MuziekopleidersAkkoord nu eigenlijk precies? Het wordt beknopt uitgelegd in de korte animatie die je hieronder vindt. En wil je er nóg meer over weten? Download dan het officiële MuziekopleidersAkkoord.

Download het MuziekopleidersAkkoord

Vele partijen tekenden mee

De landelijke samenwerking tussen de pabo’s en conservatoria zal het muziekonderwijs sterk maken. Maar het structureel maken van muziekonderwijs op de basisscholen kunnen zij niet alleen. Voor ijzersterk, blijvend muziekonderwijs is ook landelijke betrokkenheid vanuit verschillende sectoren nodig. De volgende partijen tekenden daarom het MuziekopleidersAkkoord mee:

Algemene Vereniging Schoolleiders, Aloysius Stichting, AVROTROS, BumaCultuur, Cultuurconnectie, De Herman Brood Academie, De Nederlandse Opera, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gehrels Muziekeducatie, Het Concertgebouw, Jantje Beton, Jeugdeducatiefonds, Jeugdfonds Sport en Cultuur, Kindcentra 2020, Kindermuziekweek, KNMO, Koornetwerk Nederland, Kunstbende, Kunsten ‘92, Kunstenbond, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), Landelijk Netwerk Universitaire Pabo’s Nederland, Metropole Orkest, Nederlandse Dalton Vereniging, Nederlandse Montessorivereniging, Nieuw Geneco - Genootschap Nederlandse Componisten, Nieuw Vocaal Amsterdam, Oorkaan, Peter Guidi Foundation, PO-Raad, Prinses Christina Concours, Special Heroes Nederland, Stichting Leerorkest & Stichting Instrumentendepot Leerorkest, Stichting Tamino, TivoliVredenburg, Vereniging CultuurProfielScholen-PO, Vereniging Leraren Schoolmuziek, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, Vereniging van Nederlandse Orkesten, Yamaha Blazersklas.

Ook verschillende regio’s tekenden mee

Drenthe, Noord N-Holland, Gooi & Vechtstreek, Groningen, Friesland, Zeeland, Limburg, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Helmond, Hellendoorn, Losser, Woerden, Stichtse Vecht, Noord-Veluwe, Zutphen, Lochem, Brummen, Voorst, De Liemers, De Achterhoek

Verschillende regio's tekenen mee met het MuziekopleidersAkkoord

Initiatieven van de pabo's en conservatoria

Ben je nieuwsgierig naar welke muzikale activiteiten er door pabo’s en conservatoria werden ontplooid op en rondom 7 oktober? Je leest het hier.

Lees over de muzikale activiteiten rondom 7 oktober

Nieuwe muzikale energizer op Schooltv!

In samenwerking met Schooltv hebben we een muzikale energizer gemaakt. De energizer bestaat uit een lied op de melodie van evergreen ’15 miljoen mensen’, met een speciaal voor het MuziekopleidersAkkoord geschreven tekst. Frank Pels, tekstschrijver van het oorspronkelijke lied, schreef ook hier de tekst voor. Zangeres en presentatrice Sterre Koning zingt het lied genaamd ‘Arme Groene Kikker’.

Bij de energizer zit een lesbrief voor onder- midden- en bovenbouw. We nodigen alle pabo- en conservatoriumstudenten, juffen en meesters, en muziekjuffen en -meesters uit om deze energizer te doen met de kinderen in de klas. Zo brengen we samen in heel veel scholen meer muziek!

Bekijk de energizer
Sterre Koning zingt het lied ‘Arme Groene Kikker’ in een nieuwe energizer van Schooltv