Vijf scholen door naar finale ‘Digitaal Componeren’ in Het Concertgebouw

Vijf scholen door naar finale ‘Digitaal Componeren’ in Het Concertgebouw

6 jun. 2018

Basisschoolklassen uit Nijkerk, Oldenzaal, Hoofddorp, Garmerwolde en Baarn maken kans op award ‘beste ringtone van Nederland’! 

Finalisten

Vandaag maakt de jury van de wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas de finalisten bekend die kans maken op de award ‘beste ringtone van Nederland’. De groepen 8 van De Ichthusschool uit Nijkerk en de Gaspard de Coligny uit Baarn, groep 7 van de Franciscusschool uit Oldenzaal, groepen 7 en 8 van De Wijngaard uit Hoofddorp en groep 5 tot en met 8 van de OBS Garmerwolde uit Garmerwolde reizen op woensdag 20 juni af naar het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. Tijdens de feestelijke finale speelt een gelegenheidsensemble van het Metropole Orkest de zelf gecomponeerde ringtones, waarna de jury de beste ringtone van Nederland kiest. De jury bestaat uit onder anderen componist Wibi Soerjadi en de 13-jarige dj Pieter Gabriel. De middag wordt gepresenteerd door Buddy Vedder.

Wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas

De wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas is een initiatief van de stichting Méér Muziek in de Klas en Samsung en bestond uit workshops aan basisschoolleerlingen door het hele land. In groepjes van drie leerden de leerlingen een ringtone op een tablet componeren. Aan de hand van diverse melodieën die musici van het Metropole Orkest hebben ingespeeld, componeerden de leerlingen hun eigen ringtone. In een speciaal programma stelden zij op een tablet de ringtone naar eigen inzicht samen: ze kozen een melodie, voegden ritme-instrumenten toe, selecteerden samples en spraken of zongen teksten in.

Jantien Westerveld, directeur van de stichting Méér Muziek in de Klas: “Wij zijn heel enthousiast over de workshop Digitaal Componeren die we samen met Samsung hebben georganiseerd. In traditioneel muziekonderwijs blijft componeren vaak onderbelicht, terwijl onderzoek aantoont dat dit juist een zeer positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van creativiteit bij kinderen. Door digitaal te leren componeren vergroten kinderen bovendien hun digitale vaardigheden.”

Nieuwste artikelen

  • Op zoek naar autonomie tijdens kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs

    22 apr. 2024

  • Speciale vertoning Cruijff-musical voor studenten

    18 apr. 2024

  • MuziekAkkoord speciaal onderwijs breidt uit

    5 apr. 2024