Digitaal componeren kan creativiteit én betrokkenheid stimuleren

Digitaal componeren kan creativiteit én betrokkenheid stimuleren

6 jul. 2018

Als onderdeel van haar promotieonderzoek naar creativiteit in het
muziekonderwijs op de basisschool analyseerde onderzoekster Linda
Hendriks enkele workshops Digitaal Componeren in de Klas. Uit het onderzoek blijkt dat de workshops de creativiteit van kinderen kan stimuleren én dat kinderen op een intuïtieve manier kunnen leren hoe muziek is opgebouwd. Het bieden van effectieve ondersteuning op maat is daarbij van belang.

Linda Hendriks doet promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen, naar creativiteit in muzieklessen op de basisschool. De workshopreeks Digitaal Componeren in de Klas gebruikte zij om de interactie tussen workshopleiders en kinderen, en de kinderen onderling, en het creatieve gedrag van kinderen te onderzoeken. In het onderzoek staat de vraag centraal hoe groepsleerkrachten voor de muziekles een eigen pedagogische stijl kunnen ontwikkelen om de muzikale creativiteit van leerlingen te stimuleren.

Stimuleren van creativiteit en betrokkenheid

Tijdens de workshop moesten kinderen in groepjes van twee of drie een ringtone componeren op basis van eerder ingespeelde samples van het Metropole Orkest. De resultaten van het onderzoek geven een indicatie dat digitaal componeren de creativiteit en de betrokkenheid van kinderen kan stimuleren. Om tot een ringtone te komen, mochten kinderen zelf uitzoeken hoe zij de ringtone wilden opbouwen, moesten ze met elkaar overleggen over wat ze mooi vonden klinken en vonden ze hierbij ondersteuning bij elkaar en de workshopleider. Dat sluit aan bij de veronderstelling dat kinderen betrokken zijn, als zij zelfstandig creatief aan de slag mogen gaan met muziek. Ook in eerder onderzoek naar componeren in de klas bleek de betrokkenheid van kinderen groot te zijn (Hogenes, 2016).

Leren over 'muziek als taal'

Naast het stimuleren van creativiteit en betrokkenheid, lijkt digitaal componeren de ontwikkeling van gevoeligheid voor muziek als taal bij kinderen te bevorderen. Muzieklessen op de basisschool zijn vaak gefocust op het uiten van muziek en minder vaak op de manier waarop muziek wordt opgebouwd. Door zelfstandig verschillende muzieksamples bij elkaar te zoeken, kunnen kinderen gevoel krijgen voor hoe muziek in elkaar steekt en dit kan bijdragen aan hun muzikale creativiteit. 

Méér weten? Lees hier het hele onderzoek...

Nieuwste artikelen

  • Amsterdamse wethouder Touria Meliani ontvangt Méér Muziek in de Klas Bokaal

    30 nov. 2021

  • Het Kerst Muziekgala 2021

    16 nov. 2021

  • Méér Muziek in de Klas Workshops 2022

    20 okt. 2021