Hoe pas jij als pabo- of conservatoriumdocent muziektechnologie op een inspirerende manier toe in je lessen? En hoe heeft deze (nieuwe) technologie echt meerwaarde voor jouw studenten? In samenwerking met docent Bert van Uffelen (Hogeschool Rotterdam) bieden we binnenkort de train-de-trainercursus ‘Eigentijds muziekonderwijs met muziektechnologie’ aan. Om docenten te helpen muziektechnologie te integreren binnen de opleidingen en zo de nieuwe generatie (vak)leerkrachten te trainen. De training wordt mede mogelijk gemaakt door het MuziekopleidersAkkoord.
> Meld je aan voor de cursus
> Of laat vrijblijvend je gegevens achter voor meer informatie
Train de nieuwe generatie (vak)leerkrachten
Achtergrondinformatie
De cursus bestaat uit een kennis- en praktijkdeel waarin je inspiratie, kennis en vaardigheden opdoet. Je leert werken met de technologie en die toe te passen om muziekinhoudelijke doelen te behalen. Onderwerpen zoals digitale en analoge applicaties, gamification en formatief handelen met technologie komen aan bod in het kennisdeel.
In het praktijkdeel word je een maker van muziekonderwijs. Daarvoor gebruiken we de ontwerpwijzer ‘Technologie-verrijkt muziekonderwijs’ als onderlegger. Je vertaalt opgedane kennis uit het kennisdeel naar een direct in te zetten lessenontwerp voor jouw onderwijscontext waarin je ook jouw studenten laat werken binnen hun onderwijscontext met technologie. De focus van de cursus ligt op het didactische aspect.
Over technologie binnen muziekonderwijs
Digitale didactiek gaat over doelgericht inzetten van technologie binnen het onderwijs ter bevordering van het leren van leerlingen en/of studenten. Het gebruik van technologie is geen doel op zich, maar een middel om tot een hoger doel te komen: een krachtige leeromgeving binnen de muziekles die volop inspireert en uitdaagt tot leren. Door allerlei grote technologische ontwikkelingen zijn onderwijsvormen mogelijk die voorheen niet of veel moeilijker te realiseren waren. Samen gaan we op ontdekkingstocht op het gebied van leren en opleiden met technologie binnen je muziekonderwijs.
Voor wie?
Deze cursus is ontwikkeld voor docenten van conservatoria (methodiek/didactiek) en pabo’s (muziek) die aan de slag willen met het integreren van technologie in het muziekonderwijs aan hun studenten.
Opbrengst
Na afloop van deze cursus weet jij hoe je muziektechnologie kunt toepassen en overdragen aan je studenten, ongeacht de gekozen technologie. Het gebruikmaken van de ontwerpwijzer ‘Technologie-verrijkt muziekonderwijs’ is je eigen geworden en pas je in een handomdraai aan naar de behoefte.
Praktische informatie
- De introductie vindt online plaats.
- Daarop volgen zeven fysieke bijeenkomsten van een dagdeel op diverse locaties.
- Een tijdsinvestering van +/- twee uur per week in de cursusmaanden is vereist.
- De kosten bedragen € 1000,- inclusief btw en lesmateriaal.
- Je ontvangt een certificaat van deelname.
Inhoud van de cursus
Welke modules worden behandeld en verspreid over de verschillende cursusdata?
- Module 1: Digitale
didactiek
Theoretisch kader voor het implementeren van technologie in het muziekonderwijs. - Module 2: Technologie als basis
Hoe technologie centraal kan staan bij muzikale activiteiten. - Module 3: Technologie ter ondersteuning van het
leerproces
Hoe technologie ingezet kan worden voor bijvoorbeeld formatief handelen, toetsen en werken met peer-feedback. - Module 4: Technologie als inspiratiebron
Hoe technologie ingezet kan worden als startpunt voor werkvormen zonder technologie. - Module 5: Speel en interactief
Hoe technologie op een speelse en interactieve manier het muziekonderwijs kan verrijken. - Module 6: Professionaliseren
Hoe je opgedane kennis door te geven aan anderen.
Cursusdata en programma
Woensdag 6 september
Locatie: online
- 16:00 - 17:00 uur - Kennismaking, uitleg programma en introductie praktijkdeel
Zaterdag 23 september
Locatie: Amsterdam
- 10:00 - 11:45 uur - Module 1: Digitale Didactiek
- 12:30 - 13:45 uur - Module 2: Technologie als basis
- 14:00 - 15:00 uur - Praktijkdeel 1
Woensdag 1 november
Locatie: online
- 16:00 - 17:00 uur - Praktijkdeel leerteam begeleiding
Zaterdag 9 december
Locatie: Enschede
- 10:00 - 11:45 uur - Module 3: Technologie ter ondersteuning van het leerproces
- 12:30 - 13:45 uur - Module 4: Technologie als inspiratiebron
- 14:00 - 15:00 uur - Praktijkdeel 2
Woensdag 7 februari
Locatie: online
- 16:00 - 17:00 uur - Praktijkdeel leerteam begeleiding
Zaterdag 8 maart
Locatie: Rotterdam
- 10:00 - 11:45 uur - Module 5: Speel en interactief
- 12:30 - 13:45 uur - Module 6: Professionaliseren
- 14:00 - 15:00 uur - Praktijkdeel 3
Woensdag 10 april
Locatie: online
- 16:00 - 17:00 uur - Praktijkdeel leerteam begeleiding
Zaterdag 12 juni
Locatie: Amsterdam
- 15:00 - 18:00 - Afronding en presentatie praktijkopdracht
Vragen?
Neem voor meer informatie contact op met Bert van Uffelen via ufflp@hr.nl.