Kies voor muziekonderwijs!

Kies voor muziekonderwijs!

Nationaal Programma Onderwijs

De Rijksoverheid wil met het Nationaal Programma Onderwijs leervertragingen die ontstaan zijn tijdens de coronacrisis inhalen en het onderwijs verbeteren. Cultuureducatie en dus ook muziekonderwijs zijn binnen de Menukaart aangemerkt als één van de interventies waaruit een school kan kiezen. Overweeg je om muziekonderwijs op te nemen in jullie plannen? Lees dan meer over de effecten van muziek en hoe je met muziekonderwijs kan beginnen of het kan uitbreiden.

Waarom muziekonderwijs?

Méér Muziek in de Klas vroeg wetenschapsjournalist Mark Mieras om onderzoeken die zijn gedaan naar het effect van muziek op de ontwikkeling van kinderen op een rij te zetten. Wat blijkt: muziek in de klas doet meer dan je in eerste instantie zou denken! Al zingend en musicerend maken leerlingen niet alleen kennis met de intrinsieke waarde van muziek, maar gaan ze ook beter leren. Het effect is extra groot voor leerlingen uit achterstandssituaties. Ook kinderen die moeite hebben met taal en lezen hebben extra baat bij muziek.

Zo kwam uit onderzoek naar voren dat muziekonderwijs onder meer bijdraagt aan:

  • een prettig leerklimaat;
  • beter samenwerken en beter luisteren;
  • sterkere zelfsturing;
  • een blij, ontspannen en sociaal verbonden gevoel

Benieuwd naar de hele literatuurstudie?

Lees dan hier het volledige artikel

Voorbeeld uit de praktijk

Verschillende scholen nemen muziekonderwijs op in hun plannen. Zo ook CBS de Schakel uit Harderwijk. Schooldirecteur Ruud Vogel:

“In mei hebben wij MuziekAkkoord Noord-West Veluwe ondertekend. Wij kiezen daarom bij de besteding van de NPO-gelden ook voor cultuuronderwijs met de focus op muziek. Daarin worden we ondersteund door de culturele partij, Cultuurkust. Zij adviseren en begeleiden ons en kijken hoe we ervoor zorgen dat muziekonderwijs een structurele plek krijgt op school.”

Fotocredit: CBS de Schakel

Hoe geef je muziekonderwijs een plek?

Kies je ervoor om muziekonderwijs op te nemen in je plannen, dan zijn er verschillende mogelijkheden om het op te starten of het verder uit te breiden. Hiervoor kun je het best contact opnemen met de culturele instelling bij jou in de buurt, zodat zij je hierin goed kunnen adviseren. In de handreiking De rol van cultuureducatie in het Nationaal Programma Onderwijs van het LKCA vind je meer informatie over hoe je ervoor zorgt dat je de juiste interventies kiest en deze goed en effectief invoert.

Wil je aan de slag met een muziekmethode of de muzieklessen uitbreiden met bijvoorbeeld een vakleerkracht Muziek? Dan kun je ook altijd contact opnemen met een muziekmethode. Lees bijvoorbeeld op de website van 123ZING hoe zij met hun methode ondersteunen bij het inhalen van leervertraging. Bekijk verschillende muziekmethodes via de keuzehulp.

Inspiratie: muziekonderwijs op de Burgemeester De Monchy School

Op de Burgemeester De Monchyschool in Arnhem zitten kinderen met 22 verschillende nationaliteiten. Schoolleider Mariken Goris maakte van muziekonderwijs een speerpunt om, naast taal, lezen en rekenen, de kinderen méér te bieden. Zo is muziekonderwijs een structureel onderdeel van het lesprogramma geworden. Het Jeugdeducatiefonds en Rozet Arnhem ondersteunen de school hierbij. Bekijk onderstaande video om te zien wat dat oplevert.

Vragen?

Overweeg je om muziekonderwijs op te nemen in je plannen maar heb je nog vragen? Stel ze gerust via onze Facebook-pagina. We help je graag op weg!