De verhalen als praktisch middel voor muziekonderwijs
De verhalen duren vijf tot tien minuten en zijn allemaal voorzien van een eigen lesbrief. Alle verhalen zijn ontwikkeld binnen een thema en verweven met muziek. Het eerste verhaal past binnen het thema van de Kinderboekenweek die ook op 5 oktober begint: ‘gi-ga-groen’.
Naast dat de leerlingen leren luisteren, bieden de verhalen ook de kans emoties te koppelen aan de muzikale verhalen en deze te uiten. Ze maken via de bijbehorende lesbrieven kennis met verschillende muzikale stromingen en instrumenten. De creatieve opdrachten bieden leerlingen de kans om bijvoorbeeld zelf muziek te maken, te zingen en liedjes te schrijven.
Samenwerking met studenten vanuit het MuziekopleidersAkkoord
De verhalen zijn een product van het MuziekopleidersAkkoord: een langetermijnsamenwerking tussen de pabo's en conservatoria. De bijbehorende lesbrieven zijn ontwikkeld door Reina Buisman (muziekdocent aan de Marnix Academie en initiatiefnemer van diverse culturele projecten in Utrecht) en haar taalcollega’s Rutger van Driel en Evelien Burema. Gedurende de tweejarige viering van het MuziekopleidersAkkoord op 5 oktober 2022 in Amare, huis van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, gingen studenten aan de slag met het ontwikkelen van de lesbrieven voor de laatste drie afleveringen, met zowel leerdoelen van muziek, als van taal & lezen.