‘Door middel van muziek kun je leerlingen een heel eind de goede kant op duwen. Met taal, logopedie, rekenen; maak er een liedje bij en je hebt alle kinderen mee’, vertelt Lily. Voor deze manier van lesgeven hoopt ze vandaag meer inspiratie op te doen. Voor deze inspiratie kwamen ruim veertig andere leerkrachten, kunstvakdocenten en studenten die werkzaam zijn in het speciaal onderwijs naar de jaarlijkse Kennisdelingsbijeenkomst van Méér Muziek in de Klas. Deze vond plaats in STIP Voortgezet speciaal onderwijs in Utrecht op zaterdag 13 april 2024.
Doen, proberen en ontdekken
De dag opent met Suzan Lutke, studieleider Master Kunsteducatie. Ze neemt de zaal mee in haar verhaal met kleine oefeningen, gedachtenexperimenten en dialoog. De kern van haar betoog: in het speciaal onderwijs moeten we niet denken vanuit de beperking maar vanuit de mogelijkheden van een kind. Ieder kind heeft creatieve kwaliteiten in zich. Leerkrachten kunnen die bij hen naar boven halen door ze zo veel mogelijk zelf te laten doen, proberen en ontdekken. Met andere woorden, door ze autonomie te geven.
Variaties op een liedje
Hoe je kinderen autonomie geeft, komt aan bod in de daaropvolgende workshops. Karin van Dijk van My Breath My Music, zelf motorisch beperkt door een spierziekte, laat zien hoe leerlingen met een lichamelijke of een meervoudige beperking met behulp van aangepaste instrumenten toch muziek kunnen maken. ‘Autonomie kan in hele kleine dingen zitten, zoals het vasthouden van de sambaballen’, benadrukt Karin. ‘Het is belangrijk om het kind zelf te laten kiezen en in te spelen op wat het kind aangeeft.’
Susanne de Vaan, adviseur elementair muziekonderwijs, geeft een workshop met praktische ideeën waarmee leerlingen zelf de basisvaardigheden van muziek kunnen ontdekken. Zij toont verschillende praktische hulpmiddelen, zoals een plankje met handgebaren voor slechtziende kinderen. Ook laat ze zien hoeveel variaties er te maken zijn op één simpel liedje, een voor iedere les, leeftijdsgroep of zelfs voor iedere leerling/ Zo kunnen ze hun autonomie ontdekken.