Na de Kennisdelingsbijeenkomst 2023

Na de Kennisdelingsbijeenkomst 2023

Kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs

Dank dat je aanwezig was bij de eerste fysieke kennisdelingsbijeenkomst voor vakleerkrachten en vakspecialisten muziek in het speciaal onderwijs op zaterdag 25 maart 2023. De kennisdelingsbijeenkomst is onderdeel van het MuziekAkkoord speciaal onderwijs.

Op deze pagina vind je meer informatie over de dag en over Méér Muziek in de Klas.

> Bekijk hier de presentatie van de kennisdelingsbijeenkomst speciaal onderwijs
> Foto’s en video’s van de Kennisdelingsbijeenkomst

Verder in het speciaal onderwijs

Wil je na de Kennisdelingsbijeenkomst 2023 verder met de inhoud om weer een stap verder te komen richting structureel speciaal muziekonderwijs in jouw regio? Scroll verder en bekijk de verschillende workshops die gegeven zijn voor aanvullende informatie, bronnen en meer.

Workshop: Muziek is meer

In het onderzoek Muziek is Meer is een nieuw theoretisch kader en volgsysteem ontwikkeld dat kan worden gebruikt bij het vormgeven van muzieklessen in het speciaal onderwijs. Tijdens de workshop maakten we een vertaalslag naar de praktijk!

> Lees de hand-out Muziek is Meer

Adam Ockelford is hoogleraar Muziekwetenschap aan de Universiteit van Roehampton in Londen, muzikant, componist, onderzoeker en grondlegger van Sounds of Intent,. Aan de hand van videofragmenten gaf hij een introductie van dit inclusieve kader voor 'musical engagement' en presenteerde hij zijn nieuwe inclusieve bronnenboek en website 'Count me In'.

> Kijk de presentatie van Adam Ockelford terug

Marijke Smedema studeerde Docent Muziek/Orthopedagogisch Muziekbeoefenaar aan het Conservatorium van Maastricht. Ze werkte 15 jaar als muziekdocent in het speciaal onderwijs en is nu adjunct-directeur op Olvijn met focus op onderwijsbeleid, onderzoek en curriculumontwikkeling.

> Luister naar Marijke op Spotify!

Workshop: Maak je eigen multimodale muziekbubbel

Multimodale muziekactiviteiten (ook wel muziekbelevingslessen genoemd en vergelijkbaar met BiM activiteiten) zijn werkvormen waarmee leerlingen met een laag IQ en/of een ernstige (meervoudige) beperking op een zintuigelijke manier een lichamelijke muzikale ervaring kunnen beleven. Vincent Lamers en Iris Doggenaar deden hier onderzoek naar! Tijdens de workshop werd je meegenomen in de resultaten, en kreeg je praktische tips om er direct mee aan de slag te gaan.

> Lees het onderzoek van Vincent Lamers, Carolien Hermans en Melissa Bremmer (2018)

> Bekijk de presentatie Muzikale Bubbel (PDF)

Workshop: Soundtrap muziekproductie voor het (V)SO

Soundtrap is een muziek opnameprogramma waarmee je via een online digitale muziekstudio muziek kunt creëren. Het programma stelt je in staat om via een online werkomgeving meerdere muziektracks te maken en deze afzonderlijk nog te kunnen bewerken wat uiteindelijk leidt tot een song. Zoiets lijkt alleen geschikt voor gymnasiumklassen, maar ook in het (V)SO kun je met dit programma aan de slag.

Tijdens de workshop kon je dit samen met Job Kaihatu uitproberen! Job is programmamaker educatie met speciaal onderwijs als aandachtspunt.

Maak online muziek

Deel je eigen kennis of vragen

Als vakspecialist muziek in het (voortgezet) speciaal onderwijs heb je misschien ook weleens het idee dat je het wiel opnieuw aan het uitvinden bent. Zit je met een vraag waarvan je denkt dat er vast ergens anders in Nederland iemand een antwoord op heeft gevonden, of wil je graag kennis delen?

Gebruik de Teams-omgeving “Vakleerkrachten muziek” voor het delen delen van vragen en documenten!

Ga naar de Teams-omgeving 'Vakleerkrachten muziek'

Workshop: My Music Ability

Tijdens deze workshop presenteerden Melissa Bremmer en Debby Korfmacher het project My Music Ability, van het Conservatorium van Amsterdam. Bij dit project is Drake Music Scotland betrokken, een organisatie die voorop loopt wat betreft kennis over muziek maken met muzikanten met beperkingen en muziektechnologie. Samen met de studenten gingen zij onder andere aan de slag met de iPad als muziekinstrument en hoe je die kunt inzetten in een inclusief muziekensemble. Zo zijn de apps ThumbJam en FigureNotes bijvoorbeeld bruikbaar in het speciaal muziekonderwijs.

> Lees meer over My music ability

> Lees meer over Drake Music

> Lees een recent artikel van Melissa Bremmer bij LKCA: 'Hoe conservatoria kunnen bijdragen aan inclusief muziekonderwijs'

Workshop: Groev op School

Groev op School: join the band!

Stichting Groev is de muziekschool voor speciaal talent in Rotterdam en omstreken! Levi en Thijs kennen elkaar van het conservatorium in Rotterdam en hebben beiden een voorliefde voor de magie van de band. Groev maakt samen muziek maken toegankelijk voor leerlingen in het speciaal onderwijs, zowel tijdens als na schooltijd.

Ga naar de website

Ga aan de slag

Ga direct aan de slag met muziek door muziekmethoden, energizers en muzikale verhalen:

Inspiratie

  • De kenniscommunity van de Sectorraad biedt scholen in het funderend onderwijs (leraren, schoolleiders en bestuurders) een plek waar zij praktijkkennis kunnen vinden en delen over de interventies uit de menukaart, met waar mogelijk een koppeling naar beschikbare wetenschappelijke kennis. Op dit moment staat het thema welbevinden centraal, met een gloednieuwe video opgenomen bij Visio in Haren; muziek is hier onderdeel van het onderwijs.

  • Toonzetters heeft voor de bovenbouw van het speciaal onderwijs een lessenserie ontwikkeld rondom de ChordBuddy, een hulpstuk voor op de gitaar. Hiermee kun je (samen met een speelmaatje) eenvoudig 4 akkoorden spelen, wat gitaarspelen toegankelijker maakt. Het lesmateriaal is ontwikkeld in opdracht van ABC Cultuur en het Oranjefonds, en is gratis te downloaden via de website. Meer weten? Neem vooral contact op met Iris Steiner of Ninya de Wever van Toonzetters. info@toonzetters.com
Alle inspiratie en goede voorbeelden vanuit Méér Muziek in de Klas

Laat je school én schoolbestuur aansluiten bij het MuziekAkkoord speciaal onderwijs

Tijdens de Muziekexpeditie in Groningen hebben 6 scholen voor speciaal onderwijs het MuziekAkkoord speciaal onderwijs ondertekend. Teken je ook mee? Het MuziekAkkoord speciaal onderwijs is een open akkoord. Stuur een mailtje naar mkorffdegidts@meermuziekindeklas.nl voor meer informatie.

Wanneer is jouw provincie aan de beurt voor de stimuleringsactie?

De stimuleringsactie is onderdeel van het landelijk MuziekAkkoord speciaal onderwijs, dat we op 23 november ondertekenden. Middels het akkoord hebben we vanuit Méér Muziek in de Klas extra financiële middelen ontvangen om structureel muziekonderwijs in het speciaal onderwijs in heel Nederland te stimuleren. In totaal zullen 100 scholen voor speciaal onderwijs voor cluster 1 t/m cluster 4 kans maken op starterskit; een instrumentenpakket van Adams.

Deze provincies gingen jullie voor:

Sluit je aan bij het landelijk netwerk, zodat je weet wanneer je eigen provincie en school voor deze actie aan de beurt is!

Voorgestelde artikelen

  • Méér muziek in speciaal onderwijs

  • Erevoorzitter Koningin Máxima aanwezig bij ondertekening MuziekAkkoord speciaal onderwijs

  • Muzikaal verhaal: De jongen die met dieren kan praten