Kant-en-klare documenten en tips

Kant-en-klare documenten en tips

voor structureel muziekonderwijs in jouw regio

De Muziektafelkaart

Benoem betrokken partijen

Met behulp van de muziektafelkaart breng je jouw omgeving in kaart. Het beste is om met de stakeholders om de tafel te zitten en alle mogelijke partijen die kunnen meewerken aan muziekonderwijs in de regio te benoemen.

> Download het voorbeeld en invulformat van de MuziekTafelkaart

De Routekaart

Geeft inzicht in de te ondernemen stappen

Met behulp van deze routekaart kun je een inschatting maken van welke stappen jouw regio kan zetten om te komen tot een gezamenlijk convenant muziekonderwijs.

Download hier de routekaart

Opzetten communicatiestrategie

Wanneer jullie samenwerking is gestart wil je dit mogelijk graag naar de buitenwereld communiceren en laten zien welke acties het teweegbrengt. Voorbeelden hiervan zijn foto's van georganiseerde evenementen of gespreksverslagen van een MuziekTafelvergadering. Maar hoe begin je hieraan? Welke stappen kun je volgen en welke uitingen komen er allemaal bij kijken?

Je leest het in de communicatiehandleiding

Opzetten social media pagina's

Tijdens het communiceren van je uitingen maak je mogelijk graag gebruik van sociale media. Hoe zet je deze kanalen op? Welke platformen gebruik je voor jouw doelgroepen? En wat zijn de do's and don'ts?

Download tips & trucs voor social media

Tips communicatiestrategie voor participatieprojecten door Citizenlab

Zet je een lokale of regionale samenwerking op? Dan wil je natuurlijk graag zichtbaarheid geven aan jullie projecten. Maar hoe pak je dit aan? Welke communicatiekanalen zet je in? En wie wil je bereiken? Citizenlab zet 5 communicatietips voor participatieprojecten op een rijtje.

Naar het artikel van Citizenlab

Handreiking muziekonderwijs voor schoolleiders en ICC'ers door Groningen

Hoe kun je muziekonderwijs goed opnemen in het schoolplan? Hoe maak je plannen concreet? En hoe zet je muziek in als middel om jullie onderwijsdoelen te behalen? Méér Muziek in de Klas Lokaal Groningen deelt hun tips en ervaringen in een handreiking muziekonderwijs.

Download de handreiking

De route naar structureel muziekonderwijs volgens Bilthoven

We spraken met Linda Kuijt, schooldirecteur van de Julianaschool, over hoe het muziekonderwijs is vormgegeven op hun basisschool. Verschillende vragen kwamen aan bod:

  • Wie draagt voor welk bedrag financieel bij?
  • Wat is er nodig om het vlammetje brandend te houden?
  • Wat zeg jij als leerkrachten zeggen dat ze niet muzikaal zijn?

Wil je inzage in het schoolplan of de financiering van het muziekonderwijs? > Neem contact op met Linda Kuijt.

Lees het interview

Communicatie- en PR-voorbeelden door lokale initiatieven

  • Facebookpagina's van Méér Muziek in de Klas Lokaal Helmond, Friesland en Drenthe. LinkedInpagina van Zwolle.
  • Website van de Muziekroute
    In samenwerking met Rosa Ensemble en de Brede School Overvecht geeft de Muziekroute kinderen de ruimte voor hun eigen muzikale verhalen. Zowel tijdens als na schooltijd.
  • Evenement: Klasse[n]orkest gemeente Lochem
    Verenigingen van de MuziekGoLF, basisscholen van de Poolsterscholen en TacT Muziek zorgen gezamenlijk een heel jaar lang voor muziek in alle groepen 6 van de Poolsterscholen in de gemeente, door middel van het Klasse[n]orkest.

Voorgestelde artikelen

  • Onderzoek en tips van het LKCA over culturele samenwerkingen

  • Factsheet en andere onderzoeken

  • Sterke samenwerking door het project 'Instrumentaal Muzikale Vorming' in Opsterland