'Muziek verbindt, voedt creativiteit en fantasie'

'Muziek verbindt, voedt creativiteit en fantasie'

20 sep. 2017 — Vliegende brigadier Sabine

Sabine Krol is actrice en zangeres en als vliegende brigadier verbonden aan Méér Muziek in de Klas. Ze ondersteunt de ‘reserve klas’ die nog opgeroepen kan worden voor de Lang Leve de Muziek Show. In deze muzikale spelshow strijden verschillende klassen tegen elkaar om uiteindelijk deel te mogen nemen aan de Grootste Schoolband van Nederland tijdens het Kerst Muziekgala in Ahoy. Of de klas nog wordt opgeroepen of niet, ze ervaart dat meedoen aan de wedstrijd al veel muzikaal plezier oplevert: 'Het maakt de kinderen losser en ook de docenten genieten ervan.' 

Sabine is één van de Vliegende Brigadiers. Dit zijn muziekdocenten uit de regio’s van de scholen die de groepen ondersteunen bij het meedoen aan de muziekwedstrijd. Sabine is brigadier op basisschool ’t Kraaiennest in Beverwijk, en ondanks dat ze het heel goed deden tijdens de audities, hebben ze de jury er nét niet van kunnen overtuigen hen door te laten gaan naar de Lang Leve de Muziek Show. De groep staat paraat om opgeroepen te worden als een andere klas onverwachts afzegt. Sabine en haar klas maken zich daar gelukkig niet druk om: 'We hebben het eigenlijk niet over het wedstrijdelement. We zien het als een mooie kans om de studio in te gaan en een videoclip te mogen opnemen van de nummers die ze zo goed doen. Dat is te gek! Het doel is om er iets cools van te maken en stel dat we uiteindelijk nog in de Lang Leve de Muziek Show mee mogen doen, dan is dat weer iets extra leuks wat erbij komt!'

'Alles mag, niets is fout'

Als actrice, zangeres en docent muziektheater weet Sabine als geen ander wat muziek met mensen doet. “Muziek verbindt, voedt creativiteit en fantasie en maakt dat kinderen op een heel ander level gaan samenwerken. Of een kind muzikaal is of niet, het maakt niet uit. Ik merk in de lessen dat de focus op samen muziek maken ontspanning en ruimte voor plezier geeft.” 

Wat een goede muziekles moet bevatten? 'Ik ben niet opgeleid tot allround muziekdocent, ik kom echt vanuit de theaterhoek, maar wat ik altijd belangrijk vind is om in groepen te werken, zodat ze echt samenwerken. En ik geloof dat zelf creëren ontzettend belangrijk is. Het liefst geef ik ze een eenvoudig kader (of thema) waarbinnen ze zelf muziek mogen maken en verzinnen: alles mag, niets is fout!'

Leren op muziek

Sabine ziet (structureel) meer muziek in de klas ontstaan door het inzetten van muziek veel breder te trekken: 'Ik kan me voorstellen dat er mogelijkheden liggen in muziek inzetten op meerdere vlakken in de klas. Dus niet alleen muziekles geven om muziek te maken, maar misschien zouden docenten voor sommige vakken een muzikale benadering kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld, muziek als middel gebruiken om de geschiedenisles beter te begrijpen door een hoofdstuk om te zetten in een lied of samen een ‘underscore’ te bedenken die past bij achtereenvolgende gebeurtenissen. Het klinkt heel makkelijk, maar een docent moet wel een muzikale achtergrond hebben of daar scholing in krijgen. Daar valt nog veel winst te behalen.'

Sabine Krol

Nieuwste artikelen

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024

  • ‘Kunstonderwijs moet een dagelijks iets zijn op het mbo’

    18 mrt. 2024

  • Koningin Máxima bij Art Camp mbo in Zwolle

    13 mrt. 2024