Symposium 3x3=9

Symposium 3x3=9

11 sep. 2018 — Kennis vermenigvuldigen door het te delen

3x3=9…

…en ieder zingt zijn eigen lied. Oftewel, iedereen kan vanuit zijn eigen positie bijdragen aan kwalitatief muziekonderwijs op de basisschool. Als individu, maar ook gezamenlijk. Hoe? Die vraag beantwoorden we tijdens het interactieve Méér Muziek in de Klas-symposium op 1 november as. in Akoesticum in Ede. 

Sprekers

Tijdens het symposium laten verschillende wetenschappers en experts hun licht schijnen over muziekonderwijs op de basisschool, zoals prof. dr. Tom ter Bogt (Utrecht University), prof. dr. Evert Bisschop Boele (Hanze Hogeschool Groningen & Erasmus University Rotterdam), dr. Thomas De Baets (Luca School of Arts & KU Leuven), associate prof. Arthur Jaschke (ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten & VU Amsterdam), Phil Mullen (Goldsmiths College & University of London), Tim Post MSc (Twente University) en vele anderen.

Wat houdt het symposium in?

De basis van het symposium is het Manifest kwalitatief muziekonderwijs, onderwerp van gesprek van ons symposium van vorig jaar. Wat betekent dit Manifest voor de praktijk? Hoe vertalen we de elementen uit het Manifest naar concrete acties en vervolgstappen? In onderstaande interactieve deelsessies gaan we op zoek naar antwoorden, met een gemêleerde groep van wetenschappers, experts, professionals uit de muziek- en onderwijssector en pabo- en conservatoriumstudenten. Want kennis vermenigvuldigt zich natuurlijk door het te delen!

De deelsessies

  • Help! Waar blijft mijn vak? – Muziek als vak op zich, in samenhang of geïntegreerd met andere vakken?
  • Elk begin is een goed begin! – Is elk startniveau een goed startniveau? Hoe creëer je succeservaringen bij de onervaren leerkracht?
  • Thuis hoor ik weer echte muziek! & Ik heb helemaal niets met muziek! – Is het huidige muziekonderwijs nog wel actueel genoeg? Hoe sluit je aan bij de belevingswereld van leerlingen & studenten/leerkrachten?
  • Muziekonderwijs is voor iedereen! –  Hoe dominant is de Westerse schoolmuziek in het huidige muziekonderwijs aanwezig? Is muziekonderwijs verbindend als je jouw eigen muziekcultuur er niet in herkend? 
  • En wie gaat dat dan doen? – Groepsleerkracht of vakleerkracht? En wat doen we met de vakspecialist? Welke rol heeft de ICC-er? En wat is  de rol van de school in samenwerking met externe partijen?
  • En daarna beginnen we weer van vooraf aan! – Hoe sluit het voortgezet onderwijs aan op het primair onderwijs? Wat moet er al gebeuren van 0 tot 4? Begin je bij de kleuters? 
  • Terug bij af! – Hoe borgen we de politieke agenda? Hoe houden we iedereen in de actiestand?
  • Voor muziek een tien! - Hoe maak je muzikale groei zichtbaar? Moeten we dat überhaupt wel doen?

Discussie Dinsdag

Omdat we helaas niet iedereen voor het symposium kunnen uitnodigen, maar wel heel graag ieders mening willen horen, poneren we in de aanloop naar het symposium wekelijks een stelling.
De stellingen komen voort uit het Manifest en corresponderen met de deelsessies van het symposium. De stellingen verschijnen iedere dinsdag op onze Facebookpagina. Lees hier meer over Discussie Dinsdag.  

Naar het symposium?

Het symposium is alleen toegankelijk voor genodigden. Heb je geen uitnodiging gehad maar wil je toch heel graag aanwezig zijn? Stuur dan een mailtje naar uitnodiging@meermuziekindeklas.nl met daarin je naam, e-mailadres, telefoonnummer, functie en eventueel de school waar je werkt. Je ontvangt dan van ons een reactie over de verdere gang van zaken.

Nieuwste artikelen

  • Op zoek naar autonomie tijdens kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs

    22 apr. 2024

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024

  • MuziekAkkoord speciaal onderwijs breidt uit

    5 apr. 2024