Vier op 7 oktober het MuziekopleidersAkkoord mee!

Vier op 7 oktober het MuziekopleidersAkkoord mee!

15 sep. 2020

Op 7 oktober wordt het MuziekopleidersAkkoord ondertekend. In dit akkoord sluiten de pabo’s en conservatoria een samenwerking voor de lange termijn. Dit is een enorme stap op weg naar muziekonderwijs voor álle kinderen op álle basisscholen in Nederland. Op deze pagina vind je actuele info over de activiteiten die we rondom en op deze dag organiseren.

Deze dag wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Inhoudelijk programma

Op 7 oktober bieden we een inhoudelijk programma met voor elk wat wils: of je nu al vergevorderd bent in het geven van muziekonderwijs, van een afstandje nieuwsgierig bent naar het belang ervan óf op de pabo zit en bezig bent je de vaardigheden te verwerven. Kies hieronder wat jij interessant vindt en meld je aan. Je mag zoveel programmaonderdelen volgen als je wil.

Online lezing prof. dr. Erik Scherder

12.30 – 12.55 uur: Online lezing prof. dr. Erik Scherder (beperkt aantal plekken beschikbaar)
Voor wie? Voor iedereen die wil weten waarom muziekonderwijs nou zo belangrijk is voor het opgroeiende kind.

Naast groot muziekliefhebber is Erik Scherder hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit. Hij werd onder andere bekend door zijn optredens bij De Wereld Draait Door, waar hij op een zeer toegankelijke manier uitleg geeft over de fascinerende wetenschap van onze hersenen. Hij schreef het boek Singing in the brain, met een overzicht van de wetenschappelijke kennis over de effecten van muziek op onze hersenen en ons gedrag. In zijn presentatie laat Scherder zien waarom muziekonderwijs zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen en hun hersenen.

Meld je aan
Erik Scherder Méér Muziek in de Klas Inspiratiesessie Groningen

Online studentenvragenuur Muziekonderwijs

13.00 – 13.50 uur: Online studentenvragenuur Muziekonderwijs
Voor wie? Voor pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten, stagebegeleiders op basisscholen en alle andere geïnteresseerden.

“Ik heb geen idee hoe ik een muziekles moet organiseren” “Wat nou als die kinderen niet naar me willen luisteren?” “Hoe krijg ik een liedje zuiver aangeleerd?” “Hoe zorg ik ervoor dat ik mag oefenen in mijn stageklas?” “Ik vind het muziekonderwijs soms een beetje ouderwets, kan dat niet moderner?” Allemaal vragen waar pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten en leerkrachten elkaar bij kunnen helpen. Heb jij ook van dit soort vragen? Stuur ze vast naar ons op door middel van het formulier onder de aanmeldknop en zorg dat je erbij bent tijdens het Studentenvragenuur Muziekonderwijs. Samen gaan wij op zoek naar de antwoorden op jouw vragen.

Meld je aan
Studenten zingen bij de ondertekening van het MuziekAkkoord Helmond

Online lezing Natasha Zielazinski

14.00 – 14.50 uur: Online lezing Natasha Zielazinski met Q&A – voertaal Engels
Voor wie? Voor (vak)leerkrachten en vakspecialisten, pabo- en conservatoriumstudenten, pabo- en conservatoriumdocenten, buitenschoolse muziekdocenten, schoolleiders en alle andere geïnteresseerden.

Natasha Zielazinski is docent aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Daarnaast is zij cellist en componist van zeer diverse muziekstijlen. In projecten werkte ze samen met artiesten en gezelschappen uiteenlopend van dichteres Kate Tempest tot het Royal Philharmonic Orchestra en Tokyo College of Music. Haar doel is brede inclusie, en mensen eigenaarschap te laten ervaren over de muziek, om hen nog meer te betrekken en actief te laten leren. In haar presentatie neemt Zielazinski ons mee achter de schermen van enkele van deze enerverende projecten en geeft ze tips hoe je in de klas eigenaarschap en inclusie kunt laten ontstaan. Met Q&A na afloop.

Meld je aan
Natasha Zielanzinski bespeelt de cello

Online workshop vakintegratie Rens Gresnigt en Vivian Knols

15.00 – 15.50 uur: Online workshop vakintegratie door Rens Gresnigt en Vivian Knols
Voor wie? Voor (vak)leerkrachten, studenten pabo en conservatorium, schoolleiders Binnen hogeschool Fontys is Rens gepromoveerd op het onderwerp vakintegratie.

Hij is al jaren actief op diverse gebieden (onderwijsontwerp en toetsing) en in allerlei rollen (docent, onderzoeker, projectleider, consultant). Op dit moment werkt hij binnen Fontys bij de Master Leren en Innoveren, de Master Toetsdeskundige en het Programma Hybride Leeromgevingen. Sinds 1997 is Vivian werkzaam aan de pabo bij hogeschool Fontys, voornamelijk op het gebied van Muziek en Cultuureducatie (met Kwaliteit). Na de Master Kunsteducatie startte ze in 2012 ook als docent aan het Conservatorium Maastricht. Bij de opleiding Docent Muziek is ze medeverantwoordelijk voor vakdidactiek basisonderwijs en stage. In de workshop vakintegratie leer je verschillende vormen van vakintegratie herkennen en onderzoek je welke vorm van vakintegratie bij jezelf en jouw school past. Ook verken je wat daarvoor nodig is. We sluiten de workshop af met een leuke lesontwerpwedstrijd.

Meld je aan
Online workshop vakintegratie door Rens Gresnigt MuziekopleidersAkkoord Méér Muziek in de Klas

Online lezing Adam Ockelford

16.00 – 16.50 uur: online lezing Adam Ockelford met Q&A – voertaal Engels
Voor wie? Voor (vak)leerkrachten, studenten pabo en conservatorium, schoolleiders

Adam Ockelford is hoogleraar Muziekwetenschap aan de Universiteit van Roehampton, in Londen. Hij onderzoekt welke verrassende uitwerking muziek kan hebben bij kinderen met speciale behoeftes, zoals kinderen met autisme of blinde kinderen. Hij schreef onder andere de biografie van Derek Paravicini, een jongeman met een ernstige ontwikkelingsstoornis, die zeer muzikaal is. In zijn presentatie laat Ockelford opmerkelijke voorbeelden zien uit zijn onderzoek en vertelt hij wat we hieruit kunnen leren over muziekonderwijs in het algemeen. Met Q&A na afloop.

Meld je aan
Online lezing Adam Ockelford MuziekopleidersAkkoord Méér Muziek in de Klas

Beschouwing in spoken word Y.M.P. Flow

17.00 – 17.15 uur: beschouwing in spoken word door Y.M.P. Flow
Voor wie? Voor iedereen die wil weten hoe de dag eruit zag, welke rol muziek óók kan spelen, en voor iedereen die wil genieten van spoken word

Y.M.P oftewel YoungMichPoetry, is een talentvolle ondernemer en woordkunstenaar uit Rotterdam-Zuid. Opgegroeid met hiphop en geïnspireerd door onder andere 50 Cent, Eminem, DMX en de Wu-Tang Clan heeft hij zijn liefde voor woordkunst ontwikkeld. Maar zijn hart voor taal ontdekte hij op het dieptepunt van zijn leven: in de gevangenis. Hij is gaan schrijven om negatieve ervaringen vanuit het verleden om te zetten in positieve gebeurtenissen voor de toekomst. Bewapend met een pen en zijn hersens als munitie haalt Y.M.P het beste uit zichzelf. Zijn vurige en diepgaande teksten zijn voorzien van ritmische invloeden. Het hiphopbloed pompt door zijn lichaam. Maar ook invloeden van klassieke muziek stromen door zijn optredens heen. Y.M.P. blikt terug op de dag en vervlecht daarin zijn eigen kijk op de belangrijke rol die muziek speelt.

Meld je aan
Beschouwing in spoken word Y.M.P. Flow

Rondetafelgesprek

19.00 uur: Rondetafelgesprek

Van 19.00 tot 20.00 uur is er een rondetafelgesprek met diverse landelijke partijen. Dit gesprek is agendasettend voor de samenwerking tussen de pabo’s en conservatoria: tijdens het gesprek wordt bepaald welke onderwerpen de komende twee jaar prioriteit hebben, welke acties daaraan worden verbonden en welke partijen hier voor nodig zijn. Het rondetafelgesprek wordt gestreamd en is daarmee voor het publiek toegankelijk. Het gesprek wordt gevoerd onder leiding van Cor Ottens.

Meld je aan voor de stream
Rondetafelgesprek MuziekAkkoord Hoeksche Waard

Post je muzikale jeugdfoto

Om onder een breed publiek aandacht te vragen voor het belang van muziekonderwijs voor het opgroeiende kind, vragen we heel Nederland op 7 oktober een muzikale jeugdfoto te posten op sociale media. Dus ook aan jou! Duik in je fotoarchief en snor een jeugdfoto waarop jij een instrument bespeelt, zingt, danst, een walkman op hebt, een lp of cd vasthoudt of live muziek beleeft, en post die op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of allemaal ovv ‘IK BEN VOOR #meermuziekindeklas’. Leuk als je daarachter een persoonlijk noot toevoegt.

Nieuwe muzikale energizer op Schooltv!

In samenwerking met Schooltv hebben we een muzikale energizer gemaakt. De energizer bestaat uit een lied op de melodie van evergreen ’15 miljoen mensen’, met een speciaal voor het MuziekopleidersAkkoord geschreven tekst. Frank Pels, tekstschrijver van het oorspronkelijke lied, schreef ook hier de tekst voor. Zangeres en presentatrice Sterre Koning zingt het lied genaamd ‘Arme Groene Kikker’.

Bij de energizer zit een lesbrief voor onder- midden- en bovenbouw. We nodigen alle pabo- en conservatoriumstudenten, juffen en meesters, en muziekjuffen en -meesters uit om deze energizer te doen met de kinderen in de klas in de week van 7 oktober. Zo brengen we samen in heel veel scholen meer muziek!

Bekijk de energizer
Sterre Koning zingt het lied ‘Arme Groene Kikker’ in een nieuwe energizer van Schooltv

Over het MuziekopleidersAkkoord

Het MuziekopleidersAkkoord is een initiatief van Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) en het daaraan verbonden Netwerk Muziekdocenten Pabo (NMP), het Netwerk Muziek (netwerk van conservatoriumdirecteuren) en het daaraan verbonden Opleidersoverleg Opleiding Docent Muziek (O2DM) en Méér Muziek in de Klas. Maar wat is het MuziekopleidersAkkoord nu eigenlijk precies? Het wordt beknopt uitgelegd in de korte animatie die je hieronder vindt. En wil je er nóg meer over weten? Download dan ook het Manifest dat ten grondslag ligt aan het Akkoord en bijbehorende onderlegger.

Vele partijen tekenen mee

De landelijke samenwerking tussen de pabo’s en conservatoria zal het muziekonderwijs sterk maken. Maar het structureel maken van muziekonderwijs op de basisscholen kunnen zij niet alleen. Voor ijzersterk, blijvend muziekonderwijs is ook landelijke betrokkenheid vanuit verschillende sectoren nodig. De volgende partijen tekenen daarom het MuziekopleidersAkkoord mee:

Algemene Vereniging Schoolleiders, Aloysius Stichting, AVROTROS, BumaCultuur, Cultuurconnectie, De Herman Brood Academie, De Nederlandse Opera, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gehrels Muziekeducatie, Het Concertgebouw, Jantje Beton, Jeugdeducatiefonds, Jeugdfonds Sport en Cultuur, Kindcentra 2020, Kindermuziekweek, KNMO, Koornetwerk Nederland, Kunstbende, Kunsten ‘92, Kunstenbond, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), Landelijk Netwerk Universitaire Pabo’s Nederland, Metropole Orkest, Nederlandse Dalton Vereniging, Nederlandse Montessorivereniging, Nieuw Geneco - Genootschap Nederlandse Componisten, Oorkaan, Peter Guidi Foundation, PO-Raad, Prinses Christina Concours, Special Heroes Nederland, Stichting Leerorkest & Stichting Instrumentendepot Leerorkest, Stichting Tamino, TivoliVredenburg, Vereniging CultuurProfielScholen-PO, Vereniging Leraren Schoolmuziek, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, Vereniging van Nederlandse Orkesten

Ook verschillende regio’s tekenen mee

Drenthe, Noord N-Holland, Gooi & Vechtstreek, Groningen, Friesland, Zeeland, Limburg, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Helmond, Hellendoorn, Losser, Woerden, Stichtse Vecht, Noord-Veluwe, Zutphen, De Liemers, De Achterhoek

Verschillende regio's tekenen mee met het MuziekopleidersAkkoord

Initiatieven van de pabo's en conservatoria

Ben je nieuwsgierig naar welke muzikale activiteiten er door pabo’s en conservatoria worden ontplooid op en rondom 7 oktober? Je leest het hieronder.

  • Alle derdejaarsstudenten van de opleiding docent muziek van ArtEZ Conservatorium Enschede hebben samen met 45 studenten van de pabo van Saxion Enschede een muziekvoorstelling gemaakt die ze met zo’n 150 leerlingen van zes basisscholen uitvoerden. Deze voorstelling is op dinsdag 6 oktober live gestreamd op alle basisscholen in Twente.
  • Op de Pabo van Hogeschool Rotterdam worden op 7 oktober en in de rest van de week aan alle eerstejaarsstudenten extra muziekactiviteiten aangeboden waaronder djembe- workshops en workshops wereldmuziek. Op deze manier maken ze een koppeling met diversiteit en de grootstedelijke context. Daarnaast gaan alle pabostudenten in de stage muzieklessen geven op de basisscholen.
  • Studenten op de Marnix Academie worden aangemoedigd om op hun stageschool in de week van 7 oktober een muziekactiviteit te doen. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van de muzikale energizers van Schooltv en Méér Muziek in de Klas. Eerstejaars spelen vanaf het begin van het jaar ukelele en worden uitgedaagd en voorbereid om met hun stagegroep een liedje te zingen dat ze kunnen begeleiden.
  • Op de Hanzehogeschool in Groningen vieren ze de ondertekening van het MuziekOpleidersAkkoord met het lied ‘Samen’. Samen zijn ze immers luider! Drie jaar geleden werd dit lied door studenten van het Prins Claus Conservatorium gecomponeerd voor de ondertekening van het MuziekAkkoord Groningen. Dit lied werd op 14 november 2017 op veel scholen gezongen en nu weer. De Hanzehogeschool vraagt zoveel mogelijk scholen om het lied op 7 oktober te delen op sociale media met #samenzijnweluider.
  • Alle collega’s in opleiding en werkveld van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zijn geïnformeerd over de aandacht voor het MuziekopleidersAkkoord. In het kader hiervan zijn alle studenten uit de Kernfase gevraagd om in de week van 7 oktober op hun stage een muziekactiviteit te geven. De studenten worden gevraagd om van deze activiteit en mini-filmpje/foto op te sturen, zodat ze achteraf een terugblik-media-presentatie kunnen delen.
  • In de week van 7 oktober geven studenten van de Iselinge Hogeschool de Achterhoekse kinderen een muziekles waarbij ze muziek leren maken met materialen die geen muziekinstrument zijn. Ze delen ook verschillende muzikale activiteiten met alle leerkrachten uit de regio via het digitale muziekplein dat op 7 oktober gelanceerd wordt.
  • Alle studenten van Hogeschool Zeeland zijn benaderd om rond 7 oktober de energizers van Schooltv en Méér Muziek in de Klas of, in het kader van de Kinderboekenweek, het lied van kinderen voor kinderen ‘En toen’ of 123ZING's ‘Tijdmachien’ te zingen of spelen en dus een muziekactiviteit te organiseren.
  • De studenten van de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam lopen in de week van 7 oktober stage en zijn geïnformeerd over de activiteiten rondom het MuziekopleidersAkkoord en de mogelijkheid om in deze stageweek een muziekles te geven.
  • De HU Pabo-Theo Thijssen heeft 2 muziekklassen en een minor vakspecialist muziek. In jaar 2 worden er extra lessen gegeven op het gebied van eigen vaardigheid in muziek, ook ter voorbereiding op de uitvoering van een musical door studenten. In de week van 7 oktober doet elke student een muzikale activiteit in zijn/haar stageklas om kinderen extra enthousiast te krijgen voor muziekonderwijs. Zij doen dit met behulp van de speciaal ontwikkelde energizer met zangeres en presentatrice Sterre Koning.
  • Studenten van Hogeschool de Kempel sturen een jeugdfoto op die laat zien hoe belangrijk muziek voor hun was op jonge(re) leeftijd. Een doorlopende diashow draait in de week van 7 oktober op alle monitoren in het gebouw. Alle eerstejaars studenten hebben een lied ingestudeerd (De Ode Aan De Leraar). Het lied wordt per groep krachtig ten gehore gebracht en Hogeschool de Kempel brengt dit via sociale media naar buiten. Studenten van het profileringskoor verzorgen een optreden in Tivoli Vredenburg.
  • De Pabo Windesheim houdt op 7 oktober een muzieksessie met een kleine groep waarin ze met elkaar gaan musiceren en het MuziekopleidersAkkoord gaan vieren met taart. Het resultaat van de sessie leggen ze vast in een video-opname die ze delen op sociale media.
  • Op 7 oktober zullen 160 pabo- en conservatoriumstudenten van de Haagse Hogeschool samen deelnemen aan twee workshops: ‘Muziek maken in de PO-praktijk’ en ‘Collaborative Creative Practice: Music Making’. Het programma wordt op twee locaties georganiseerd, namelijk Theater De Nieuwe Regentes en het Koninklijk Conservatorium.
  • De Pabo van Hogeschool Leiden is dit schooljaar gestart met een Minor Muziek. Op wekelijkse basis krijgen hun minor studenten elke woensdag lessen in ensembles, koor, begeleidingsinstrumenten en muziekdidactiek, om zich zo op deze vlakken te verdiepen, ontwikkelen en vernieuwen. Op deze manier brengen ze momenteel meer muziek in hun stage en op 7 oktober meer muziek in de Hogeschool.
  • Op 1 oktober geven de eerstejaarsstudenten van Fontys Tilburg een performance waar zij zelfgeschreven kinderliedjes ten gehore brengen. Van de avond wordt een compilatie-video gemaakt die op 7 oktober via sociale media wordt verspreid. Pabostudenten delen dit met de conservatoriumstudenten en nemen de liedjes mee naar hun stageklassen. Daarnaast is de academie aanwezig tijdens het programmaonderdeel 'Studentenvragenuur Muziekonderwijs' van het inhoudelijke programma op 7 oktober.
  • Codarts Rotterdam organiseert deze maand hun (tweejaarlijkse) bijeenkomst met alle pabo's in de regio. Tijdens deze online sessie staat centraal: kennisdeling rondom het subsidietraject en samenwerking tussen de pabo's en Codarts. Het gaat om een online meeting op 29 oktober: "Kennisdeling pabo's i.s.m. Codarts" (pabo's van InHolland, Hogeschool Rotterdam, Thomas More Hogeschool en Hogeschool Zeeland).
  • Op 7 oktober volgen studenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag een online workshop over muziekonderwijs en het creatieve proces. Alle eerstejaarsstudenten doen mee. Andere studenten zijn ook welkom.

Nieuwste artikelen

  • Muzikaal ‘Kabaal’?!

    29 okt. 2020

  • Lang Leve de Muziek Show is vanaf 31 oktober te zien op Zapp

    27 okt. 2020

  • Méér Muziek in de Klas Workshops+ 2020

    27 okt. 2020