Vliegende Brigadiers Sabine en Jolieke bezoeken opvanglocaties tijdens de Coronacrisis

Vliegende Brigadiers Sabine en Jolieke bezoeken opvanglocaties tijdens de Coronacrisis

29 apr. 2020

Sabine Krol en Jolieke Sorber zijn Vliegende Brigadiers (vakleerkrachten muziek) voor Méér Muziek in de Klas. Ze bezoeken opvanglocaties in Amsterdam die open zijn tijdens de coronacrisis in verband met de opvang van kinderen van ouders met vitale beroepen en kwetsbare thuissituaties. Jolieke gaat naar een opvang voor speciaal onderwijs. Hier geeft ze muziekles aan een kleine groep kleuters en een groep met leerlingen van 9 tot 12 jaar. Ze geeft gevarieerd les en samen met de kinderen speelt, zingt en luistert ze naar muziek. Sabine geeft les aan kinderen in groep 1 t/m 7. Ze krijgt positieve reacties van de kinderen en haar lessen zorgen voor verlichting bij de begeleiders.

Muziekles tijdens coronacrisis - Méér Muziek in de Klas

Kun je iets vertellen over jezelf, je achtergrond en je huidige beroep?

Jolieke:
Ik ben zangdocent, zangeres, muziekdocent, liedjesschrijver en geef veel trainingen aan leerkrachtenteams en zangworkshops aan bedrijven, particulieren en koren. Een dynamisch bestaan waarin ik op heel veel plekken en bij heel verschillende groepen door het hele land kom. Ik ben gek op die vrijheid en afwisseling en op het delen van muzikaal plezier met zoveel kleine en grote mensen.

Sabine:
Ik ben Sabine Krol, ik woon in Haarlem en ik ben actrice, zangeres en theatermaker. Ik heb gestudeerd aan het Conservatorium Muziektheater en doe als ZZP-er verschillende werkzaamheden. In een normale Covid-vrije wereld speel ik in het theater met mijn eigen voorstelling 'Alles is Wel' als helft van duo Hun (muzikaal cabaret/kleinkunst) en op scholen educatieve voorstellingen met TG Zwerm. Daarnaast tour ik twee keer per jaar door AZC’s in Nederland om daar muziek en theater naar de kinderen te brengen. Daarnaast geef ik het hele jaar door theater- en zanglessen en workshops en maak ik voorstellingen met kinderen.

Kun je wat meer vertellen over de projecten die je met kinderen in hetmuziekonderwijs doet?


Sabine:
Soms ben ik een langere tijd werkzaam op een school, waar ik danwekelijks muzieklessen geef, of soms kom ik eenmalig voor een losse workshop.Ik vind het leuk om in mijn lessen mee te geven dat iedereen muziek kan makenen dat je er niet veel voor nodig hebt. Ook geef ik het graag een theatraalrandje of voeg ik bewegingen toe, plezier staat altijd voorop.

Jolieke:
Naast dat ik al zo’n 20 jaar werk als zangdocent en al veel langer zelf zing, ben ik 6 jaar geleden het muziekonderwijs op scholen ingerold. Sindsdien heb ik op vele scholen zowel reguliere muzieklessen gegeven als projecten begeleid. Daaronder bijvoorbeeld projecten rondom bekende kunstenaars (Dali, de Cobra beweging, etcetera), waarbij ik het muziekgedeelte voor mijn rekening nam. Maar ook de muziekwedstrijd van Meer Muziek in de Klas, waarbij ik als Vliegende Brigadier scholen heb begeleid naar de audities en naar de TV-studio. Verder heb ik veel co-teachingstrajecten gedaan op scholen. De leerkracht gaat dan steeds meer zelf de muzieklessen geven. Ik werk nu nog op twee kleine scholen en richt me daarnaast vooral op het geven van trainingen en workshops. En natuurlijk op mijn eigen muzikale creaties.

Wat is je motivatie om dit werk op de opvanglocatie te doen?


Jolieke:
Het is mooi om in deze rare tijd mijn ‘safe zone’ uit te komen en de kracht en het plezier van muziek over te brengen op deze kinderen. Ze hebben al met zoveel te dealen en muziek is dan een fantastisch medium. Ze kunnen zich uitten, leren nieuwe dingen, voelen zich blij en zijn even met iets heel anders bezig.

Sabine:
Ik vind het leuk om kinderen kennis te laten maken met muziek op eenmanier die ze niet kennen of hoe ze het krijgen op school. Veel kinderen komenniet in aanraking met muziek buiten school en ook op veel scholen is er nog geen muziekonderwijs. Ik word enthousiast van het idee dat alle kinderen muziekonderwijs krijgen, op welke manier dan ook.

Kun je vertellen welke muzikale activiteiten je tijdens de les met dekinderen hebt gedaan?


Sabine:
Ik laat ze, ter introductie, muziek maken van hun eigen naam. Hoe doe je dat? Ik laat ze theatrale bewegingen voor en na doen, zodat ze los komen en een beetje uit hun comfortzone komen. Ik doe ritmische spelletjes met ze, zodat ze leren luisteren naar elkaar en we studeren/zingen liedjes. Ook daar koppelen we weer bewegingen aan. En ik sluit graag af met een fysiek spelletje.

Jolieke:
Ik doe energizers met de kinderen. Bijvoorbeeld ‘de douche’, waarbij we doen alsof we aan het douchen zijn en ons van top tot teen wassen, alleen doen we dat niet op ons gemak maar eerst in 8 tellen, dan in 7 tellen, dan in 6, etcetera; succes verzekerd van kleuters tot en met groep 8. Ik zing met mijn ukelele in call & response met ze: ik zing patroontjes en geluiden voor, zij zingen na en uiteraard komen ook zij om de beurt aan de beurt om iets voor te zingen wat de rest nazingt. Zo zing ik ook sommetjes voor en zingen zij het antwoord na of zing ik een provincie en zingen zij de hoofdstad. Dat laatste was pittig voor ze, maar daardoor leerden ze wél iets! Met de kleuters is het vooral ook veel ontdekken en bezig zijn met tegenstellingen, kleuren, dierengeluiden, enzovoort. Ook bij hen komen de ukelele en de boomwhackers tevoorschijn. We bewegen en zingen veel.

Ervaar je dat de muzikale activiteiten ook voor verlichting bij debegeleiders van de opvang zorgen, zo ja, hoe merk je dat?


Jolieke:
Ik merk in ieder geval dat de begeleiders er net zo blij van worden als de kinderen zelf. Ik kan me goed voorstellen dat het voor hen ook even een uitlaatklep is als ze meedoen. Ook zijn er begeleiders die op dat moment even iets anders kunnen doen dan voor de klas staan (dingen voorbereiden, lessen nakijken) en dat scheelt natuurlijk in hun werkdruk.

Sabine:
Ja, wat goed werkt is wanneer ze meedoen met de les, dan verhouden zezich tijdens de les op een andere manier tot de kinderen. En door de anderesfeer kunnen zij de kinderen ook door een andere bril zien: hoe reageren ze opmuziek, wie gaat er op ‘aan’, etcetera. Het geeft de mogelijkheid om evenuit te zoomen en de groep anders te bekijken.

Wat doet muziek met de kinderen in deze gekke tijd volgens jou? Heb jedaarvan een mooi voorbeeld om te delen?


Sabine:
Ik geloof dat het helpt om even aan de huidige situatie te ontsnappen.Wanneer we samen muziek maken komt er energie vrij, ze mogen even geken groot doen en ze hebben lol samen. We deden een nummer wat ze zelfzongen en waarbij ze zelf bewegingen mochten bedenken in groepjes. Ze gingenhelemaal los, vooral op het stukje waarop we ‘niks’ hadden bedacht en zeals het ware even mogen freestylen. Wat een energie en plezier dan vrijkomt:genieten!

Jolieke:
Zoals ik al zei is muziek een hele mooie expressievorm voor de kinderen. Op deze school in Amsterdam Zuid-Oost zitten kinderen die bijvoorbeeld wél heel vertrouwd zijn met hip hop (ze rappen en dansen super goed) en die voor een groot deel ook in de brassband van school spelen, maar voor wie zelf zingen, bodypercussies en beatboxen minder vertrouwd aanvoelen. Helemáál als ze dat even als solist mogen doen. Het was bijvoorbeeld heel mooi om te zien hoe ze schoorvoetend om de beurt - over mijn ukelele begeleiding - een paar ‘calls’ in de call & response wilden komen improviseren. Heel tof ook hoe hun eigen meester ze daartoe uitnodigde en motiveerde en zelf ook een rondje meedeed. Hij keek daarbij elke leerling aan en zong op een grappige manier de naam van de leerling. Ze werden stuk voor stuk gezien. Zo zie je dat het feit dat ze, wegens een kwetsbare thuissituatie in de coronatijd toch op school zijn, een grote meerwaarde heeft voor het ontwikkelen van hun zelfvertrouwen. Doordat ze met een kleine groep zijn worden ze nog meer gezien en door de werkvormen leren ze te gaan staan voor zichzelf.

Welke muzikale activiteiten werken het beste bij de kinderen?


Jolieke:
De call & response (het in een pulse en eventueel over een akkoordenschema voordoen en nadoen) werkt altijd als een tierelier. Of het nou gaat om zingen of om ritmes spelen op boomwhackers of ritme-instrumenten. Zelfs de snelst afgeleide leerlingen doen lekker mee bij zo’n werkvorm. Je kunt er heel makkelijk een rondje bij doen en iedereen blijft de hele tijd alert en actief. Ook bijvoorbeeld de meespeelstukken op het digibord werken heel goed. Zelfs klassieke stukken doen ze super enthousiast mee. Ze hebben een instrument waar een symbool bijhoort en als hun symbool aan de beurt is op het bord mogen ze spelen. Net als bij de call & response is het heel duidelijk wat er van ze verwacht wordt en vinden ze het een uitdaging om het goed te doen. Ondertussen zijn ze vet muzikaal bezig.

Sabine:
Ik geloof in de speelse benadering, dus vanuit een spelletjes en/of theatrale vorm, voor- en nadoen en activiteiten waarin je zowel kinderen individueel de ruimtegeeft om iets te bedenken of te laten horen en je met zijn allen muziek kanmaken.

Wat was je leukste ervaring met de kinderen en muziek tijdens de les op de opvang?


Sabine:
Wat ik eigenlijk al heb beschreven: de energie, de durf van de kinderen en het plezier wat ze hebben als ze opdrachten uitvoeren die eerst een beetje gek lijken, maar door het met zijn allen uit te voeren juist leuk worden.

Jolieke:
In de les met die ene kleuter was het echt heel mooi om te zien hoe hij loskwam en eigen dingen inbracht. Hoe hij - bij het zingen van dierengeluiden - begon over zijn eigen kat en hoe hij genoot van het kikkerbewegingen maken samen met de drie juffen om zich heen. Bij de oudere kinderen vond ik de reflectie na de eerste les heel tof. Toen bleek namelijk dat ze het meespelen met het klassieke stuk het leukst hadden gevonden, terwijl ik dat niet had verwacht. Ze waren daarbij zelfs geconcentreerder dan bij de videoles met stoere beatboxer de week daarna.

Is er iets wat je ouders en leerkrachten in (speciaal) onderwijs mee wil geven, naar aanleiding van je ervaringen?


Jolieke:
Maak tijd voor muziekmomenten en maak gebruik van alle ondersteuning die er in het veld maar ook online te vinden is! Er zijn zóveel manieren om met muziek bezig te zijn en je hoeft zelf echt geen muzikale achtergrond of muzikaal talent te hebben om een leuke muziekactiviteit te kunnen uitvoeren met de kinderen. Sterker nog: er zijn hele methodes die je dat werk uit handen nemen. In deze tijd worden daarvan ook veel onderdelen gratis beschikbaar gesteld. Eén ding: doe wél zelf mee. Al ervaar je misschien een drempel. Meedoen is niet alleen ontspannend en/of uitdagend voor jezelf, maar ook voor de kinderen ongelofelijk fijn en belangrijk. Muziek moet je delen. Rangen, standen, leeftijden, achtergronden, verleden, toekomst, niets doet er meer toe als je samen muziek maakt.

Sabine:
Laat kinderen in aanraking komen met muziek, op welke manier dan ook!Ook al heb je er zelf geen affiniteit mee, alleen al door bijvoorbeeldverschillende stijlen muziek op te zetten, geef je ze een opening naar wat erallemaal te beleven is. Muziek zorgt voor plezier, creativiteit en energie, enhet mooiste is: muziek is overal!

Wil je meer informatie over Sabine en Jolieke en hun beroep?

Nieuwste artikelen

  • Vacature junior projectmanager onderwijs

    1 jul. 2020

  • Vacature relatiemanager fondsen en sponsoren

    1 jul. 2020

  • Interview met Gerlinde de Haas, moeder van Fintan die een taalontwikkelingsstoornis heeft

    24 jun. 2020