Blog over de muziekmethode Metropole op School

Blog over de muziekmethode Metropole op School

7 mrt. 2020

Door Jannelieke Schmidt

Méér muziek in de klas!

Ik ben muziek-docent (al zeg ik zelf meestal muziekjuf). Ik heb de zalige luxe dat ik mij als docent mag concentreren op één vakgebied waar ik mijzelf helemaal in heb mogen ontwikkelen en specialiseren. Ik moet er niet aan denken dat ik naast muziekles ook nog aardrijkskunde, rekenen en verkeer zou moeten geven; hoe dan?! Voor mij is de lesmethode ‘Meer Muziek in de Klas’ zowel simpel als absoluut noodzakelijk. Dus toen ik de vraag kreeg om mee te werken aan een nieuwe muziekmethode voor het basisonderwijs was de eerste gedachte: het moet iets worden wat niet nóg meer druk legt op het al drukke bestaan van de gebruikers én moet ook nog muzikaal hoogwaardig zijn. Dit was een uitdaging, want hoe maak je een methode die zo gebruiksvriendelijk is dat echt iedereen ermee aan de slag kan, zonder dat docenten het avonden lang moeten voorbereiden? En hoe zorg je ervoor dat het muzikale niveau wel zo hoog mogelijk is? 

Het recept:

  • Eén Metropole Orkest
  • Bekende Nederlandse artiesten en muzikanten
  • Twee muziekdocenten
  • Eén briljante redactie bestaande uit kinderboekenschrijvers en basisschool-docenten

Bereidingswijze:

  • Laat het Metropole Orkest fantastische muziek maken, interview de musici en maak samen met alle muzikanten quizzen en spellen.
  • Laat de muziekdocenten de liedjes aanleren middels filmpjes en de muziektheorie uitleggen via spellen en quizzen.
  • Laat alle werkboekjes perfect aansluiten bij de groep waar ze in worden gebruikt.
  • Zorg dat de boekjes uit losse onderdelen bestaan zodat een muziekles even lang of kort kan duren als de klassendocent dat wil.
  • Geef de mogelijkheid tot verdieping voor wie dat wenst middels een uitgebreide online omgeving vol met extra’s.
  • Maak een complete kleutermethode, want die doelgroep vraagt toch echt om ander lesmateriaal.
  • Zorg dat de opdrachten voor zich spreken zodat voorbereiding niet nodig is. Kortom maak alles toegankelijk en aantrekkelijk.
Blog over de muziekmethode Metropole op School Méér Muziek in de Klas

Op deze manier hebben we met Metropole op School een methode geschreven die zeer makkelijk aan te passen is: even tien minuten een quiz spelen of een hele vrijdagmiddag werken aan een groot project compleet met optredens, toegangskaartjes en zingen op het schoolplein voor de ouders? Alles kan, maar niets moet. Het is een fantastische methode voor scholen die muziek in hun programma willen integreren. Maar ook voor scholen met een vaste muziekdocent ter aanvulling en verrijking van zijn of haar lessen.

Tijdens het maakproces heb ik samen met mijn collega Freek zoveel geweldige muzikanten ontmoet, zoveel filmpjes gemaakt (en drie keer zoveel bloopermateriaal) en ook zoveel kinderen met enorm veel plezier muziek zien maken, horen zingen en zien dansen, dat ik dat iedereen van harte gun. Kortom, met Metropole op School haal je dit allemaal in de klas. Veel plezier!

Klik hier voor meer informatie over Metropole op School en de aanschafkosten

Nieuwste artikelen

  • Op zoek naar autonomie tijdens kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs

    22 apr. 2024

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024

  • MuziekAkkoord speciaal onderwijs breidt uit

    5 apr. 2024