Blog over de muziekmethode 123ZING

Blog over de muziekmethode 123ZING

11 mrt. 2020

En daar gaan we… op weg naar muziek in de klas voor alle kinderen

Ik vraag iemand naar voren te komen. De Drum & Bass Tool, één van de vier 123ZING Componeertools, staat open op het digibord. “Zo, je mag wat maken!” Ik zie een beetje verwarring. “Start maar hoor, het maakt niet uit wat je doet. En als je zelf nieuwsgierig bent geworden naar wat je hebt gemaakt, klik je op play en luister je naar het resultaat.” Nog steeds enige twijfel, maar daar worden de eerste vakjes al aangeklikt. De eerste compositie is gemaakt! Spannend om straks op play te klikken en het resultaat te laten horen aan anderen, maar het leuke is: niets is fout! Er is vanuit het niets iets ontstaan en vanaf dit moment begint het eigenlijk pas. Nu kun je gaan bouwen, verbeteren, ontdekken en onderzoeken. Misschien zelfs even onderuit gaan om vervolgens weer opnieuw te beginnen, maar dan wél met nieuwe vaardigheden en kennis. En ben je tevreden: dan sla je het op om later opnieuw te beluisteren óf om eraan verder te werken!

Eigenlijk werkt het met muziek in jouw klas net zo. Je start kan wat onzeker voelen, omdat je misschien niet goed weet waar of hoe te beginnen. Maar zónder te beginnen, is het niet mogelijk te ontdekken wat muziek kan betekenen voor jouw klas.

Als muziekmethode proberen we je hierin te ontzorgen, je te helpen om die start te maken. Door materiaal te maken dat aantrekkelijk en aansprekend is voor de leerlingen, maar zeker ook voor jou. Je moet er mee uit de voeten kunnen, zelfs als je nog nooit muziekles hebt gegeven. Jij bent degene die muziek in de klas kan laten ontstaan! Het lesmateriaal proberen we zo te maken, dat je snel en zonder al te veel voorbereiding aan de slag kan. Maar óók dat je geïnspireerd raakt om er meer mee te doen, dat je verbindingen kunt laten ontstaan met andere vakken of vaardigheden en dat je de breedte in kunt gaan met de extra lessuggesties bij liedjes, lessen en opdrachten. Alles staat in de digitale lesomgeving voor je klaar om te kunnen starten!

Om vanuit de start te groeien naar structureel muziekonderwijs, is het fijn om ook een doorlopende leerlijn in muziek te kunnen volgen. Dat biedt niet alleen houvast, maar zorgt er ook voor dat alle leerlingen profiteren van muziekonderwijs in een opbouwende lijn. Zo draag je vanaf groep 1 bij aan een doorlopende muzikale groei van de leerlingen. Leerlingen die in groep 8 van school gaan met een rugzak vol muzikaal plezier, waar ze uit kunnen halen wat voor hen belangrijk is. En een basis geeft voor de verdere ontdekking van muziek en de wereld om hen heen.

“Klik maar op play!” De componeertool telt af met ‘En daar gaan we…’ en de compositie klinkt door het klaslokaal. “En, wat vind je ervan?” vraag ik nieuwsgierig. Ik zie een verrast en trots gezicht. “Dit resultaat had ik niet verwacht!” Ik glimlach. De eerste stap op weg naar (meer) muziek in de klas is gezet! 

123ZING is een laagdrempelige methode met videolessen, interactieve opdrachten en meer

De methode voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs en S(B)O geeft de leerkracht enerzijds houvast via de doorlopende leerlijn en biedt anderzijds de vrijheid om het hele jaar door thematische en vakoverstijgende liedjes en lessen in te zetten. Ervaar het plezier van samen muziek maken. Vast op het rooster of zomaar tussendoor. 

Muziek leer je, maak je, ontdek en beleef je door het te doen. Met meespeelvideo’s voor ritme-instrumenten en boomwhackers, activerende videolessen, liedjes, energizers en verwerkingsopdrachten.  Alle muzikale domeinen en genres komen aan bod, van pop- en elektronische muziek tot wereldmuziek, jazz en klassiek. Het hele jaar door worden nieuwe liedjes en lessen toegevoegd.

Klik hier voor meer informatie over 123ZING en de aanschafkosten

Nieuwste artikelen

  • Train-de-trainer cursus richt zich op muziektechnologie

    25 apr. 2024

  • Op zoek naar autonomie tijdens kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs

    22 apr. 2024

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024