In de auto op weg naar Italië, staar ik voor me uit en denk ik terug aan hoe een aantal jaar geleden het plan geboren werd om alle kinderen in het primair onderwijs in Nederland weer structureel muziekonderwijs te geven. Ik bedenk me hoe zakelijk en beleidsmatig dit eigenlijk allemaal klinkt, terwijl ik ondertussen naar een van de allermooiste uitvoeringen van de Brandenburgse concerten van Bach luister. Alle keren opnieuw ontroerd.
Nieuwe subsidieregeling voor pabo’s
Terug naar Méér Muziek in de Klas. We staan wederom voor een zeer belangrijke en noodzakelijke stap: de samenwerking tussen de pabo's, de conservatoria en de scholen. Om alle groepsdocenten en muziekvakdocenten optimaal voor te bereiden, heeft het Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP) een nieuwe subsidieregeling voor de komende jaren in het leven geroepen. Pabo's kunnen hiermee hun muziekonderwijs verder uitbreiden, zodat studenten de technische vaardigheden en het zelfvertrouwen ontwikkelen om later muziekles te kunnen geven in het basisonderwijs.
Samen om tafel
Om te voorkomen dat we het wiel niet steeds opnieuw uit hoeven te vinden en we de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk inzetten, hebben we de afgelopen maand op het Conservatorium van Amsterdam (CvA) met alle pabo's uit de regio gezamenlijk om de tafel gezeten. Het was goed om te horen dat de belangstelling en het enthousiasme voor de regeling groot is. Ze zullen allen gaan aanvragen. Ter plekke informeerde iedereen elkaar over nieuwe plannen en al gezette stappen.