Wedstrijd Lesontwerp Vakintegratie

Wedstrijd Lesontwerp Vakintegratie

16 okt. 2020

Heb jij een goed idee om muziek te integreren met een ander vak? Geef het vorm in een lesontwerp en stuur het in voor de wedstrijd Lesontwerp Vakintegratie!

Ben je een student aan een pabo of conservatorium, een (vak)leerkracht of vakspecialist? Deel jouw perfecte lesontwerp vakintegratie met ons. Je kunt ook samen een inzending doen, bijvoorbeeld als vakspecialist en groepsleerkracht. Of indienen als twee groepsleerkrachten, als student pabo en student Docent Muziek, of twee studenten pabo, verzin het maar! Waar de één goed inzicht heeft in wat er op het vlak van muziek moet gebeuren binnen een lesontwerp, heeft de ander juist inzicht in uitdagingen die bij de andere vakken liggen.

Stuur je lesontwerp in

Waar moet je lesontwerp aan voldoen?

Het lesontwerp moet worden opgesteld en ingediend aan de hand van dit format.

De volgende elementen moeten in het lesformat voorkomen:

  • Eén van de vakken die wordt gebruikt in het lesontwerp moet muziek zijn. Het andere vak, of de andere vakken, mag je zelf kiezen mits het onderdeel is van het curriculum van het PO.
  • Het lesontwerp is inspirerend voor andere leerkrachten; zij zouden jouw les ook wel willen uitvoeren.
  • Uit het lesontwerp wordt duidelijk welk onderdeel van een reguliere les kan worden weggelaten dankzij de integratie met een ander vak. Curriculumoverladenheid wordt zo verlicht.
  • In het lesontwerp worden leerdoelen uit twee of meer vakken gesteld.
  • In het lesontwerp wordt ook docentgedrag benoemd, bijvoorbeeld met betrekking tot de begeleiding van leerlingen en wat de leerkracht doet om de gestelde doelen te behalen.
  • Als het lesontwerp daarnaast laagdrempelig is en daarmee handelingsverlegenheid bij leerkrachten kan verlagen, weegt dat positief mee.
Download het lesformat

Praktische informatie

Je kunt je lesontwerp tot 14 december 12:00 uur insturen met behulp van een van de onderstaande formulieren:

  • Vul dit formulier in als je het lesplan in je eentje wilt indienen
  • Vul dit formulier in als je 1 lesplan met meerdere mensen wilt indienen

Zorg dat alle velden zijn ingevuld!

De jury bestaat uit Rens Gresnigt, Vivian Knols en Benno Spieker. Zij worden geadviseerd en ondersteund door een panel van experts op het gebied van de vakken waarmee muziek wordt geïntegreerd.

Inzendingen worden ingedeeld in twee categorieën: studenten en leerkrachten. Voor beide categorieën wordt een winnaar gekozen en een prijs uitgereikt. De winnaars zullen bekend worden gemaakt in de week van de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in januari 2021.

Het volledige wedstrijdreglement vind je hier. Bij deelname ga je hiermee akkoord.

Online Lesontwerp Vakintegratie

Tips voor het lesontwerp

  • Tip 1: Leerdoelen
    Voor het integreren van vakken is het handig om een goed overzicht te hebben van de leerdoelen van de vakken die je met elkaar wilt integreren. Heb je zelf dat overzicht nog niet, betrek dan iemand bij het ontwerpen van je les. SLO heeft een overzicht van doelen en kaders voor verschillende vakken (klik hier). Je kan ook de methodes die een school gebruikt bekijken om te achterhalen wanneer aan welke leerdoelen wordt gewerkt.
  • Tip 2: Stel een vraag
    De facebook-groep Studenten voor Méér Muziek in de Klas
    is er voor studenten van pabo’s, conservatoria en opleidingen onderwijsassistent. Je kunt er kennis en ervaringen delen, maar natuurlijk ook een vraag stellen over het ontwerpen van een les waarin je vakintegratie toepast. Wellicht is er wel iemand die samen met jou een les wil ontwerpen.
  • Tip 3: Tips van de experts
    In de video van de workshop vakintegratie die op 7 oktober plaats vond geven Rens Gresnigt en Vivian Knols verschillende tips. Scroll naar dit blok om de video terug te kijken. Rens Gresnigt heeft ook een drieluik over vakintegratie geschreven. Met veel voorbeelden legt hij uit hoe je tot vakintegratie kunt komen en wat daarvoor nodig is. Bekijk deze link.
  • Tip 4: Passende vorm van integratie
    Er zijn verschillende vormen van vakintegratie die in complexiteit van elkaar verschillen. Kies voor je lesontwerp een vorm van vakintegratie waar jij je prettig bij voelt.

Kans op online workshop Muziek in de Klas

Deelnemers maken kans op een online workshop Muziek in de Klas voor je team of klas. De precieze inhoud van de workshop wordt in overleg met de winnaar bepaald aan de hand van de behoefte binnen het team. De ingediende lesontwerpen worden mogelijk na afloop van de wedstrijd geanonimiseerd gepubliceerd, zodat (toekomstige) leerkrachten concrete voorbeelden hebben en inspiratie kunnen opdoen voor vakintegratie met muziek.

Achtergrondinformatie

Op 7 oktober gaven Rens Gresnigt en Vivian Knols een online workshop vakintegratie in het kader van het MuziekopleidersAkkoord. Tijdens deze workshop leerden deelnemers de verschillende vormen van vakintegratie herkennen en onderzochten zij welke vorm van vakintegratie bij hun en hun school past. Ook verkenden ze wat daarvoor nodig is. We sloten deze workshop af met de aankondiging van deze lesontwerpwedstrijd.

Het MuziekopleidersAkkoord vormde de aftrap van een reeks kennisontwikkelingsactiviteiten die pabo- en conservatoriumstudenten en (vak)leerkrachten concrete handvatten biedt voor het geven van muziekonderwijs. De lesontwerpwedstrijd is daar een onderdeel van.

Ik wil de workshop vakintegratie terugkijken

Online vragensessie met Benno Spieker

Aanvullend organiseren we op vrijdag 27 november van 15.30 tot 16.30 uur een online vragensessie waarin je vragen over je lesontwerp vakintegratie kunt stellen aan Benno Spieker, jurylid van de wedstrijd. Aanmelden hiervoor kan met behulp van dit formulier.

Meld je aan

Nieuwste artikelen

  • Start nationale Sing & Dance UP! campagne

    18 mrt. 2024

  • ‘Kunstonderwijs moet een dagelijks iets zijn op het mbo’

    18 mrt. 2024

  • Koningin Máxima bij Art Camp mbo in Zwolle

    13 mrt. 2024