Ik zie mij nog zitten bij onze directeur Levent Aslan: welke naam moet deze methode dan gaan krijgen?! Na één vergadering waren we eruit: Muziek Talent Express. Niet wetende welke jaren zouden volgen...
We zijn gestart met een checklist (competenties) per groep: wat moeten de leerlingen beheersen en behalen per jaar als ze elke week muziekles krijgen van een vakdocent muziek? Deze vakdocenten werden nauwkeurig gekozen, want: een goede muziekles hangt niet af van een gemeente of een goede methode op papier, maar van een vakkundige docent welke oog en oor heeft voor elk kind, positief en een rolmodel is.
Naast een checklist welke docenten jaarlijks bijhouden om de leerlijn te waarborgen, staan in de methode ook 20 liederen en uitgewerkte lessen per leerjaar. Maar welke liederen selecteer je wel en welke niet? Welke les maak je erbij? In diverse mappen gingen we de liederen verzamelen en lessen maken: dit werd direct in de praktijk getest, onder andere ook door mijzelf. Dit werkte geweldig! Kill your darlings….
Oké, we waren lekker bezig, maar werkt het eigenlijk echt zo goed? We besloten zelf een onderzoek te starten vanuit het Lectoraat Kunst- en cultuureducatie van het AHK o.l.v. Folkert Haanstra. De conclusie na 3 jaar meelopen in de praktijk was verrassend: de methode werkt, niet omdat het zo goed op papier staat, maar omdat het mechanisme eromheen werkt! Dus de faciliteiten zijn van zeer groot belang: goede docenten aannemen (we werken met een competentieprofiel waarin didactische en pedagogische vaardigheden even belangrijk zijn als de muzikale vaardigheden) en deze bijscholen, onder andere in het werken vanuit non-verbale didactiek en vanuit alle muzikale domeinen.