Programma 'Dag van het MuziekopleidersAkkoord' op 5 oktober in Den Haag

Programma 'Dag van het MuziekopleidersAkkoord' op 5 oktober in Den Haag

Blokkenschema

Bekijk alle verschillende programmaonderdelen in het blokkenschema hiernaast of in PDF.

Bekijk het blokkenschema in PDF

Samenwerking & borging | 13:45 – 14:45 uur

Studenten mash-up

In de mash-up ontmoet je medestudenten van andere pabo’s en conservatoria en leer je elkaar beter kennen. Aan de hand van een ludiek bordspel met vragen en stellingen ga je met elkaar in gesprek. Het doel is om inspiratie op te doen, van elkaar te leren en kennis uit te wisselen. Zo ontdek je samen wat je later in het werkveld van elkaar kunt verwachten en hoe je elkaar kunt versterken in het geven van muziekonderwijs. Dagvoorzitter Lisette Wellens en Bernadette Evers (coördinator Docent Muziek bij Codarts) praten en denken mee.

Inspiratiesessie

voor docenten, managers en directeuren van de opleidingsinstituten, professionals uit PO en partners van het MuziekopleidersAkkoord

Hoe zorg je er gezamenlijk voor dat de vooruitgang die tot nu toe is geboekt in het MuziekopleidersAkkoord verder ontwikkelt en kan worden bestendigd? Samen met veranderkundige Joyce van der Niet en gespreksleider Cor Ottens kijken we naar de volgende 10 jaar van het MuziekopleidersAkkoord en de borging daarvan. We bespreken succesfactoren van landelijke en regionale samenwerkingsverbanden; hoe kun je met kleine, simpele stappen al veel bereiken, hoe versterk je de samenwerking in je instituut en tussen instituten, en hoe borg je dat vervolgens?

Digitale didactiek | 15:15 – 16:15 uur

Workshop digitale didactiek in je klas

voor studenten

In deze praktische workshop ga je met andere pabo- en conservatoriumstudenten aan de slag met muziektechnologie en digitale didactiek. Bart Voogt, beter bekend als B-Art, is beatboxer en gebruikt zijn loopstation om complete tracks te maken. Samen met Maaike IJsebaert (docent Pabo Hogeschool Zeeland) laat hij zien, en horen, hoe je deze techniek kunt inzetten in je muziekles en om muzikale leerdoelen te behalen. De kennis die je opdoet in deze workshop kun je de volgende dag direct inzetten in je stageklas.

Workshop digitale didactiek in je opleiding

voor docenten

Terwijl de studenten bezig zijn met muziektechnologie, buig je je met andere docenten van pabo’s en conservatoria ook over technologie. Met Bert van Uffelen (voorzitter van de kerngroep muziek- en leertechnologie en muziekdocent Hogeschool van Rotterdam) ga je in gesprek over digitale didactiek. Technologie verantwoord inzetten in je (muziek)les is nog niet eens zo heel gemakkelijk; met alleen een app aanzetten ben je er echt niet. Dit vraagt om een goed doordachte didactische benadering.

Aan de hand van de ‘Carpe diem ontwerpmethodiek’ (Gilly Salmon) bekijk je de verschillende fases om tot een ontwerp te komen voor online en blended leren binnen je muziekles; volgens sommige experts de ‘koninklijke route’. Vragen die daarbij langskomen zijn: Hoe kun je als muziekdocent technologie inzetten om muziekonderwijs vorm te geven? Hoe bereid je dat voor en hoe integreer je dat in een bestaande muziekles? Wat vraagt het aan (basis-)vaardigheden van jou als muziekdocent?

Inspiratiesessie digitale didactiek in je organisatie

voor managers en directeuren van de opleidingsinstituten, professionals uit PO en partners van het MuziekopleidersAkkoord

Gelijktijdig volg je als manager of directie van een opleiding, professional uit het PO en partner van het MuziekopleidersAkkoord een inspiratiesessie over het implementeren van digitale didactiek in de opleidingen. Jaco van den Dool (lector, voormalig schoolleider PO en vanaf september 2022 studieleider Docent Muziek Conservatorium van Amsterdam) adviseert onderwijsinstellingen bij de implementatie van digitale middelen. Hij zet experimenten op om het onderwijs te innoveren. Samen met Benno Spieker (hoofdvakdocent Technology-enhanced music pedagogy bij ArtEZ Conservatorium Enschede en promovendus bij de universiteiten van Twente en Gent) laat hij zien wat er nodig is om digitale middelen succesvol in te zetten en onderwijs en opleidingen toekomstbestendig te maken.

Werksessies | 13:45 – 16:15 uur (parallel programma)

Werksessie 'Inclusief in opleiding en muziekonderwijs'

Voor delegaties van een instituut. Let op: er is maar een beperkt aantal plekken beschikbaar.

Op 5 oktober voegen we een nieuw artikel toe aan het MuziekopleidersAkkoord over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. Hierin staat centraal dat elke leerling en (vak)leerkracht, student en docent zich gehoord en gezien voelt in het muziekonderwijs. In deze speciale werksessie ga je als delegatie van jouw opleiding aan de slag met de vrij toegankelijke digitale werkomgeving die opleidingen ondersteunt in het werken aan een inclusieve cultuur.

In opdracht van de Alliantie 'Divers voor de Klas' ontwikkelden Gert-Jan Veerman (lector Samen Divers) en Anje Ros (lector Goed leraarschap, goed leiderschap) de werkomgeving Inclusieve Cultuur met een scan om stapsgewijs aan de slag te gaan. Samen met Gert-Jan ontdek je de scan en bespreek je waar jouw hogeschool zich op kan richten. In het tweede deel van de sessie onderzoek je met Herman Weelink (muziekdocent Hogeschool Windesheim) hoe je dit handen en voeten kunt geven in het muziekonderwijs.

Werksessie 'Lesbrieven Muzikale Verhalen’

Voor studenten. Let op: er is maar een beperkt aantal plekken beschikbaar.

Een team van kinderboekenschrijvers en componisten heeft een reeks 'Muzikale Verhalen' gecreëerd voor alle groepen van de basisschool. In deze speciale werksessie ontwikkel je samen met medestudenten een aantal begeleidende lesbrieven bij deze luisterverhalen. De lesbrieven worden ook op Schooltv gepubliceerd en zullen dus echt worden gebruikt in klassen door het hele land!

Componist Izaline Calister en schrijver Sharid Alles vertellen hoe de verhalen tot stand zijn gekomen. Vervolgens ga je onder begeleiding van Reina Buisman (muziekdocent aan de Marnix Academie en initiatiefnemer diverse culturele projecten in Utrecht) en haar taalcollega’s Rutger van Driel en Evelien Burema aan de slag met zowel leerdoelen van muziek, als van taal & lezen. Je leert duidelijke lesbrieven te schrijven waarin die leerdoelen goed naar voren komen.

Plenaire afsluiting | 16:20 – 17:30 uur

Met de belangrijkste uitkomsten van het middagprogramma als leidraad blikken we vooruit. Hoe gaan we gezamenlijk verder en op welke aandachtspunten leggen we het komende jaar de nadruk?

We sluiten de dag af met een muzikale lezing van Izaline Calister over de muziek van Aruba, Curaçao en Bonaire. In combinatie met een feestelijk optreden leer je meer over deze muzikale cultuur van het Nederlands Koninkrijk.

Foto's: Set Vexy

Kijk live mee

De plenaire afsluiting van 16:15 tot 17:30 uur is online te volgen via een livestream op ons YouTube-kanaal. Markeer het tijdstip alvast in je agenda en nodig je collega's uit om live mee te kijken via de onderstaande link!

Kijk op 5 oktober live mee

Lees verder

  • Twee jaar MuziekopleidersAkkoord!

  • Pabo's en conservatoria: aan de slag als leerkracht in opleiding

  • Workshops ‘Méér Muziek in Mijn Klas’ op Paleis Noordeinde