Leon Vliegen over de digitale muziekmethode Popgroep 7•8

Leon Vliegen over de digitale muziekmethode Popgroep 7•8

22 feb. 2021

Leon Vliegen, medeoprichter en directeur van VO-digitaal, kwam op het idee voor Popgroep 7•8. De digitale muziekmethode is een product van BeatsNbits en een toolbox vol popliedjes om te spelen, te zingen en te mixen. Geschikt voor alle apparaten en voor leerlingen in groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De makers willen een bijdrage leveren aan meer muziek in de klas.

Méér uitdaging en een doorlopende leerlijn

Leon merkte dat er niet veel verschil zit tussen leerlingen van groep 7 & 8 en brugklassers. Het verschil in muziekonderwijs is in zijn ogen echter wel erg groot:

“Leerlingen van groep 7 en 8 volgen muziekonderwijs dat heel anders is dan in jaren die daarna volgen in het voortgezet onderwijs. De interesses van leerlingen uit groep 7 en 8 zijn meer vergelijkbaar met de muzikale interesses van brugklassers, dan met die van leerlingen van groep 1 tot en met 6.”

Popgroep 7•8 zorgt ervoor dat het muziekonderwijs op de basisschool en de middelbare school op elkaar aansluiten en brengt een doorgaande leerlijn tot stand:

“We proberen de ervaring van BeatsNbits mee te nemen voor groep 7 en 8, om te zorgen voor een doorlopende leerlijn. Met onze methode willen we leerlingen écht uitdagen.”

Toen Leon zelf muziekdocenten opleider was ging hij op stagebezoek in het primair onderwijs bij groep 7 en 8:

“Daar waren ze in de muziekles voor groep 7 en 8 bezig met het instuderen van een spreekkoor over een kist karbonades. De leerlingen en de docent wilden eigenlijk andere dingen doen, maar er waren geen andere mogelijkheden. Dit is voor mij een trigger geweest om Popgroep 7•8 te ontwikkelen.”

Authentiek muziekonderwijs in een modern jasje

Authentiek muziek maken is Leons visie voor Popgroep 7•8:

“Ik wil gebruik maken van muziek die aansluit op de beleefwereld van de leerlingen, maar wil het tegelijkertijd ook zo aanpakken zoals het in de authentieke muziek wereld gebeurt.”

Hoe dat in de praktijk werkt, dat legt hij aan ons uit:

“Je neemt bijvoorbeeld muziek van Suzan en Freek en laat leerlingen dit spelen met instrumenten. Vervolgens laat je hen dit zo uitvoeren zodat hun versie zo veel mogelijk met het origineel overeenkomt.”

Maar hoe doe je dat als er geen echte muziekinstrumenten aanwezig zijn in de klas? Daar biedt Popgroep 7•8 een oplossing:

“Omdat er vaak in het basisonderwijs weinig of geen instrumenten beschikbaar zijn, hebben we Popgroep 7•8 zo gebouwd dat het op alle devices gebruikt kan worden. En zeg nou zelf, wie heeft er tegenwoordig geen tablet, laptop of smartphone? De methode maakt van elk device een toets- en slaginstrument. Daarnaast is het mogelijk om partijen af te spelen zodat je altijd een totale klankervaring krijgt.”

Technologie ondersteunt het muziekleren

Met Popgroep 7•8 willen de makers een bijdrage leveren aan doorgaande leerlijnen in het muziekonderwijs en leerlingen van groep 7 en 8 een authentieke muziek ervaring bieden:

“Door uitdaging te bieden aan leerlingen willen we ze interesseren voor muziek.”

Over Popgroep 7•8

Popgroep 7•8 is een uitdagende methode voor leerlingen in groep 7 en 8 die een doorgaande leerlijn ondersteunt. In de methode zitten verschillende instrumenten waarmee je kunt oefenen, zingen, spelen en mixen. De technologie ondersteunt het muziekleren. Heb je interesse?

Vraag vrijblijvend een proefaccount aan

Nieuwste artikelen

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024

  • MuziekAkkoord speciaal onderwijs breidt uit

    5 apr. 2024

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024