​Méér urban muziek in de klas!

​Méér urban muziek in de klas!

13 sep. 2018 — Blogs ambassadeurs

Als klein jochie van Surinaamse afkomst genoot ik vroeger geregeld van zowel stoere hiphop- en rapmuziek als van zwoele soulmuziek. Mijn christelijke ouders hielden het liever bij gospel. Als ik goed terugdenk aan mijn kindertijd was de muziek toen overwegend afkomstig van ‘zwarte’ artiesten. Michael Jackson, Whitney Houston en Dr. Dre bijvoorbeeld. Dat zal bij andere kinderen met een bi-culturele achtergrond niet anders zijn. Helaas is het muziekaanbod op school niet altijd even divers als de leerlingen in de klas. In het onderwijs is het echter essentieel dat kinderen zichzelf kunnen en mogen zijn, onder andere door zich te herkennen in de inhoud van het lesaanbod. Zo ook in het muziekonderwijs. Het is daarom tijd voor méér urban muziek in de klas!

Multicultureel Nederland

In de 21e eeuw noemen we hiphop, rap en r&b: ‘urban’. Tegenwoordig ontkom je in Nederlandse steden dan ook niet meer aan urban muziekartiesten en urban festivals. En dat is logisch, want onze samenleving is enorm multicultureel. Van de ruim 17 miljoen Nederlanders heeft maar liefst 4 miljoen (23%) een ‘bi-culturele’ achtergrond en dat is, net zoals bij mij, terug te zien in hun muziekvoorkeur. Erg gaaf vind ik ook de interculturele vermenging van muziekstijlen, een fenomeen dat in de culinaire sector erg treffend ‘fusion’ heet. En toch, toch denk ik niet meteen aan urban of fusion muziek als ik aan muziekonderwijs denk.

Verbinding

De jongens en meiden die op de Nederlandse basisscholen genieten van muziekonderwijs, zijn sterk afhankelijk van het muzikale aanbod dat de leraar hen voorschotelt. Een leraar die zelf onbekend is met urban muziek of er geen affiniteit mee heeft, zal het ook niet zo snel in zijn lesstof opnemen. Ik ben benieuwd hoeveel scholen voor hun muziekonderwijs weleens contact heeft met (multi)culturele organisaties en vrijwilligers in hun eigen wijk. Samenwerking om tot een rijker en meer divers aanbod te komen, zorgt ervoor dat de leraar het wiel niet alleen hoeft uit te vinden om voor meer urban muziek te zorgen. Scholen zijn onderdeel van de multiculturele samenleving en het zou voor zowel bi-culturele kinderen als hun ouders geweldig zijn om het gevoel te hebben dat hun thuiscultuur wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Juist in deze tijden van maatschappelijke en politieke spanningen tussen culturen. Muziek kan dan verbindend werken en Nederlanders, jong en oud, bij elkaar brengen. Jong geleerd, is oud gedaan. Kinderen die zich onderling met elkaar verbinden met behulp van muziek zullen dat op latere leeftijd mogelijk ook doen. En daar wordt ons multiculturele land alleen maar gezelliger en beter van.


Dave Ensberg-Kleijkers
Voorzitter College van Bestuur Biezonderwijs

Nieuwste artikelen

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024

  • ‘Kunstonderwijs moet een dagelijks iets zijn op het mbo’

    18 mrt. 2024

  • Koningin Máxima bij Art Camp mbo in Zwolle

    13 mrt. 2024